וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמאס מודה: חמישה מההרוגים בעזה - אנשי הזרוע הצבאית

אמיר בוחבוט וסוכנויות הידיעות

31.3.2018 / 19:27

משרד הבריאות הפלסטיני דיווח כי 16 מפגינים נהרגו בעימותים אתמול וכ-1,400 נפצעו. היום נפצעו 25 פלסטינים באזור הגבול. מזכ"ל האו"ם קרא ל"חקירה שקופה ועצמאית" של מות המפגינים. הניה: "התהלוכות - יום מפואר בהיסטוריה הפלסטינית"

דובר צה"ל

דריכות בגבול עזה - עדכונים אחרונים:

* 16 מפגינים פלסטינים נהרגו בעימותים, לפחות 1,416 פצועים
* חמאס: חמישה מההרוגים הם אנשי הזרוע הצבאית
* שני מחבלים ירו לעבר צה"ל בגבול הרצועה, בתגובה נורה בוצע לעברם ירי מטנק וכלי טיס
* בעולם הערבי מגנים את ישראל; מאות מפגינים במרוקו בתמיכה בפלסטינים
* דובר צה"ל: "כמה מהרוגים מוכרים, שניים שייכים לכוחות . לכוח הנוח'בה של חמאס"
* מזכ"ל האו"ם: "יש להימנע מהרג אזרחים ומסיכון חפים מפשע"
* הפלסטינים דיווחו על תקיפת עמדת תצפית של חמאס במרכז הרצועה ועל ירי אל מפגינים באזור חאן יונס וג'בליה

צה"ל תקף הבוקר (שבת) עמדת תצפית של חמאס במרכז רצועת עזה - כך דיווחו כמה כלי תקשורת פלסטינים. זאת, לאחר היום המתוח אתמול בקרבת גדר המערכת בשל "צעדת השיבה" שהוציאה אל אזור הגבול עם ישראל כ-30 אלף מפגינים. בסוכנות "שיהאב ניוז" דווח על כ-200 פלסטינים שהתאספו ליד הגדר במזרח העיר עזה. עוד דווח כי צה"ל ירה לעבר מפגינים ממזרח לג'בליה ולחאן יונס. משרד הבריאות בעזה עדכן כי 35 איש נפצעו באורח בינוני ופונו לטיפול בבית החולים וכי עשרות נוספים נפצעו באורח קל וקיבלו טיפול בשטח. מדובר צה"ל נמסר כי הפרטים בבדיקה.

הלילה התכנסה מועצת הביטחון של האו"ם לישיבת חירום על פי בקשת כווית בעקבות יום העימותים באזור גדר המערכת ברצועת עזה. על פי נתוני משרד הבריאות הפלסטיני בעימותים נהרגו משעות הבוקר של אתמול 16 בני אדם - בהם נער בן 16 ונפצעו יותר מ-1,416. הזרוע הצבאית של חמאס הודיעה כי חמישה מההרוגים אתמול - ג'יהאד פרינה, מוחמד אבו עמרו, אחמד עודה, סארי אבו עודה ומוסעב א-סלול - הם חבריה.

מתיחות בגבול רצועת עזה | לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
"למה להסתכן?": תושבים בעוטף עזה חוששים להישאר בבית בערב החג
לא רק הפגנות על הגדר: "סינוואר יוביל מלחמת התשה שתימשך חודשים"

הרוגי חמאס במהלך ההפגנות על גדר הרצועה - 30 במרץ 2018. ---, מערכת וואלה! NEWS
הרוגי חמאס בהפגנה על גדר הגבול/מערכת וואלה! NEWS, ---

נציג ארצות הברית בדיון, וולטר מילר, אמר הלילה כי "אנחנו מצטערים מאוד עקב ההרוגים בעזה. אנו קוראים לכל המעורבים לפעול להורדת המתחים ואת הסיכויים לעימותים חדשים". הוא הוסיף כי "גורמים שונים המשתמשים במפגינים בתור מגן אנושי כדי להגביר את האלימות, מסכנים את חייהם של חפים מפשע".

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש קרא לפני פתיחת הדיון לחקירה "שקופה ועצמאית" של מותם ופציעתם של הפלסטינים ברצועת עזה בעימותים שהתפתחו אתמול ליד גדר המערכת במסגרת "צעדת המיליון". בהודעה מטעמו נמסר כי גוטרש "קורא לכל הצדדים להימנע מצעדים שיובילו לנפגעים נוספים ובמיוחד להימנע מפגיעה באזרחים".

הדיון במועצת הביטחון תוכנן תחילה להיערך בדלתיים סגורות, כשרק החברות במועצה אמורת היו להשתתף. פתיחת הדיון נדחתה לאחר שכווית ביקשה לקיים את הדיון באופן פומבי. עקב חג הפסח, נציג ישראלי לא השתתף בדיון, ואילו הנציג הפלסטיני הציג את טענותיו. שגריר ישראל באו"ם דני דנון אמר כי "הפלסטינים ביצעו מחטף שפל ומכוער כדי להפיץ שקרים על בימת האו"ם בזמן שהעם היהודי ברחבי העולם מתכנס לחגוג את חג הפסח". דנון הוסיף כי "הניצול המביש הזה של החג לא ימנע מאיתנו להציג את האמת על ההפגנות האלימות של חמאס, שכל מטרתן להבעיר את הגזרה ולעורר פרובוקציות".

מפגינים פלסטינים בצפון רצועת עזה- צעדת השיבה, 30 במרץ 2018. רויטרס
פלסטינים ב"צעדת השיבה", אתמול/רויטרס

דנון אמר לפני הישיבה כי "כפי שהזהרנו, 'צעדת השלום' התבררה כהפגנת טרור אלימה מאורגנת וממומנת על ידי חמאס שכל מטרתה להגביר את האלימות ולעורר פרובוקציה". דנון קרא לחברות המועצה לגנות את חמאס והוסיף: "רק היום ראינו כיצד חמאס מנצל ילדים קטנים כשהוא שולח אותם לגבול ומסכן את חייהם, אסור לקהילה הבינלאומית ללכת שולל אחר החמאס וניסיונותיו להסתיר את פשעיו".

בכיר הארגון טייה-ברוק זריהון מאתיופיה הזהיר מהידרדרות המצב ברצועה בימים הקרובים וקרא שלא לפגוע באזרחים, ובעיקר בילדים. "על ישראל לפעול לפי החוק הבינלאומי, יש לעשות שימוש בנשק חם רק כמוצא אחרון ויש לחקור כל מקרה של מוות בהפגנות", אמר זריהון.

דיון במועצת הביטחון של האו"ם בהפגנות באיראן, 5 בינואר 2018. אי-פי, AP
מועצת הביטחון של האו"ם/AP, אי-פי

בתוך כך, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, יואב מרדכי, פרסם פוסט בעמוד הפייסבוק שלו בשפה הערבית לתושבי עזה: "בישראל אנו חוגגים את הפסח ומדברים על פרעה והעושק שלו - הפרעה שלכם בעזה הוא חמאס". לפוסט צורף סרטון בו נראים פעילי הארגון מכים סטודנטים שלא שילמו עבור לימודיהם באוניברסיטה. "חמאס מכה סטודנטים בלי כסף, ובמקום זה משקיע בצעדת השיבה מיליונים - זה סדר העדיפויות של חמאס", נכתב.

עוד צוין כי "סדרי העדיפויות של חמאס ברורים: במקום להשקיע בסטודנטים ובעתידם, חמאס משקיע במהלכים ריקים שרק יכולים להביא להסלמה ולמוות וזאת מבלי להתחשב בעזתיים. חמאס משתמש בצעדה הזו כדי להסתיר את כל פשעיה, דוגמת אירועי אל-אזהר. בישראל אנו חוגגים את הפסח ומדברים על פרעה והעושק שלו - הפרעה שלכם בעזה הוא חמאס".

פלסטינים מפנים פצועה גבול רצועת עזה, 30 במרץ 2018. AP
פינוי פצוע פלסטיני ברצועת עזה, אתמול/AP

ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הניה, ביקר במהלך היום סוכת האבלים שהקימה משפחתו של אחד ההרוגים אתמול, מוחמד עמרו. "התהלוכות מאתמול הם יום מפואר בהיסטוריה של העם הפלסטיני והאסלאם כולו", אמר. "זה יום ששינה את המשוואות והפך את הפוליטיקה ופתח את הדלת לחזרה לאדמה שלנו, בעזרת אללה".

מוקדם יותר שיבח הניה את המפגינים באזור הגדר וכינה את הצעדה שערכו "תחילת השיבה לפלסטין". לדבריו, "אנחנו מודיעים שלא נקבל את נושא השיבה כסמל בלבד ופועלים בכל הרצינות להשיג זאת בכל הדרכים". הניה הוסיף כי "עמנו פותח ביוזמה המחודשת ומציב את הנושא על סדר היום. לא נכיר בישות הציונית ולא נוותר על אף שעל מאדמת פלסטין. אין ויתור על ירושלים - היא שלנו. אין פתרון בלי זכות השיבה".

מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר הגיע לאחד ממוקדי ההפגנות באזור הגדר, בחאן יונס. סינוואר כינה את צעדת המפגינים "מסר של העם הפלסטיני למפעילי המצור לחשב מסלול מחדש".

גבול רצועת עזה צפון הרצועה, צעדת השיבה, 30 במרץ 2018. ראובן קסטרו
אלפי מפגינים בקרבת הגדר, אתמול/ראובן קסטרו

לפי הערכות של גורמים במערכת הביטחון, לקראת שעות הערב תתגבר האלימות במרחב הגדר בגבול עזה. צה"ל נערך יחד עם משמר הגבול והמשטרה לשלל תרחישים, כולל חצייה של פלסטינים את גדר המערכת. לאחר רדת החשיכה עזבו את האזור עשרות אלפי המפגינים שהגיעו עם ילדים למוקדי ההפגנות. הגורמים העריכו כי גרעין קשה של מפגינים צעירים עשוי להישאר בשטח ובימים הקרובים עשוי לנסות לחצות את הגבול ולפגוע בכלים הנדסיים ובגדר המערכת עצמה.

אתמול בשעות הערב התקרבו שני מחבלים אל הגדר בצפון הרצועה וירו לעבר כוחות הביטחון. צה"ל הגיב בירי נשק קל וטנק. כמו כן בוצע ירי באמצעות כלי טיס לעבר הזירה שפגע במחבלים ובעמדות חמאס בקרבת מקום. באירוע נוסף זוהה פלסטיני חשוד מתקרב אל גדר המערכת מול מעבר ארז, טנק פתח לעברו באש מקלעים וזוהתה פגיעה. ברקע, קיים גם חשש בישראל מפני שיגור רקטות משטח הרצועה.

חיסול מחבלים רצועת עזה גבול תיעוד. דובר צה"ל
הפגיעה בשני המחבלים שפתחו באש לעבר כוח צה"ל/דובר צה"ל

ירדן גינתה את ההסלמה הישראלית נגד הרצועה והטילה את האחריות על ישראל "בהפרת הזכות להפגין בדרכי שלום ובכך שהפעילה כוח מופרז נגד העם הפלסטיני". נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארודאן גינה בחריפות את "ההתקפה הישראלית על אזרחים פלסטינים בהפגנות היום ברצועה". כלי תקשורת פלסטיניים אף דיווחו על שימוש במל"טים על מנת להטיל רימוני גז מדמיע מהאוויר על המפגינים.

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן אמר כי "ישראל אחראית להרג המפגינים ברצועה. תהלוכות היום הן הוכחה לכך כי העם הפלסטיני לא יתן יד לכל תוכנית שרוצה לחסל את הסוגייה הפלסטינית וכי ירושלים תישאר ערבית". עוד הוסיף אבו מאזן כי "הוריתי לשגריר פלסטין באו"ם לדרוש הגנה בינלאומית לעם הפלסטיני ממועצת הבטחון והאו"ם".

(עדכון ראשון: 6:43)

פלסטינים מתגוננים מפני גז דמעות בהפרעות סדר, גבול רצועת עזה, 30 במרץ 2018. רויטרס
מפגינים נשכבים על הקרקע במהלך העימותים באזור הגדר, אתמול/רויטרס
מפקד פיקוד הדרום, אלוף אייל זמיר, ראש אגף המבצעים, אלוף ניצן אלון, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב (פולי) מרדכי, בגבול רצועת עזה, 30 במרץ 2018. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
כוח צה"ל נערך ליד גדר המערכת, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל
גבול רצועת עזה צפון הרצועה, צעדת השיבה, 30 במרץ 2018. ראובן קסטרו
חיילים ליד גבול הרצועה, אתמול/ראובן קסטרו
מפגינים פלסטינים בצפון רצועת עזה- צעדת השיבה, 30 במרץ 2018. רויטרס
פלסטינים ב"צעדת השיבה" ברצועת עזה, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully