וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיומים נותרו ססמאות: כשהתקווה של חמאס להביך את צה"ל נכשלה

1.4.2018 / 0:26

בפיקוד הדרום נושמים לרווחה. הפגנת הענק שחמאס הבטיח בהשתתפות מאות אלפים, הסתיימה בכמה רבבות. תרחישי הקיצון הסתיימו בהיקף נמוך יחסית של נפגעים ובילדה בת 7 שניסתה לחצות את הגדר. מיקום הכוחות ואופן הפעלתם השיבו לצה"ל את ההרתעה לקראת ההפגנות הבאות

דובר צה"ל

בתום שבוע דרמטי במיוחד, במוצאי השבת הזו נושמים לרווחה בפיקוד הדרום. לאחר רצף של אירועים מבצעיים בגזרה, בהם ניסיונות לחצות את הגדר לשטח ישראל שהוגדרו על ידי הרמטכ"ל גדי איזנקוט "תקלות שיש ללמוד היטב", בפיקוד מתגאים בהישג המבצעי שהושג שלשום: בלימת חצייה המונית של פלסטינים את גדר הגבול מרצועת עזה לשטח מדינת ישראל במסגרת הפגנת הענק של חמאס.

צמרת הארגון בעזה הבטיחה כי מאות אלפי פלסטינים ישתתפו בהפגנה לציון יום האדמה. מעין חזרה גנרלית להפגנה גדולה יותר שתתקיים בחודש הבא על רקע ההחלטה להעביר את שגרירות ארצות הברית לירושלים. בפועל הגיעו להפגנות בין 40-35 אלף פלסטינים שהתפזרו בין מוקדים שונים. ממש לא אותם מספרים גדולים עליהם דיברו ראשי חמאס.

מפגינים פלסטינים בצפון רצועת עזה- צעדת השיבה, 30 במרץ 2018. AP
כמות מפגינים נמוכה בהרבה. גבול הרצועה, שלשום/AP

מרבית המפגינים הם למעשה פעילי הארגון, עובדי מדינה, ושאר ארגוני הטרור. כולם בין השאר מעוניינים בהעלאת הנושא האידאולוגי של זכות השיבה לשיח הציבורי הפלסטיני, אך גם להביע התנגדות למדיניות של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, שקיצץ 30% משכרם ומאיים להטיל סנקציות נוספות על רצועת עזה במטרה להחזיר לעצמו את השליטה עליה.

השיח בכלי התקשורת הפלסטינים לפני ההפגנה הצביע על כוונות ברורות שההמון יחצה את הגדר כדי להגיע לירושלים. ההצהרות וההסתה נותרו בגדר סיסמאות. למעט מקרה אחד בו ילדה בת 7 שנתפסה בעת ניסיון החצייה - לא הצליחו. חמאס לא רשם הישג מבצעי כלשהו במהלך היממה האחרונה, והיו לא מעט ניסיונות כאלה בהם ירי מנשק קל כדי לפגוע בכוחות והבערת צמיגים. היו גם ניסיונות לפגוע בתשתיות הגדר, בכלים הנדסיים ולהניח מטעני חבלה. כולם סוכלו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
אלוף פיקוד דרום, אייל זמיר אוגוסט 2017. דובר צה"ל, דובר צה"ל
פיקד על המבצע באופן שמנע הידרדרות. מפקד פיקוד הדרום אייל זמיר/דובר צה"ל, דובר צה"ל

מפקד פיקוד הדרום אייל זמיר שפיקד על המבצע, הפעיל בשטח את הכוח המשולב לצה"ל, מג"ב ומשטרה באופן כזה שמנע הידרדרות של ההפגנה שמשתתפיה עמדו בטווחים שונים בין מאה מטרים לקילומטר מהגדר. במהלך ההכנות למבצע, גורמי צבא בכירים בצה"ל דיברו על ניסיונות לחציית הגדר, אך ההנחיות הן לעצרם על קו הגבול, אם כמובן לא נרתעו מהאמצעים לפיזור הפגנות או מהירי החי.

לטענת הפלסטינים, 16 מפגינים נהרגו מאש צה"ל. החמאס הצהיר כי חמישה מהם פעילי חמאס - אחד מהם בכיר. לפי גורמי צבא, חלק מההרוגים הם חברי ארגוני טרור אחרים וכאלה המוכרים לקהילת המודיעין.

המחבלים שנהרגו במהלך ההפגנות על גדר הגבול בעזה - 30 במרץ 2018. דובר צה"ל
המחבלים שנהרגו במהלך ההפגנות על גדר הגבול בעזה - 30 במרץ 2018/דובר צה"ל

חרף היקף ההרוגים והביקורת על שימוש באש חיה, ההפגנה יכלה להסתיים בכמות נפגעים גדולה בהרבה, זאת בין השאר הודות לשימוש באש צלפים מדויקת וסלקטיבית. קל ליפול למלכודת של סרטוני חמאס שצולמו מזוויות שונות בהם נראים מפגינים נפגעים מאש צה"ל, אך יש לנתח לעומק כל אירוע ולבחון היטב מה קדם למקרה.

לכן, בהתחשב בכלל המרכיבים, ניתן להגדיר את ההתנהלות המבצעית של חמאס ככישלון צורב. המיקום הנכון של כוחות צה"ל והאופן בו הפעילו אמצעים לפיזור הפגנות ואש חיה יצרו הרתעה משמעותית. תקוותו של חמאס להביך את צה"ל לא צלחה. החזרה הגנרלית להפגנת הענק נכשלה. ההצלחה המבצעית של צה"ל היא לא רק מסר מרתיע להנהגת החמאס בעזה אלא לכל מי שמעלה על דעתו לארגן הפגנת ענק ביהודה ושומרון, למרות השוני הגיאוגרפי והקרבה ליישובים (במהלך מבצע צוק איתן התמודד צה"ל עם הפגנת ענק במעבר קלנדיה שכללה 10,000 פלסטינים - א"ב).

מפגינים פלסטינים בצפון רצועת עזה- צעדת השיבה, 30 במרץ 2018. AP
ניסיון להתיש בהפגנות נוספות. רצועת עזה, שלשום/AP

עם זאת, לחמאס כמה הישגים. הוא החזיר את הסוגיה העזתית לשיח, והקהילה הבינלאומית שבה לעסוק בגורל הרצועה - מה שאבו מאזן לא הצליח לעשות בכלים מדיניים שקטים. יתרה מזאת, ניתן להעריך כי אבו מאזן יתקשה כעת להחריף את הסנקציות על הרצועה על רקע הסיקור התקשורתי השלילי שמניח אותו ואת ישראל באותו צד. יש לא מעט בכך כדי לעודד את חמאס להמשיך במגמה.

אתמול הוכרזה שביתה כללית ביהודה ושומרון במסגרת ההזדהות עם ההרוגים. למרות זאת, מתוך הרבבות שהתייצבו שלשום סמוך לגבול נותרו שלשום רק 800. שלושה מהם נפצעו מאש צה"ל שניסו להתקרב לגדר. אך חמאס לא אמר את המילה האחרונה: הערכות במערכת הביטחון הן שמנהיג חמאס יחיא סינוואר ינסה לאתגר את מפקד אוגדת עזה, תא"ל יהודה פוקס, באמצעות הפגנות מתישות מדי יום. כאלה שלא רק יפגעו במאמץ של צה"ל לקיים שגרת אימונים והכשרות אלא בראש ובראשונה לפגוע בפרויקט ההנדסי לבניית החומה התת קרקעית לסיכול מנהרות - פרויקט שמאיים באופן ישיר על הזרוע האסטרטגית של חמאס לפגוע בישראל. לשם כך ייערך החמאס להפגנות בהיקפים גדולים בקרוב מאוד: יום האסיר (14.4), יום הנכבה (15.5) ובמועדים נוספים שהמציאות האזורית מייצרת. בשל כך, האתגר הגדול עדיין כאן. הימים הקרובים צפויים להיות מתוחים באוגדת עזה, לנוכח ההפתעות שחמאס מכין מתוקף היותו ארגון לומד.

(עדכון ראשון: 22:26)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully