וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתחת לשרידי הקניון המפויח, הרשויות ברוסיה מנסות להסתיר את ממדי האסון

אנגלינה יוסים

1.4.2018 / 0:32

עשרות הילדים שנספו בשריפה הקטלנית בסיביר הותירו את המדינה באבל, אך הממשלה מנסה להתחמק מהשאלות הקשות - מדוע דלתות הקניון היו נעולות ומערכת כיבוי האש לא פעלה. במקום זאת, היא מכנה את משפחות הקורבנות הדורשות תשובות "אופוזיציה המחפשת רגעי תהילה"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

לפחות 64 בני אדם, בהם 41 ילדים, נספו בשריפה בקניון בעיר נידחת בסיביר, ועוד עשרות נוספים עדיין נעדרים, בטרגדיה שלא יורדת מעל סדר היום לנוכח אוזלת ידן של הרשויות, שמנסות להתנער מאשמה. בעוד שמשפחות הקורבנות דורשות שייעשה עמן צדק ושהאשמים במחדלים ייענשו, פוליטיקאים בכירים מפנים אצבע לעבר האופוזיציה שלטענתם מנסה "לייצר רעש" ולהכפיש את שמם בהקשר לשריפה, שממדיה טרם התבררו לחלוטין.

כשנשיא רוסיה ולדימיר פוטין הגיע ביום שלישי לביקור במתחם השרוף בקמרובו ונפגש עם מושל המחוז בלשכתו, התקיימה מחוצה לה הפגנת ענק שבה השתתפו אלפים, בהם משפחות ההרוגים. עם זאת, בסרטון הביקור הרשמי ניתן לשמוע את המושל טולייב אומר לפוטין כי זאת "הפגנת אופוזיציה", שאליה הגיעו רק 200 אנשים "באוטובוסים שממומנים על ידם".

עוד הוסיף טולייב כי "אלו בכלל לא קרובי המשפחה של ההרוגים, אלו מפגינים קבועים של האופוזיציה, המשפחות נמצאות במקום אחר כרגע".

קניון שעלה באש בעיר קמרובו, סיביר, רוסיה, מרץ 2018. רויטרס
רשימת מחדלים ארוכה. שרידי הקניון השרוף/רויטרס

בכלל, ערוצי התקשורת הממלכתיים ברוסיה, נצמדו לגרסת המושל ודיווחו על כ-200 מפגינים בלבד, על אף שתמונות מתוך ההפגנה, שנערכה במשך כעשר שעות, הראו בבירור כי היו שם כמה אלפים. המושל אמנם התנצל בפני פוטין על השריפה ועל מספר ההרוגים הרב, אך לא יצא לדבר עם המפגינים כפי שדרשו.

במרכז ההפגנה הייתה הדרישה לחשוף את מספר ההרוגים האמיתי ואת סיבת השריפה בכדי לנסות למנוע מקרים דומים בעתיד. עצם העובדה שבממשלה רואים את התמיכה במשפחות הקורבנות כאקט התססה מטרידה לשם עצמה, אך ההאשמה הגלויה בכך שהם חלק מארגון נגד השלטון מעידה על כך שכנראה יש מה להסתיר.

בעידן הנוכחי קשה עד בלתי-אפשרי לטייח את דבר מותם של מאות בני אדם, אך למפגינים יש סיבות טובות שלא להאמין למספרים שמוסר להם המושל - שכינה אותם אנשי אופוזיציה, ולא התייחס אליהם כאל משפחות הקורבנות הרוצות לקבל תשובות על הסיבות שהובילו לאסון בקנה מידה כזה. על פי אחת מהגרסאות שהועלו מאז השריפה, חלק מהילדים ההרוגים היו מבתי יתומים, ולכן קשה יהיה להתחקות אחרי המספר המדויק של הקורבנות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
הנצחת הקורבנות בשריפה שפרצה בקניון בקמרובו, רוסיה 28 במרץ 2018. רויטרס
עוד עשרות עדיין נעדרים. הלוויית אחד מקורבנות השריפה/רויטרס

לאחר האסון, אחד מבעלי המניות העיקריים בקניון "צ'רי ווינטר" העביר 3.4 מיליון דולר לטובת משפחות קורבנות השריפה, כ-52 אלף דולר עבור כל אחת. אליו הצטרפה הממשלה והמחוז, שהבטיחו להעביר 17.5 אלף דולר לטובת משפחות הרוגים, ובשקלול, מדובר ב-70 אלף דולר שתקבל משפחה של כל הרוג. במדינה שבה משכורת המינימום היא 165 דולר בחודש, זהו סכום עתק.

היוזמה הזו הייתה אחד הגורמים שהציתו את גל השמועות על כך שהיו מאות הרוגים בקניון הבוער. לדברי המארגנים, הם קיבלו מיילים מזויפים רבים מאנשים המספרים כי יקיריהם נעלמו במהלך השריפה, אך הבדיקות הראו כי הם כלל לא היו במקום בזמן שהאש השתוללה. בכדי להגיע לאמת, הם התחייבו לבדוק כל ידיעה על נעדר המגיעה לידיהם, ורק אז להעביר אותה לרשויות, אולם הבלבול נותר רב.

"למתחם היו את כל האישורים לפעול"

בסופו של דבר, מי שיצא לענות על שאלות המפגינים היה סגן המושל, אלכסיי זלנינה. בזמן ששוחח עם הקהל, הטיח לעברו איגור ווסטריקוב, אחד ממארגני ההפגנה, ששלושת ילדיו הקטנים, אשתו ואחותו נהרגו בשריפה, כי "הדלתות היו נעולות" וכי זאת שחיתות שלטונית, "כיוון שלמתחם היו כל האישורים המתאימים לפעילות". בתגובה, שאל אותו סגן המושל אם הגיע לקבל "כמה רגעי תהילה".

ווסטריקוב הוא אחד מהפעילים הבולטים במחאה המקומית שהתעוררה לאחר השריפה. הוא טען כי יש מעל 350 הרוגים ושהרשויות משתיקות את הסיפור, וסיפר לכלי תקשורת רבים על שיחתו האחרונה עם אשתו. לדבריו, היא התקשרה אליו בזמן השריפה ואמרה שהם עומדים להיחנק למוות כיוון שהדלתות נעולות. הריאיון הנרגש של ווסטריקוב הופץ במהירות, ומספר העוקבים אחריו ברשת החברתית הרוסית VK עלה ל-11 אלף.

באופן מפתיע, או שלא, ביום רביעי הוא העלה סרטון חדש, עם סיפור שונה לחלוטין. "הציגו בפנינו את צילומי האבטחה של הכניסה לאולם, ורואים בבירור שהדלתות לא היו נעולות. אנשים אכן יצאו מהאולם", אמר ווסטריקוב בעודו פורץ בבכי, אחרי שראה קטע בן ארבע דקות ממצלמות האבטחה, שהיו חסרות תחילה. "אדם שהיה במקום החליט על דעת עצמו לאטום את הדלתות ולסגור את פתחי האוורור בכדי למנוע כניסת עשן, ולחכות לצוות הכיבוי - שלא הגיעו". הפניית החצים לעבר אותו גורם זוטר הסיטה את אור הזרקורים מהנהלת הקניון, שבראשה עומדים בכירים לשעבר במוסדות ממשלתיים.

שינוי הגרסה של אחד ממארגני המחאה

הליקויים והמחדלים בקניון היו רבים - מערכת כיבוי האש לא הופעלה ועל פי הרישומים, אף יצאה מכלל שימוש ב-19 במרץ, כשישה ימים לפני השריפה. דלתות החירום היו נעולות כמו גם דלתות הכניסה הראשיות בכדי למנוע כניסת אנשים ללא כרטיס, נוהל ותיק, לפי עובדי המקום, המנוגד לכל תקנון בטיחות בסיסי. הממשלה, מצדה, טוענת כי רוב קורבנות השריפה היו בפינת המשחקים לילדים, מה שמסית את האש מהעיסוק בדלתות אולם הקולנוע הנעולות.

לפי העדויות, צוות כיבוי האש הגיעו לזירה ללא ציוד הצלה מתאים, ונדרשו שעות ארוכות עד שהם הצליחו לכבות את השריפה. מנגד, דובר רשויות הכיבוי המחוזי טען כי הצוותים הגיעו ארבע דקות לאחר הקריאה ולא הצליחו לחלץ את הלכודים מאחר שלא היו מודעים לכמות האנשים הגדולה בפנים.

לטענת רשויות הכיבוי, "צוות האבטחה של הקניון לא נמצא בזירה כשהגענו, וחשבנו שכולם פונו". עוד הוסיפו כי "עד שהגענו לקומה שבה היו לכודים אנשים, העשן היה כה סמיך שאי אפשר היה לראות" - טענה שנשמעת הזויה לנוכח זעקותיהם של עשרות הלכודים.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בזירת השריפה בקניון בעיר קמרובו 27 במרץ 2018. רויטרס
המפגינים דורשים תשובות. פוטין בזירת האסון/רויטרס

בנוסף לכך, בדיקת בטיחות שהתקיימה במקום ב-2016 והייתה אמורה להיערך 20 ימים, הסתיימה בהצלחה תוך שעתיים בלבד. העובדה שבדירקטוריון של הקניון מכהנים אנשי מפתח ברשויות ובמוסדות פיקוח לשעבר, בהם ראש רשות המסים של מחוז ובכירים לשעבר בשירותי הכיבוי, יכולה להסביר את ההתנהלות, שאפילו פוטין הגדיר כ"רשלנות פושעת".

על אף שסגן המושל ומפקד המשטרה המקומית הודחו מתפקידם עקב השריפה בניסיון להרגיע את הרוחות, אין זה צפוי לספק את קרובי הקורבנות והנעדרים ואת מתנגדי השלטון המושחת של פוטין.

"אנשים רבים מעידים שכמות ההרוגים גדולה בהרבה מהמספרים הרשמיים וכי מנסים לטייח אותה", כתב מיכאל חודורקובסקי, המיליארדר היהודי-רוסי שגולה בבריטניה בשל התנגדותו לפוטין, על המאמצים להשתיק את החקירה. "אני קורא לכל האנשים ההגונים לדרוש מפוטין חקירה רשמית בהשתתפות עורכי דין מטעם משפחות ההרוגים".

(עדכון ראשון: 17:43)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully