וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הביצועיסט, איש העסקים ובן השר: מהפכת הצעירים של ש"ס בקרב חייה

2.4.2018 / 6:30

המפלגה שהגיעה לשיאה בעזרת שר הפנים הצעיר אריה דרעי, מבקשת לשחזר את ההצלחה בעזרת המרץ והכישרון של הצעירים, דווקא כשהיא במאמצי הישרדות אל מול אחוז החסימה. הדור החדש בתנועה מקווה שעבודת השטח העמוקה של פעיליו יציל את המפלגה מקריסה

עריכת וידאו:ניר חן

את התקדמותו של יו"ר ש"ס השר אריה דרעי כאיש צעיר בעולם הפוליטי הגדירו לא פעם כ"מטאורית". הוא כונה "נער הפלא" של הפוליטיקה הישראלית ואחד האנשים החזקים במערכת הפוליטית. לפני 33 שנים הוא מונה ליועץ בכיר לשר הפנים דאז יצחק פרץ ובתוך ארבע שנים הפך לשר הצעיר ביותר בממשלה בראשות יצחק שמיר כשלמפלגה בראשותו היו שישה מנדטים. מאז, ריצה דרעי מאסר בגין עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים, חזר לש"ס, ביצר את מעמדו באופן מוחלט אך לא הצליח לשחזר את ההצלחה הפוליטית.

מותו של הרב עובדיה יוסף, מנהיגה הרוחני לשעבר של ש"ס, טלטל את המפלגה. ארבע שנים אחרי לכתו, ש"ס מתקשה לשמר את כוחה הפוליטי, הסקרים מנבאים לה ארבעה עד חמישה מנדטים בלבד, ויו"ר המפלגה עושה הכל כדי למזער נזקים.

עם אויבים מבית ומחוץ, דרעי מרענן בשנתיים האחרונות את הרשימה לכנסת ואת רשימות ש"ס ברשויות המקומיות. הוא מכניס אליהן יותר צעירים. פחות פורמליים, נציגים שמחוברים לשטח, חיים את הרחוב החרדי ואת הצרות של בני דורם. עבורו הם כנראה התקווה האחרונה. "אני שמח כשאני רואה את דור העתיד שלנו", הוא הסביר בשיחה שקיים לאחרונה. "דור של מנהיגות צעירה, בטוחה, מוכשרת, נמרצת, נכנסת. נעביר להם את המושכות ואנחנו נוכל ללכת לביתנו".

שר הפנים אריה דרעי ורעייתו יפה נחקרו במשרדי יחידת להב 433 בחשד לעבירות שחיתות. רוני כנפו
מחפש דרכים לעורר את השטח. דרעי/רוני כנפו

אבי אמסלם הוא אחד השמות החמים בשדרת הצעירים של ש"ס. מי שהחל את פעילותו הציבורית כנהג ועוזר של יו"ר המפלגה דרעי, הפך בינואר השנה ליו"ר ש"ס באשדוד. הוא החל לכהן כסגן ראש העיר וממלא מקומו והוא גם ההוכחה לכך שקידום מהיר בתוך המפלגה הוא תוצאה של "נאמנות עיוורת", כלשונו ליו"ר התנועה. "גם אם משהו לא ייראה לי, אריה יבקש ממני לבצע אותו - אני מבצע את זה באותו רגע", הוא אומר.

אמסלם, בן 49, נולד באשדוד, גדל בבית מסורתי, הוריו היו עובדי נמל והוא היה חלק מהפעילות הציבורית של ש"ס עוד בצעירותו. הוא נחשב למקורבו של דרעי ואהוד בקרב ציבור בוחריו. בבחירות האחרונות לרשויות המקומיות התמנה לראשונה לתפקיד ציבורי במפלגה והפך לחבר מועצת העיר באשדוד.

"הייתי עם אריה גם כשהוא היה במדבר הפוליטי. היחיד", אמר בשיחה עם וואלה! NEWS. בבחירות האחרונות לכנסת ניהל אמסלם חלקים מהאזורים בדרום הארץ, ובסיומן התמנה לאחד מיועציו של שר הדתות דוד אזולאי. היום, הוא הביצועיסט מספר אחד לציבור הספרדי-חרדי באשדוד ואחראי על שלל אירועי תרבות ופעילויות.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

הצעירים לא חוששים מהסקרים: "ש"ס רק תתחזק"

"להיות נבחר ציבור במשך הרבה שנים זה שוחק אותך ומשפיע במידה מסוימת על תפקודך. לכן, אני בטוח שכל אחד שימצה את יכולותיו בעשייה הציבורית וירגיש שאין לו מה לתרום, יקום וילך מעצמו"

"יש רוח צעירה חדשה בש"ס", הוסיף אמסלם. "אתה רואה את זה, מרגיש את זה. הנציגות הופכת נגישה, מהירה ומשפיעה יותר. אני מלא בהערכה לוותיקי המפלגה, יש הרבה מה ללמוד מהם אבל להיות נבחר ציבור במשך הרבה שנים זה שוחק אותך ומשפיע במידה מסוימת על תפקודך. לכן, אני בטוח שכל אחד שימצה את יכולותיו בעשייה הציבורית וירגיש שאין לו מה לתרום, יקום וילך מעצמו. בינתיים, זה קורה מעצמו".

אמסלם לא מוכן לומר מילה אחת רעה על ש"ס או העומד בראשה. גם כשהוא נשאל על התקופה שבה דרעי היה בכלא, החקירה הפלילית הנוכחית המתנהלת נגדו או על כך שהמפלגה כמעט לא עוברת את אחוז החסימה, זו כמעט משימה בלתי אפשרית להוציא ממנו התייחסות.

"צדקתו תצא לאור", הוא אומר ומצהיר שלא יגיד מילה נוספת. לדבריו, "ש"ס רק תתחזק". ההערצה העיוורת הזו היא לא רק אצל אמסלם היא משהו שמאפיין את רוב הנציגים הצעירים במפלגה. הם עצמם יסבירו שלא באו להתלכלך בפוליטיקה אלא רק "לעשות למען הציבור".

אבי אמסלם, סגן ראש העיר אשדוד מטעם שס. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
נזהר בדבריו על מנהיג המפלגה. אמסלם/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

אמסלם שוקל כל מילה אבל כשהוא נשאל על יכולותיו הפוליטיות של דרעי הוא לא מהסס לרגע. "אין מוכשר מאריה דרעי בהנהגה הפוליטית. עם מי ביבי מתייעץ? גפני? ליצמן? רק עם אריה". גם את מצבה הרע של ש"ס בסקרים הוא יודע להסביר: "כולם בסוף יאכלו את הכובע. ש"ס תהיה מפלגה חזקה ומשמעותית. אני חי את השטח. את העשייה, אתה רואה את הנציגים ברחבי הארץ ואתה לא מבין מאיפה הסקרים האלה. או שיש כוונה מכוונת לגמד את ש"ס או שזו טעות איומה. אין מפלגה יותר חברתית מאתנו".

בדיוק כמו היו"ר, גם הצעירים במפלגה שומרים על קו פוליטי דומה ולא חוסכים ביקורת מהאויבים מבית. את היריב המר אלי ישי כינה אמסלם במהלך הריאיון "טיפש" ואת ההתמודדות שלו במפלגת יחד בבחירות הקודמות: "חורבן". עם זאת, הוא לא מוכן להודות שכניסתו לכלא של דרעי בשנת 2000 היא כישלון. "עשו לו משפט שדה. תנועת ש"ס זה אריה דרעי. לא חושב שיש תרחיש כזה אבל אם הוא לא יהיה שם, אז גם אני לא אהיה שם".

"אם אני חרדי, זה אומר שצריך להתפשר?

קפיצה מטאורית כמו שעשה פיני עזרא, חבר מועצת עיריית ירושלים בשנים הבודדות מאז נכנס לפוליטיקה, אף אחד בש"ס לא זוכר. איש עסקים ירושלמי שהוצב בבחירות האחרונות לרשויות המקומיות במקום השביעי ברשימת ש"ס בבירה ונכנס לאחר שדרעי הדיח ממנה חלק מהחברים. מאז, עזרא, בן 36 בלבד לא מפסיק לצבור תאוצה. היום הוא כבר הכוכב המרכזי ברשימה ונחשב לחלק בלתי נפרד מהנציגות המקומית בש"ס.

את הקרדיט המשמעותי שלו זוכה עזרא הוא צבר בזכות המהפכה התרבותית שחולל במגזר החרדי בעיר. עזרא מחזיק את הסמכות על "מורשת מן המזרח" בעיריית ירושלים, וההופעות, אירועי התרבות והפעילויות לילדים בימי החופש עוברים דרך לשכתו בכיכר ספרא. "אם אני חרדי, זה אומר שצריך להתפשר? צריך לקבל מופע קסמים וזהו? גם לציבור החרדי מגיע תרבות, והיום הוא מקבל אותה ובגדול. עשינו מהפכה תרבותית במגזר. לא היה כדבר הזה".

פיני עזרא, חבר מועצת עיריית ירושלים מטעם שס. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
שונה בנוף הש"סניקי. עזרא/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

עד לאחרונה, אירועי זמר ותרבות היו כמעט אסורים במגזר החרדי. הרבנים החרימו ואנשיהם הובילו מאבקים קשים נגד הזמרים. היום, כשאת האירועים מובילים אנשי הממסד עצמו, התגובות שונות לחלוטין. תקציב התרבות בעיר מסתכם בחמישה מיליון שקל בשנה והוא מנוצל עד תום. עזרא ספג בעבר לא מעט ביקורת על כך שאירועים ופעילויות שהוא יוזם מתקיימים בהפרדה מלאה או לגברים בלבד אבל הוא עצמו לא מתרגש. לדבריו, "יש לנו ציבור וצריך לענות על צרכיו בדיוק כמו שאנחנו דואגים לצרכים של שאר המגזרים בירושלים".

הוא שונה מאוד בנוף הש"סי. נכנס לפוליטיקה המקומית בגיל צעיר מבלי שהייתה לו קרבה מיוחדת לדרעי או למי מאנשיו. "הייתי איש עסקים אנונימי. עזרתי לאנשים שפנו אליי וכשהיה עניין לרענן את הרשימה עם צעירים נולד החיבור ביני לבין ההנהגה הפוליטית בש"ס. הכניסה לעולם הזה באה על חשבון הבית והעסקים", הוסיף. "אתה מוותר המון בדרך וזה לא שיקול קל".

הקצב המהיר שבו עזרא מתקדם אינו מספק אותו והוא כבר מתחיל לחלום על התפקיד הגדול הבא. "עומד בפניי רצון - להתקדם, לתרום ולעשות", אמר. "בכל תפקיד שאוכל לעשות את זה טוב יותר - אעשה. אני היום דואג לציבור בני התורה בירושלים אבל לא רק אלא גם לכלל האוכלוסיות בעיר".

"בעוד מפלגות אחרות משרתות רק את ציבור הבוחרים שלהם, דרעי דואג לכל בוחרי ה-120 מנדטים"

ולמרות הקילומטרז' הקצר של עזרא במפלגה, הוא כבר נשמע כמו כל חבריו שנמצאים בה שנים ארוכות. "זו הקדנציה הכי טובה שהייתה לש"ס מאז הקמתה, תראה את כל הנושאים החברתיים שעושה דרעי. תחבורה ציבורית, מים, ארנונה - דואגים לציבור כולו. לא רק לבוחרי ש"ס", הוסיף. "למה זה לא בא לידי ביטוי בסקרים? אין לי הסבר הגיוני לכך. יש עשייה מטורפת. אני מרגיש את זה בירושלים ואין לי ספק שש"ס לא תיחלש בכוחה. ביום פקודה בקלפי שום דבר לא יקרה".

גם במקרה שלו, הוא משמיע עמדה שמשקפת נאמנות מוחלטת לדרעי. "אתה שומע מראש הממשלה שאומר לך שהוא השר הכי שקול בקבינט, אתה רואה בעצמך שכספים קואליציוניים הולכים לכל האוכלוסיות. בעוד מפלגות אחרות משרתות רק את ציבור הבוחרים שלהם, דרעי דואג לכל בוחרי ה-120 מנדטים. זה יכול להעמיד אותך במקום אחר מנאמנות להנהגה כל כך טובה?".

השר אזולאי, בנו ינון והשר דרעי , 4 בינואר 2018. יעקב כהן, מערכת וואלה! NEWS
נכנס לכנסת במקום אביו. ח"כ אזולאי עם אביו ועם דרעי/מערכת וואלה! NEWS, יעקב כהן

נחזור לאבי אמסלם. האחרון מוקם בבחירות האחרונות לכנסת במקום ה-15, אך לאחרונה נאלץ להתפטר מתפקידו כדי לפנות מקום לטובת צעיר אחר שמוקם במקום ה-16. ינון אזולאי, בנו של השר דוד אזולאי הושבע לאחרונה לכנסת לאחר שאביו התפטר מהכנסת אך נותר בתפקיד שר הדתות זאת בעקבות מצבו הרפואי הקשה.

בהשבעתו במליאת הכנסת קודם יציאתה לפגרה, פנה ינון לאביו ואמר "לא פעם שמעתי אותך אומר שאם אחד מילדיך יפנה לעסוק בפוליטיקה, אזי נכשלת בחינוך. אני רוצה לומר שלך שלא נכשלת בחינוך. אולי אני סטיתי מהמסלול אך לא מהדרך". אזולאי הכריז על עצמו באותו נאום "חבר אישי בכנסת" של אזרחי מדינת ישראל, תושבי הפריפריה הנגב והגליל בכלל, ואשדוד עירו בפרט. "אעמוד לרשות הציבור בכל נושא", הצהיר מעל בימת הכנסת.

ינון, בן 39 ואב לחמישה ילדים, שאב פוליטיקה מבית עוד מהקמתה של ש"ס. אביו התמנה לתפקיד במפלגה, ומאז ידע איך נראים החיים הציבוריים. "אבא לא הכניס את הפוליטיקה הביתה אבל ידענו בזכותו לתת קדימה לעני לפני העשיר, לחלש לפני החזק, לרעב לפני השבע, וכמובן מעל כולם בני התורה", הוסיף.

חבר הכנסת ינון אזולאי. כנסת ישראל, מערכת וואלה! NEWS
ינון אזולאי בנאום השבעתו בכנסת/מערכת וואלה! NEWS, כנסת ישראל

אזולאי הקים פרויקט לנוער נושר באשדוד לפני שמונה שנים, פרויקט שהפך מאוחר יותר ליריית הפתיחה הרשמית שלו בעשייה הציבורית הארצית. שלוש שנים מאוחר יותר, במהלך שנת 2013 היה אחראי לגיוס קולות הערבים לש"ס בנגב ובבחירות לרשויות המקומיות הוביל בשליחות דרעי את הבחירות בבית שמש. אחרי הבחירות האחרונות החל לעבוד כיועץ בכיר בלשכתו של השר דרעי עד לרגע שבו מונה לח"כ.

במקרה של ינון קשה לדבר על כך שהוא התמנה לתפקיד רק בגלל אביו. "אבי היה רוצה לעמוד ביום ההכתרה שלי כרב ולא כח"כ. כן, זה נכון שלא קפצתי על המציאה. עשיתי את זה בלב כבד אבל גם בנפש חפצה. חשבתי שאוכל לעזור ולעשות עוד למען הציבור. מאד התלבטתי בגלל חינוך הילדים. תמיד הייתי בעשייה הציבורית אבל בכנסת אתה כבר בפרונט. בוחנים אותך בזכוכית מגדלת, כל צעד שאתה עושה. זו לא הדרך שאני רוצה לחנך את הילדים שלי. אני רוצה שהם יבינו שאברך ובן תורה. זה מעל הכל. לא תם עידן בש"ס", מצהיר אזולאי הצעיר. "גם אנחנו הצעירים לוקחים ולומדים מהוותיקים. הם פה".

השינויים ברשימה הארצית כבר החלו

לסיעת ש"ס שבעה מושבים בכנסת, ולאחר הבחירות בוצעו כמה שינויים בהרכבה. כך, סגן שר הפנים משולם נהרי התפטר לטובת יגאל גואטה על בסיס "החוק הנורבגי", אשר מאפשר לשר אחד מכל מפלגה להתפטר כדי לפנות מקום למועמד הבא ברשימה. בעקבות התפטרות גואטה, חזר נהרי לכנסת.

לפני חודש התפטר סגן השר איציק כהן מתפקידו כח"כ ובמקומו נכנס דני סיידא. בין לבין התפטרו כמה מועמדים שהוצבו ברשימה לבקשתו של דרעי כך שאזולאי יוכל להיכנס לתפקידו. בתחילת הקדנציה נכנס לרשימה ח"כ מיכאל מלכיאלי שהביא עמו רוח צעירה לרשימת המפלגה בכנסת. השינויים ברשימה הארצית והמקומית נעשים מאחורי הקלעים בצעדים שקטים, אך בכך דרעי מסמך את דור העתיד בש"ס - זו הדרך היחידה שאולי תציל את המפלגה מקריסה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully