וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כשלים מערכתיים": המלצה להעמיד לדין משמעתי את השופטת בפרשת המסרונים

27.2.2018 / 18:00

נציב התלונות על השופטים המליץ שלא להעמיד לדין פלילי את רונית פוזננסקי-כץ בעקבות פרסום ההתכתבות בינה ובין החוקר האחראי בתיק 4000. "דיאלוג פסול שפגע באמון הציבור", נכתב אך הודגש: "לא הייתה כאן הטיית משפט או קנוניה". ההחלטה הוברה לידי שקד וחיות

צילום: ניב אהרונסון, עריכת וידאו: ניר חן

נציב התלונות על השופטים, השופט בדימוס אליעזר ריבלין, המליץ היום (שלישי) להעמיד את השופטת רונית פוזננסקי-כץ לדין משמעתי - אך לא פלילי. זאת, בעקבות פרסום ההתכתבות בינה ובין ערן שחם-שביט, החוקר מטעם הרשות לניירות ערך בתיק 4000. בהחלטתו קבע ריבלין כי השופטת "עשתה מעשה שפגע באמון הציבור במערכת המשפט, והתנהגה בצורה שאינה הולמת שופט", אך הדגיש כי "לא הייתה הטיית משפט או קנוניה".

החלטתו של הנציב הועברה לידי נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, ולידי שרת המשפטים איילת שקד. בהודעה שמסרו הודו לשופט בדימוס ריבלין ואמרו כי הן מתכוונות ללמוד את החלטתו על מנת לקבל החלטה מתאימה.

"התוצאה היא שאני ממליץ בפני שרת המשפטים להביא את השופטת בפני בית דין משמעתי. אני ממליץ לנשיאת בית המשפט העליון ליתן דעתה לכשלים המערכתיים שנתגלו בבית משפט השלום בתל אביב", כתב השופט בדימוס.

עוד בוואלה! NEWS:
בית המשפט דחה את הערעור: אלוביץ' וחפץ יישארו במעצר
מסתמן: תנ"צ בדימוס אבי נוימן ימונה לראש הרשות להגנת עדים
"בקיצור, אני לגמרי בידיים של השופט": כשהחשוד הבין שהוא חסר הגנה

השופטת רונית פוזננסקי כץ. אתר בתי המשפט, מערכת וואלה! NEWS
השופטת פוזננסקי-כץ/מערכת וואלה! NEWS, אתר בתי המשפט

כותרת ההחלטה של הנציב ריבלין - "על יוהרה, סכלות ומסרוני ווטסאפ - מסקנות אישיות ומערכתיות" מרמזת על החומרה הרבה שבה הוא רואה את המקרה. כשדן בתלונה מצא ריבלין כי השופטת פוזננסקי-כץ, שדנה בדיוני המעצרים בפרשה 4000 עוד כשנחקרה ברשות לניירות ערך בלבד, יצאה לשבתון בסוף חודש ינואר האחרון.

כשחודשה החקירה, בגלגולה הנוכחי, פנתה השופטת לסגן נשיא בית משפט השלום בתל אביב, השופט צחי עוזיאל, וסיפרה כי התבקשה לשבת שוב בדיוני המעצרים. עוזיאל אישר לה את זה, אף שלא הפסיקה את השבתון.

"זרעי הפורענות מצאו להם קרקע פורייה בדרכי השיבוץ האלה", קבע ריבלין. לשאלתו של הנציב השיבה השופטת כי מי שביקש ממנה לשבת גם בדיוני המעצר של הפרשה בגלגולה הנוכחי היה שחם-שביט. "בגלל הפרשה הקודמת ובגלל שאני מתנהלת בלי עוזר, היה לערן את מספר הטלפון שלי", אמרה בעדותה, ואילו ריבלין קבע: "כאן נזרעו הזרעים הנוספים של ההתנהלות השיפוטית הקלוקלת ושל הפרקטיקה המערכתית הפסולה".

ריבלין מצא כי הקשר הישיר בין החוקר לשופטת נמשך זמן רב. לדבריו, הקשר, "שהחל בתיאום לוגיסטי, הידרדר חיש קל לכלל דיאלוג פסול". הנציב מצא כי שחם-שביט עדכן את השופטת מראש על העמדות שנציגי הרשות יעלו בבית המשפט, ובכך עקף את דרך ההתנהלות הרגילה. "התנהלות זו פגומה מיסודה", קבע. "היא אינה מתיישבת עם ההסדרים הראויים".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

החלטתו של הנציב ריבלין

מערכת וואלה! NEWS, ----
ישיבת הממשלה 25 בפברואר 2018. אמיל סלמן /הארץ, מערכת וואלה! NEWS
"אלמד את ההחלטה". השרה שקד/מערכת וואלה! NEWS, אמיל סלמן /הארץ

עם הזמן, נכתב בהחלטה, הפך הקשר האדמיניסטרטיבי למה שריבלין הגדיר "פמיליאריות בלתי ראויה", ולחילופי מסרונים אישיים מצד השופטת, כמו: "אנא בקשה ממנה (מנציגת המשטרה) שתגיע בעשר וחצי כי בית המשפט עדיין לא חזר מרכיבה על אופניים". לכך השיב שחם-שביט: "בסדר, שבית המשפט ישמור על עצמו ולא יפול".

באשר למסרונים שנחשפו בחדשות עשר, הנציב מצא כי "המתווה" שדובר עליו הוא אכן קביעת ימי מעצר נפרדים לעצורים השונים בפרשה, וזאת בניגוד לעמדה שהביעו נציגי המשטרה בצוות החקירה.

ההתכתבויות בין השופטת כץ לעו"ד עם קרדיט של המהדורה מהפרסום של דורון הרמן, 25 בבפרואר 2018. דורון הרמן, מהדורת ערוץ 10, מערכת וואלה! NEWS
"פמיליאריות בלתי ראויה". ההתכתבות בין השופטת והחוקר/מערכת וואלה! NEWS, דורון הרמן, מהדורת ערוץ 10

החלטתו של הנציב מתייחסת גם לנוהג לקיים בלשכת השופט דיונים במעמד התביעה בלבד, שבהם מוצגים חומרי חקירה סודיים. לדבריו, בעוד ניתן להצדיק דיונים כאלה בשלבים שבהם החקירה עדיין סמויה, הרי ש"'המרחב המוגן' שנוצר בלשכת השופט לא צריך להתקיים גם בהליכים שעצם קיומם אינו סוד... זהו ביטוי נוסף לאותה קרבת יתר הנוצרת בין השופט לנציגי התביעה. מופע קיצוני של אותה קרבת יתר מומחש בחילופי המסרונים".

לבסוף קבע הנציב ריבלין כי השופטת פוזננסקי-כץ עשתה מעשה שפגע באמון הציבור במערכת המשפט, והתנהגה בצורה שאינה הולמת שופט. ריבלין גם קובע מפורשות כי למרות ההפרה של כללי האתיקה, וקרבת היתר בין השופטת לחוקר, "בשום פנים ואופן לא הייתה כאן הטיית משפט או קנוניה בין התביעה לבין בית המשפט".

עורך הדין עודד סבוראי, המייצג את שחם-שביט, אמר כי "דוח השופט ריבלין כולל בתוכו מסקנות חשובות, והוא מצייר תמונה ברורה שהתנאים והנורמות הקיימים בבית משפט השלום בתל אביב לא נתנו בידיו ברירה, אלא לנהל עם השופטת התכתבות באמצעות מסרונים בכל הנוגע לענייני הלוגיסטיקה של דיוני המעצרים בתיק 4000". עוד אמר עורך הדין כי "בכוונת שחם-שביט להמשיך במימוש ייעודו כעובד ציבור ומשפטן מקצועי, מצפוני, הגון וערכי".

"הנציב יסתכל על מכלול העניין"

שעות לפני החלטתו של השופט ריבלין, יצאה הבוקר להגנתה של פוזננסקי-כץ מי שכיהנה עד לאחרונה כפרקליטת מחוז המרכז, רונית עמיאל. "אני מכירה את רונית שנים רבות, מעריכה את מקצועיותה והגינותה, ואני אפילו שמחה בחברותנו", אמרה. "כשאני מסתכלת במכלול ההתכתבויות מתאזנת התמונה במידה רבה ביחס לתמונה הראשונית שנוצרה. אין לי ספק שהנציב יסתכל על מכלול העניין", אמרה.

בנוסף אליה, שורה של סנגורים יצאו להגנתה של השופטת. "צריך להבין שהדברים בבית המשפט נעשים כך כבר שנים רבות. זה לא מה שמצפים שחוקר משטרה שמגיע עם מזוודות של קלסרים יגיש אותם כפי שהם לשופט ויכווין אותו למסמכים הרלוונטיים בתיקי החקירה בהתאם לבקשתו", אמר סנגור בכיר. רבים אחרים העריכו אתמול, נוכח כלל ההתכתבות שפורסמה בכלי התקשורת, כי לא נוצר זיהום של ההליך השיפוטי כפי שנחשד תחילה.

שאול אלוביץ וניר חפץ, הארכת מעצר פרשת בזק, מחוזי תל אביב, 27 בפברואר 2018. ראובן קסטרו
נשארים במעצר. אלוביץ' וחפץ בבית המשפט, היום/ראובן קסטרו

בתוך כך, היום דחה בית המשפט המחוזי בתל אביב את ערעורם של ניר חפץ ושאול אלוביץ' על הארכת מעצרם במסגרת הפרשה, והם יישארו במעצר. זאת, לאחר שעורכי הדין ביקשו לשחרר את שני החשודים ממעצר בטענה כי ההליך המשפטי נגדם זוהם לאחר חשיפת פרשת המסרונים. אתמול האריך אתמול האריך שופט בית משפט השלום בתל אביב עלאא מסראווה את מעצרם של השניים בשבעה ימים. מעצרו של היועץ האסטרטגי אלי קמיר, שנעצר שלשום בפרשה, הוארך בשלושה ימים.

(עדכון ראשון: 16:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully