וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיעוד: כלי הנשק שנתפסו אצל המחבלים שניסו לבצע פיגוע בהפגנה בעזה

1.4.2018 / 5:58

יומיים לאחר שכמה חמושים ירו לעבר צה"ל במהלך הפגנה בצפון הרצועה, מפרסם צה"ל תמונות של אמצעי הלחימה שאותרו בשטח. בין השאר, איתרו הכוחות רובה קלצ'ניקוב ורימון יד. בעימותים בגדר ביום שישי האחרון נהרגו 16 פלסטינים, כשלפי הצבא לפחות עשרה מהם בעלי רקע של טרור

דובר צה"ל

צה"ל פרסם הבוקר (ראשון) תמונות של כלי הנשק שנמצאו על המחבלים שהתקרבו ביום שישי אל גדר המערכת בצפון רצועת עזה וירו לעבר צה"ל. בתמונה אחת נראה רובה קלצ'ניקוב עם מחסנית בתוכו, כשלצדו נמצא רימון. בתמונה השנייה מוצג רימון נוסף. כוח צה"ל שהיה במקום האירוע הגיב אליהם באופן מיידי בירי של נשק קל ואש טנקים לעבר המחבלים ועמדות חמאס בקרבת מקום. כמו כן, בוצע ירי באמצעות כלי טיס לעבר הזירה והמחבלים חוסלו. בפיגוע הירי לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

משרד הבריאות הפלסטיני טען כי 16 בני אדם נהרגו בעימותים בגבול רצועת עזה ביום שישי בעקבות צעדת השיבה עליה הכריז חמאס. עם זאת, בצה"ל מבהירים כי מבדיקה משותפת עם השב"כ עולה שלפחות עשרה מההרוגים אתמול הם בעלי רקע של טרור, ביניהם אנשי חמאס, חלק מהם אנשי הזרוע הצבאית ופעילי המערך של חפירת המנהרות, ופעיל בג'יהאד העולמי.

עוד בוואלה! NEWS:
מתחת לשרידי הקניון המפויח, הרשויות ברוסיה מנסות להסתיר את ממדי האסון
האיומים נותרו ססמאות: כשהתקווה של חמאס להביך את צה"ל נכשלה
קריאה לחקור את הירי במפגינים; צה"ל: 10 מההרוגים פעילי טרור

הרימון והקלצ'ניקוב שנמצא על המחבלים בפיגוע הירי ב-31/03 בצפון הרצועה. דובר צה"ל, דובר צה"ל
הקלצ'ניקוב והרימון שנמצאו על המחבלים/דובר צה"ל, דובר צה"ל

דובר צה"ל תת-אלוף רונן מנליס אמר על ההפגנה ביום שישי כי "להערכתנו השתתפו כ-30 אלף מפגינים. נעשה ניסיון לפגוע בגדר ובכוחותינו בעזרת בקבוקי תבערה, הבערת צמיגים תוך ניסיונות לחתוך את הגדר". תת אלוף מנליס עוד ציין כי "הופעלה אש מדויקת מצד כוחותינו ועד כה עמדנו במשימה. כל ההרוגים הם גברים בני 18 עד 30". מנליס הוסיף כי "יתרה מכך כמה מהרוגים מוכרים לנו. שניים שייכים לכוחות מיוחדים של חמאס. כוח הנוח'בה. אחד מהם פעיל מרכזי".

כמו כן, דובר צה"ל כתב אמש פוסט בפייסבוק בערבית שהופנה כלפי חמאס: "אמרתם שהתהלוכות יהיו בדרכי שלום, ארגון הטרור חמאס על מי אתם מנסים לשקר? אתם שולחים חמושים לגדר במטרה לסכן חיי נשים וילדים". על פי דיווח פלסטיני 16 נהרגו ו-1416 נפצעו בעימותים בגבול הגדר.

עוד באותו נושא

האיומים נותרו ססמאות: כשהתקווה של חמאס להביך את צה"ל נכשלה

לכתבה המלאה
הרימון שנמצא על המחבלים בפיגוע הירי ב-31/03 בצפון הרצועה. דובר צה"ל, דובר צה"ל
רימון שנמצא על המחבלים/דובר צה"ל, דובר צה"ל

עם זאת, בארץ ובעולם נשמעו קולות שביקרו את צה"ל בעקבות האירועים ברצועה. באיחוד האירופי קראו לחקור את שורת התקריות וציינו את הנחיצות לשוב לשולחן המשא ומתן ולמציאת פתרון מדיני לסכסוך הישראלי-פלסטיני. "השימוש בתחמושת חיה צריך להיכלל בחקירה עצמאית ושקופה", אמרה פדריקה מוגריני, שרת החוץ של האיחוד. "בעוד שלישראל יש את הזכות להגן על גבולותיה, השימוש בכוח חייב להיות פרופורציונלי בכל עת". בהודעה צוין כי האיחוד מביע צער על מותם של ההרוגים בתקריות.

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש קרא לחקירה "שקופה ועצמאית" של מותם ופציעתם של הפלסטינים ברצועת עזה בעימותים שהתפתחו אתמול ליד גדר המערכת במסגרת "צעדת המיליון". בהודעה מטעמו נמסר כי גוטרש "קורא לכל הצדדים להימנע מצעדים שיובילו לנפגעים נוספים ובמיוחד להימנע מפגיעה באזרחים".

גם בסיעת מרצ קראו לחקור את התקריות, בהן גם זו שתועדה. "יש לחקור את אירועי אמש בגבול רצועת עזה", אמרה יו"ר מרצ תמר זנדברג. "לאור פגיעה נרחבת בפלסטינים אתמול בגבול רצועת עזה - 16 הרוגים ומאות רבות של פצועים, ביניהם מירי חי, ולאור עדויות על ירי במפגינים לא חמושים לרבות צילומים בהם נראה ירי בגב, קוראת מרצ לחקירת האירועים אתמול ולהסקת מסקנות מהירי".

המחבלים שנהרגו במהלך ההפגנות על גדר הגבול בעזה - 30 במרץ 2018. דובר צה"ל
עשרת המחבלים שנהרגו במהלך ההפגנות בגבול הרצועה/דובר צה"ל

"התוצאות הקשות והעדויות המצולמות מחייבות בדיקה ישראלית עצמאית, לרבות בחינת הוראות הפתיחה באש וההתכוננות הצבאית והמדינית לאירועים", ציינה זנדברג. "זוהי חובה ישראלית לדעת מה קרה שם, ומעבר לכך זהו גם אינטרס ישראלי כדי למנוע הידרדרות לסבב אלימות מסוכן. אסור שמדיניות יד קלה על ההדק תביא לאובדן חיים של חפים מפשע ותדליק את כל האזור".

חבר מפלגתה של זנדברג, עיסאווי פריג', אמר דברים ברוח דומה והזהיר כי האירועים ברצועה ייחקרו גם בזירה הבינלאומית. "אם לא תהיה חקירה ישראלית אמיתית, שלא נתפלא אם ישראל תמצא את עצמה שוב בחקירה בינלאומית", טען. "ההחלטה לירות על מנת להרוג ב'מפרי ריבונות', הייתה החלטה מסוכנת שהתירה את דמם של המפגינים. מי שמסכן גדר, לא מסכן חיים ומדינה שחייליה יורים בכדי להגן על גדר, מבצעת פשע מוסרי שימשיך להעיב על כוחה ועל צדקתה בעיני הקהילה הבינלאומית".

מנגד, ראש הממשלה בנימין נתניהו שיבח את פעולות צה"ל ברצועת עזה וכתב אמש בחשבון הטוויטר שלו "כל הכבוד לחיילינו ששומרים על גבולות המדינה ומאפשרים לאזרחי ישראל לחגוג את החג בשקט". נתניהו הוסיף כי "ישראל פועלת בתקיפות ובנחישות כדי להגן על ריבונותה וביטחון אזרחיה".

מפגינים פלסטינים בצפון רצועת עזה- צעדת השיבה, 30 במרץ 2018. רויטרס
ההפגנות בגבול הרצועה ביום שישי/רויטרס

בנוסף, שר הביטחון אביגדור ליברמן הדף את הטענות נגד פעילות צה"ל וטען כי החיילים פעלו בהתאם לציפיות ולהנחיות. "חיילי צה"ל הדפו את פעילי הזרוע הצבאית של חמאס בנחישות ובמקצועיות, בדיוק כפי שציפינו מהם, ואני מגבה אותם באופן מלא", צייץ ליברמן בחשבון הטוויטר שלו. "בזכותם חגגנו את ליל הסדר בביטחון. אינני מבין את מקהלת הצבועים שרוצה ועדת חקירה". ליברמן הוסיף כי "הם התבלבלו וחשבו שהחמאס ארגן אתמול את פסטיבל וודסטוק ואנחנו צריכים לחלק להם פרחים".

השר לביטחון פנים גלעד ארדן תקף את חברי הכנסת ממרצ והרשימה המשותפת על קריאותיהם לפתוח בחקירה. "‏האינטרס הישראלי הוא להתאחד מול ארגוני טרור רצחניים ולגבות את צבא ההגנה לישראל, ולא להטיל ספק בחיילינו ולהחליט ש'היד קלה על ההדק'", אמר. "עד לאן ידרדר השמאל הישראלי, שגם מול ארגון שחפץ בהשמדת ישראל אינו מסוגל לתת גיבוי נחרץ לצה"ל ולממשלה".

כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה, 30 במרץ 2018. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
כוחות צה"ל פרוסים בגבול רצועת עזה ביום שישי/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

יו"ר העבודה אבי גבאי, התייצב אף הוא לצד חיילי צה"ל. "איש לא רשאי לחצות את הגבול ללא רשות - וודאי לא עם נשק חם, בקבוקי תבערה, צמיגים ואבנים", אמר. "צה"ל נערך לארועי הגדר ואין לי ספק שחיילנו עשו כל שניתן על מנת לצמצם את מספר הנפגעים. עזה היא פצצה מתקתקת - דמוגרפית, כלכלית, הומניטרית. חמאס שבוחר שוב ושוב בדרך הטרור הוא האחראי הבלעדי על המצב הקשה ברצועה. למרות זאת, האינטרס הישראלי הוא למצוא את הדרך להקל ולסייע על חיי האוכלוסיה האזרחית בעזה ולמנוע את קריסתה".

מפגין פלסטיני בצעדת השיבה, צפון רצועת עזה, 30 במרץ 2018. רויטרס
מפגין פלסטיני בצפון הרצועה, שלשום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully