וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קורבן לפסח ושחזור טקסים: בנות השירות שפועלות להעלאת תודעת המקדש

בטקס הקרבת קורבן הפסח למרגלות הר הבית ניתן היה למצוא בנות שירות לאומי מעמותה שמקבלת תמיכה ממשרד החינוך. בוגרות השירות מספרות כי הוא מתאים למי ש"שרופת ציפייה למקדש, עם יכולת להשקיע את כל כולה". ח"כ סבטלובה: "אין מקום לתופעות כאלה בישראל"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

בכניסה לגן הארכיאולוגי שלמרגלות הר הבית היה אפשר להריח את העשן מתנור הצלייה לקראת שחיטת הכבשים ביום שני אחר הצהריים. בתוך גן דוידסון עצמו הוצבה במה לבנה ועליה דמוי מזבח, לצד שני מסכים גדולים וכסאות לבנים שמוקמו מולה עבור המשתתפים. צעירים לבשו בגדי כהונה, חלצו נעליים והחלו בהכנות לקראת טקס התרגול השנתי של קורבן הפסח שעורכים פעילי המקדש. בין המארגנים הרבים היה ניתן לראות גם בנות שירות לאומי של "המדרשה לידע המקדש", שבין היתר צבעו כלים, סידרו את המקום ותלו שלטים.

הטקס נערך השנה בהשתתפות מאות אנשים, עשרות מטרים ממקום המקדש בהר הבית, לאחר שבמשך שנים סירבה המשטרה לאפשר את קיומו שם. לפי הכתוב באתר הרשמי של העמותה, המדרשה לידע המקדש "פועלת להנחלת ידע ותודעת המקדש בארץ ובעולם. זאת במגוון תחומים - פעילות חינוכית, ערכית וחווייתית בארץ ובעולם, הרצאות והצגות, וכן עזרי לימוד שונים: ספרים, סרטונים, דגמים שונים של המקדש והמשכן, כלי המקדש ועוד". כמו כן, היא מארגנת תרגולים של טקסי המקדש יחד עם תנועות המקדש ובהם הם משחזרים את עבודות וטקסי המקדש.

עוד בוואלה! NEWS:
פרשת נמל אשדוד: בית המשפט זיכה את אלון חסן מכל האישומים נגדו
בן 45 נעצר בחשד שהתחזה לחוקר בתיק 4000 ומסר מידע כוזב למעורבים
אסירים נשרפו ונחנקו: 68 הרוגים בשריפה בבית כלא בוונצואלה

טקס קורבן הפסח בגן דוידסון שקרוב להר הבית בירושלים. נועם מושקוביץ
תרגול הקרב קורבן חג הפסח/נועם מושקוביץ

העמותה זוכה לתמיכה כספית גם ממשרד החינוך, אולם הסכום ירד בשנים האחרונות. בשנת 2014 קיבלה העמותה מהמשרד סכום של כ-330 אלף שקלים, ב-2015 ירד הסכום ל-257 אלף שקלים וב-2016 קיבלה תקצוב בסך כ- 161 אלף שקלים, כשבשנה זו עמד המחזור השנתי שלה על כמיליון ו-230 אלף שקלים.

למדרשה יש כיום שבע בנות שירות לאומי. באתר המדרשה נכתב כי בנות השירות הן "חוד החנית של כל הפעילות" של המדרשה. על פי התיאור, "בנות השירות פועלות על מנת להפיץ את המקדש במגוון דרכים: בניית מערכי ההדרכה והפעילות, פעילות עם תלמידים ומבוגרים בכל רחבי הארץ, הצגות, הרצאות, עריכת סרטים ועוד". לצד הפעילויות השוטפות, בנות השירות משתתפות גם בארגון טקסים בחגים.

עוד באותו נושא

שחטו כבשים והעלו למזבח ליד הר הבית: טקס קורבן הפסח עבר בהצלחה

לכתבה המלאה

"לבנות השירות חלק אינטגרלי ומשמעותי בנושאי המקדש"

הטקס נערך השבוע בין היתר בשיתוף המדרשה, ובארגונו סייעו והשתתפו בנות שירות. אחת מבנות השירות סיפרה כי עיקר פעילותן הוא הדרכות בבתי ספר ברחבי הארץ לצד פעילויות נוספות בקהילות. היא ציינה כי מדובר בפעילויות חווייתיות ובהצגות, כמו למשל הפעלות על קורבן פסח, על עבודת הכהן הגדול ביום הכיפורים ועוד. לדבריה, הן מגיעות לכל מקום שמזמינים את המדרשה. "המקדש זה של כל העולם, גם אם יזמין אותנו בית ספר ערבי נראה לי שנסכים לבוא", אמרה.

לגבי הסוגיה של עלייה להר הבית, היא אמרה כי לא מדברים על נושא זה משום שהוא עדיין במחלוקת, ולא כולם מוכנים. "זה נושא רגיש, יש כאלה שעדיין לא מסכימים, אז אנחנו לא רוצים לצאת נגד אף אחד, אלא פשוט לעורר אצל אנשים את הרצון לבד", היא הוסיפה.

בת שירות אחרת הוסיפה כי הפעילויות על בית המקדש הן לכל הגילאים במגוון רחב של מוסדות, ועושים הרצאות גם למבוגרים, אף בבתי אבות ובגני ילדים. לצד זה, מתקיימות גם פעילות לקראת החגים של הטקסים, ובין היתר המשרתות משתתפות בארגון טקס תרגול קורבן הפסח וטקס ניסוך המים שנערך לקראת סוכות.

טקס קורבן הפסח בגן דוידסון שקרוב להר הבית בירושלים. נועם מושקוביץ
תרגול קורבן הפסח בירושלים/נועם מושקוביץ

בנוסף למדרשה, ישנן בנות שירות לאומי גם ב"מכון ההקדש" שלוקח חלק גם בטקסי התרגולים. עד סוף 2015 שימשה המדרשה זרוע חינוכית של המכון, אולם לאחר מכן התנתקה ממנו. על פי הכתוב באתר המכון הוא עוסק "בהשבת נושא בית המקדש לחזית המחשבה היהודית ובקידום העיסוק היומיומי בנושא זה". בנוגע לשירות לאומי, נכתב כי "לבנות השירות במכון המקדש חלק אינטגרלי ומשמעותי בנושאי המקדש השונים כאן במכון המקדש. בנות השירות מתפעלות את התערוכה, מקבלות מבקרים, מסבירות, מדריכות קבוצות מכל הסוגים, וכן מנחות הפעלות חינוכיות שונות".

באתר המשותף של "רשות השירות הלאומי-אזרחי" ו"מתת", שנועד לתת מידע לצעירות דתיות לפני שירות, ניתן למצוא כמה חוות דעת שכתבו נשים ששירתו במדרשה לידע המקדש. "תפקידה של בת שירות במכון זה להעלות את תודעת המקדש בעם ישראל. בכל דרך שרק אפשר להעלות על הדעת: הדרכות בתערוכה, בבתי ספר וגנים, הרצאות למבוגרים, הצגות, פעילויות, אתר אינטרנט, פייסבוק ואם יש לכן רעיונות נוספים- רק תבצעו", מתארת רעות את השירות שעשתה ב-2014. היא מציינת כי השירות מתאים לך אם את "שרופת ציפייה למקדש, עם אור בעיניים, יכולת להשקיע את כל כולך, פיזית ונשמתית, למשימה הגדולה של עם ישראל".

טליה, שעל פי האתר שירתה ב-2013, מתארת את התפקיד כעמוס לא פעם, אך כותבת ש"הכל כדי לקדם את רעיון המקדש ולנסות לחבר כמה שיותר לבבות". לפי דותי, "כאן זה המקום ליצירתיות אישית של כל בת ובת ושל כל הצוות לעשות דברים חדשים על מנת להפיץ ולקרב יותר את בניין בית המקדש".

"האם היה ראוי שבנות שירות ישתתפו בטקסי כת הסיינטולוגיה?"

ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני), יו"ר השדולה החילונית בכנסת, התייחסה להשתתפותן של בנות השירות הלאומי בטקסים של תנועת המקדש ולכניסתן לבתי ספר הממלכתיים. "לפני כשלוש שנים שר החקלאות אורי אריאל גם דאג להעביר את תחום השירות הלאומי למשרדו וגם לבטל את התקנים של השירות הלאומי בארגוני שמאל", אמרה. "עכשיו מסתבר שמכון המקדש והמדרשה לידע המקדש - עמותות דתיות פרטיות ומסיונריות - דווקא מקבלות תקנים כאלה בשפע".

לדברי סבטלובה, "במקום לסייע לאוכלוסיות במצוקה ולתרום תרומה משמעותית לחברה, בנות השירות הלאומי משתתפות בטקסים מעוררי מחלוקת בסמוך להר הבית ונכנסות לבתי הספר ממלכתיים על מנת להעביר שיעורים והדרכות על בית המקדש". היא הוסיפה: "האם היה ראוי שבנות שירות ישתתפו בטקסים של כת הסיינטולוגיה או הארי קרישנה? מדוע תנועת המקדש זוכה לשפע של מדריכות ומורות על מנת לקדם את פעילותו? אין מקום לתופעות כאלה במדינת ישראל ולא ייתכן שתנועות המקדש והבנות שמשרתות בהן נכנסות לבתי הספר הממלכתיים בחסות משרד החינוך ומשרד החקלאות יחדיו ועוסקות שם בשטיפת המוחות. בין אם שר החינוך אוהב את השם הזה או לא, אך ברור לכל שמדובר בהדתה".

אביב טטרסקי, חוקר בעמותת עיר עמים, אמר כי "בנות השירות הלאומי מקדמות את תנועות המקדש בקרב הציבור בכלל ובפרט בתוך מערכת החינוך. לצד מתן תקנים של שירות לאומי, המדינה גם מעבירה תקציבים לתנועות המקדש ושרי ממשלה פועלים עבורן בדרכים שונות. זאת, למרות שמדובר בארגונים שמצהירים במפורש שמטרתם היא בניית בית המקדש במקום כיפת הסלע. בתמיכתה, הממשלה הופכת לשותפה של תנועות אלו ולמטרתן המסוכנת".

מהרשות לשירות הלאומי-אזרחי נמסר כי ב"מדרשה לידע המקדש משרתות שבע מתנדבות בתקני משרד החינוך והן עוסקות בתפקידי הדרכה במסגרת המדרשה. הטקסים אינם כלולים במסגרת זו".

טקס קורבן הפסח בגן דוידסון שקרוב להר הבית בירושלים. נועם מושקוביץ
תרגול קורבן הפסח בירושלים/נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully