וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קריאה לחקור את הירי במפגינים; צה"ל: 10 מההרוגים פעילי טרור

בעקבותם מותם של 16 מפגינים בעימותים אתמול בגבול עזה, קוראים באיחוד האירופי ובשמאל לחקירה עצמאית ושקופה של האירועים. בצה"ל מדגישים: לפחות 10 מההרוגים בעלי רקע של טרור. גם נתניהו גיבה את צה"ל: "כל הכבוד לחיילים"

אתר רשמי

ביום שלאחר פרוץ העימותים האלימים בגבול רצועת עזה בעקבות צעדת השיבה עליה הכריז חמאס, בעולם ובמערכת הפוליטית בישראל קוראים היום (שבת) לפתוח בחקירת האירועים. הקריאות באות בעקבות טענות משרד הבריאות הפלסטיני, לפיהן 16 בני אדם נהרגו בעימותים אתמול ויותר מ-1,400 נפצעו.

בנוסף, בתיעוד שפורסם בכלי התקשורת הפלסטיניים, נראה מפגין בן 18 נורה בגבו, למרות שנסוג מהגדר. לטענת הפלסטינים, המפגין נורה על ידי צה"ל, ונפל אל הקרקע בזמן שניסה לברוח.

בעקבות האירועים שנמשכו גם היום, באיחוד האירופי קראו לחקור את שורת התקריות וציינו את הנחיצות לשוב לשולחן המשא ומתן ולמציאת פתרון מדיני לסכסוך הישראלי-פלסטיני. "השימוש בתחמושת חיה צריך להיכלל בחקירה עצמאית ושקופה", אמרה פדריקה מוגריני, שרת החוץ של האיחוד. "בעוד שלישראל יש את הזכות להגן על גבולותיה, השימוש בכוח חייב להיות פרופורציונלי בכל עת". בהודעה צוין כי האיחוד מביע צער על מותם של ההרוגים בתקריות.

"חופש הביטוי וחופש ההתאגדות הם זכויות יסוד שיש לכבדן. חזרה מיידית לרגיעה - חיונית. כל הנוגעים בדבר צריכים לשמור על איפוק ולהימנע מהסלמה נוספת העלולה לסכן אזרחים", נמסר.

מתיחות בגבול עזה | לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
חמאס מודה: חמישה מההרוגים בעזה - אנשי הזרוע הצבאית
שעתו הגדולה של סינוואר: חמאס הוציא רבבות לגדר ונתן נוקאאוט לפתח

מפגינים פלסטינים בצפון רצועת עזה- צעדת השיבה, 30 במרץ 2018. רויטרס
"לקיים חקירה שקופה ועצמאית". העימותים בגבול עזה, אתמול/רויטרס

גם בסיעת מרצ קראו לחקור את התקריות, בהן גם זו שתועדה. "יש לחקור את אירועי אמש בגבול רצועת עזה", אמרה יו"ר מרצ תמר זנדברג. "לאור פגיעה נרחבת בפלסטינים אתמול בגבול רצועת עזה - 16 הרוגים ומאות רבות של פצועים, ביניהם מירי חי, ולאור עדויות על ירי במפגינים לא חמושים לרבות צילומים בהם נראה ירי בגב, קוראת מרצ לחקירת האירועים אתמול ולהסקת מסקנות מהירה".

"התוצאות הקשות והעדויות המצולמות מחייבות בדיקה ישראלית עצמאית, לרבות בחינת הוראות הפתיחה באש וההתכוננות הצבאית והמדינית לאירועים", ציינה זנדברג. "זוהי חובה ישראלית לדעת מה קרה שם, ומעבר לכך זהו גם אינטרס ישראלי כדי למנוע הידרדרות לסבב אלימות מסוכן. אסור שמדיניות יד קלה על ההדק תביא לאובדן חיים של חפים מפשע ותדליק את כל האזור".

עוד באותו נושא

תיעוד: מפגין פלסטיני נורה בגבו בקרבת גדר המערכת בעזה

לכתבה המלאה
תמר זנדברג בפריימריז של מרצ, גני התערוכה. ניב אהרונסון
קראה לבחון את הוראות הפתיחה באש. ח"כ זנדברג/ניב אהרונסון

חבר מפלגתה של זנדברג, עיסאווי פריג', אמר דברים ברוח דומה והזהיר כי האירועים ברצועה ייחקרו גם בזירה הבינלאומית. "אם לא תהיה חקירה ישראלית אמיתית, שלא נתפלא אם ישראל תמצא את עצמה שוב בחקירה בינלאומית", טען. "ההחלטה לירות על מנת להרוג ב'מפרי ריבונות', הייתה החלטה מסוכנת שהתירה את דמם של המפגינים. מי שמסכן גדר, לא מסכן חיים ומדינה שחייליה יורים בכדי להגן על גדר, מבצעת פשע מוסרי שימשיך להעיב על כוחה ועל צדקתה בעיני הקהילה הבינלאומית".

ח"כ עאידה תומא-סלימאן (הרשימה המשותפת) הוסיפה: "לירי במפגינים לא אלימים, אחרי תכנון ואיומים מצד בכירי הממשל בישראל יש שם אחד: ר-צ-ח עם כוונת תחילה. ההיסטוריה תזכור טוב את שר הביטחון אביגדור ליברמן ובכירי הממשל בישראל כפושעי מלחמה שהגיבו להפגנות מוצדקות, בלתי אלימות באש חיה והרג של מפגנים. ממשלת הימין בראשותו של נתניהו ובתמיכתו של טראמפ הולכת ומשתוללת יותר ויותר ומאבדת כל רסן, והתגובה צריכה להיות מתאימה: דרישת השעה שהקהילה הבינלאומית תתערב לאלתר ותעצור את הטבח השקט והיומיומי שמבצעת ישראל".

ארגוני עדאלה ואלמיזאן פנו ליועץ המשפטי לממשלה הערב ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, כדי לפתוח בחקירה פלילית מיידית "בעניין הרג תושבי עזה ופציעת יותר מ- 1,400 על ידי הצבא". לדברי הארגונים, הירי מהווה הפרה בוטה להוראות המשפט הבינלאומי האוסרים על פגיעה באזרחים.

שר הביטחון, אביגדור ליברמן נואם בכנס השנתי לפיתוח יכולות צבאיות, תעופתיות והגנה מפני טילים, אבניו, קרית שדה התעופה, 13 במרץ 2018. ראובן קסטרו
"מקהלה של צבועים". שר הביטחון אביגדור ליברמן/ראובן קסטרו

בתגובה לביקורת הבהירו בצה"ל כי מבדיקה משותפת עם השב"כ עולה כי לפחות עשרה מההרוגים אתמול הם בעלי רקע של טרור, ביניהם אנשי חמאס, בתוכם אנשי הזרוע הצבאית ופעילים המערך חפירת המנהרות, ופעיל בג'יהאד העולמי.

גם שר הביטחון אביגדור ליברמן הדף את הטענות נגד פעילות צה"ל וטען כי פעלו בהתאם לציפיות ולהנחיות. "חיילי צה"ל הדפו את פעילי הזרוע הצבאית של חמאס בנחישות ובמקצועיות, בדיוק כפי שציפינו מהם, ואני מגבה אותם באופן מלא", צייץ ליברמן בחשבון הטוויטר שלו. "בזכותם חגגנו את ליל הסדר בביטחון. אינני מבין את מקהלת הצבועים שרוצה ועדת חקירה".

"הם התבלבלו וחשבו שהחמאס ארגן אתמול את פסטיבל וודסטוק ואנחנו צריכים לחלק להם פרחים", הוסיף ליברמן.

המחבלים שנהרגו במהלך ההפגנות על גדר הגבול בעזה - 30 במרץ 2018. דובר צה"ל
המחבלים שנהרגו במהלך ההפגנות על גדר הגבול בעזה - 30 במרץ 2018/דובר צה"ל

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו העניק גיבוי לצה"ל. "‏כל הכבוד לחיילינו ששומרים על גבולות המדינה ומאפשרים לאזרחי ישראל לחגוג את החג בשקט", צייץ בחשבון הטוויטר שלו בצאת החג. "ישראל פועלת בתקיפות ובנחישות כדי להגן על ריבונותה וביטחון אזרחיה".

השר לביטחון פנים גלעד ארדן תקף את חברי הכנסת ממרצ והרשימה המשותפת על קריאותיהם לפתוח בחקירה. "‏האינטרס הישראלי הוא להתאחד מול ארגוני טרור רצחניים ולגבות את צבא ההגנה לישראל, ולא להטיל ספק בחיילינו ולהחליט ש'היד קלה על ההדק'", אמר. "עד לאן ידרדר השמאל הישראלי, שגם מול ארגון שחפץ בהשמדת ישראל אינו מסוגל לתת גיבוי נחרץ לצה"ל ולממשלה".

יו"ר העבודה אבי גבאי, התייצב אף הוא לצד חיילי צה"ל. "איש לא רשאי לחצות את הגבול ללא רשות - וודאי לא עם נשק חם, בקבוקי תבערה, צמיגים ואבנים", אמר. "צה"ל נערך לארועי הגדר ואין לי ספק שחיילנו עשו כל שניתן על מנת לצמצם את מספר הנפגעים. עזה היא פצצה מתקתקת - דמוגרפית, כלכלית, הומניטרית. חמאס שבוחר שוב ושוב בדרך הטרור הוא האחראי הבלעדי על המצב הקשה ברצועה. למרות זאת, האינטרס הישראלי הוא למצוא את הדרך להקל ולסייע על חיי האוכלוסיה האזרחית בעזה ולמנוע את קריסתה".

הציוץ של נתניהו

הביקורת בישראל באה לאחר שהלילה התכנסה מועצת הביטחון של האו"ם לישיבת חירום על פי בקשת כווית בעקבות יום העימותים באזור גדר המערכת. נציג ארצות הברית בדיון, וולטר מילר, אמר הלילה כי "אנחנו מצטערים מאוד עקב ההרוגים בעזה. אנו קוראים לכל המעורבים לפעול להורדת המתחים ואת הסיכויים לעימותים חדשים". הוא הוסיף כי "גורמים שונים המשתמשים במפגינים בתור מגן אנושי כדי להגביר את האלימות, מסכנים את חייהם של חפים מפשע".

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש קרא לפני פתיחת הדיון לחקירה "שקופה ועצמאית" של מותם ופציעתם של הפלסטינים ברצועת עזה בעימותים שהתפתחו אתמול ליד גדר המערכת במסגרת "צעדת המיליון". בהודעה מטעמו נמסר כי גוטרש "קורא לכל הצדדים להימנע מצעדים שיובילו לנפגעים נוספים ובמיוחד להימנע מפגיעה באזרחים".

דיון במועצת הביטחון של האו"ם בהפגנות באיראן, 5 בינואר 2018. אי-פי, AP
דיון חירום במועצת הביטחון/AP, אי-פי

הדיון במועצת הביטחון תוכנן תחילה להיערך בדלתיים סגורות, כשרק החברות במועצה אמורת היו להשתתף. פתיחת הדיון נדחתה לאחר שכווית ביקשה לקיים את הדיון באופן פומבי. עקב חג הפסח, נציג ישראלי לא השתתף בדיון, ואילו הנציג הפלסטיני הציג את טענותיו. שגריר ישראל באו"ם דני דנון אמר כי "הפלסטינים ביצעו מחטף שפל ומכוער כדי להפיץ שקרים על בימת האו"ם בזמן שהעם היהודי ברחבי העולם מתכנס לחגוג את חג הפסח". דנון הוסיף כי "הניצול המביש הזה של החג לא ימנע מאיתנו להציג את האמת על ההפגנות האלימות של חמאס, שכל מטרתן להבעיר את הגזרה ולעורר פרובוקציות".

(עדכון ראשון 20:29)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully