וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערת המסרונים: האמון במערכת המשפט ייפגע - אך התיק ימשיך להתקדם

26.2.2018 / 6:14

צמרת המערכת הגיבה בזעזוע על פרסום ההתכתבות בין השופטת והחוקר בתיק 4000, ובצדק. כאשר ברקע מתקפות חוזרות על הלגיטימיות של החקירה, פוטנציאל הנזק גדול יותר משתי קריירות שכנראה יסתיימו. אך הראיות שבידי החוקרים לא ישתנו - והחקירה תימשך

צילום: מאצ'י הוף, עריכה: תום זואילי

צמרת מערכת המשפט מיהרה להגיב בזעזוע לחשיפת המסרונים בין השופטת רונית פוזננסקי-כץ והיועץ המשפטי של הרשות לניירות ערך, ערן שחם-שביט, סביב הארכות המעצר של חלק מהחשודים בתיק 4000. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, שרת המשפטים איילת שקד ופרקליט המדינה שי ניצן - כולם גינו בחריפות את המקרה.

כל אותם הגורמים הבכירים לא הסתפקו בגינוי, וגם נקטו באופן מידי צעדים מעשיים בעקבות החשיפה של דורון הרמן בחדשות עשר: נציבות שירות המדינה תחקור את התנהלותו של שחם-שביט, שיפסיק לעסוק בתיק. גם פוזננסקי-כץ לא תעסוק יותר בפרשה, ונציב תלונות הציבור על השופטים יפתח בבירור הפרשה מכיוונה. לא מן הנמנע כי השניים יסיימו את הקריירה הציבורית שלהם.

עוד בנושא בוואלה! NEWS:
"תיראי מופתעת": המסרונים של השופטת רונית פוזננסקי-כץ והחוקר
"חסר תקדים": החשודים בפרשת בזק ביקשו להשתחרר בעקבות המסרונים
סערת המסרונים: השופטת תסיים פעילותה בתיק; היועמ"ש הורה על חקירה

ההתכתבויות בין השופטת כץ לעו"ד עם קרדיט של המהדורה מהפרסום של דורון הרמן, 25 בבפרואר 2018. דורון הרמן, מהדורת ערוץ 10, מערכת וואלה! NEWS
תיעוד השיחה, כפי שפורסם אמש בחדשות עשר/מערכת וואלה! NEWS, דורון הרמן, מהדורת ערוץ 10

אך הפגיעה רחבה יותר משתי קריירות - של שופטת ושל חוקר. כפי שתיאר זאת היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, מיכאל בן יאיר, קשר כזה בין שופטת לראש צוות החקירה "פוגע קשות בעיקרון פומביות הדיון ובניקיון הדיון בבית המשפט". שכן אם השניים מתואמים מראש בנוגע להארכות המעצר, כיצד יוכל חשוד להיכנס לאולם ולחוש כי טיעוניו נשמעו בלב פתוח ובנפש חפצה?

המסרונים, כפי שהעריך בן יאיר בפוסט שפרסם החשיפה, בהחלט עלולים גם להביא לפגיעה קשה באמון הציבור במערכת המשפט, שהרי תיק 4000 אינו רק תיק פלילי, אלא גם תיק ציבורי. ובמישור הזה ספגו רשויות החקירה ובית המשפט מכה קשה הרבה יותר, שמתווספת למתקפות החוזרות ונשנות שממילא נשמעות כנגד הלגיטימיות של החקירה ושל החוקרים.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
השופטת רונית פוזננסקי כץ. אתר בתי המשפט, מערכת וואלה! NEWS
הפגיעה רחבה יותר משתי קריירות. השופטת פוזננסקי-כץ/מערכת וואלה! NEWS, אתר בתי המשפט

דווקא לגבי תיק 4000 עצמו, אפשר להעריך בזהירות שעל הפרשה תהיה השפעה מצומצמת יותר. בכל מקרה, אם וכאשר יוגשו כתבי אישום נגד מי מהחשודים, השופט שיושב בבקשות המעצר אינו השופט שידון בתיק העיקרי, שאף יתנהל בבית משפט אחר.

פרקליטיהם של החשודים בתיק מיהרו לקרוא לשחרר את לקוחותיהם לאלתר - משום שלטענתם המסרונים מוכיחים כי המעצרים אינם חוקיים. בפועל, מה שיקרה הוא ששופט אחר יבחן את הבקשה. הוא יצטרך להתנתק מהרעש הציבורי ומהמעורבות של בכירי המערכת, ולשקול את הראיות מול פעולות החקירה שיציגו לו החוקרים.

בטווח הארוך, גם אם החשודים ישוחררו כמה ימים מוקדם יותר ממה שהיו משתחררים ללא הפרשה, הראיות שבידי החוקרים לא ישתנו, והם ימשיכו להתקדם בחקירה. התיק יספוג, לכל היותר, פגיעה טקטית, אך האסטרטגיה לא צפויה להשתנות.

הארכת מעצר לניר חפץ  22 בפברואר 2018. ראובן קסטרו
החקירה תימשך. ניר חפץ בבית המשפט, בשבוע שעבר/ראובן קסטרו
שאול אלוביץ בהארכת מעצר, פרשת בזק, בית משפט השלום, תל אביב, 20 בפברואר 2018. מאצ'י הוף
שאול אלוביץ' בבית המשפט, בשבוע שעבר/מאצ'י הוף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully