וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרף ההמלצות החד-משמעיות נגד נתניהו - הדרך לכתב אישום עוד רחוקה

14.2.2018 / 6:30

180 העדויות ו-80 העדים שריכזה המשטרה, ובהם לשיטתה ראיות מוצקות ליחסי תן וקח של נתניהו עם מילצ'ן ומוזס, מהווים תיקים לא פשוטים בכלל ברמה המשפטית. ליועמ"ש יידרש לא מעט זמן כדי להכריע האם הגילויים אכן מהווים עילה להעמדה לדין. פרשנות

צילום: ארכיון וואלה!NEWS, חדשות 2 וחדשות עשר, עריכה: תום זואילי

בשנים האחרונות עסק בנימין נתניהו לא מעט בבניית חומות כחלק מההגנה על ביטחון המדינה. בתקופה הקרובה הוא יעשה כל מאמץ בניסיון לשכנע בקיומה של עוד חומה בצורה אחת - החומה הגבוהה שבין המתנות יקרות הערך שקיבל מארנון מילצ'ן לבין ההחלטות שהוא, נתניהו, קיבל בענייניו הכלכליים של המיליארדר.

בהמלצות המשטרה שפורסמו אמש (שלישי) נאמר ביחס לתיק 1,000 כי קיימות נגד נתניהו ראיות לעבירה של קבלת שוחד ממילצ'ן. לפי הודעת המשטרה, נתניהו ובני ביתו קיבלו לאורך שנים "טובין - סיגרים, שמפניות ותכשיטים" בשווי של כ-750 אלף שקלים ממילצ'ן ומתנות בסך של כ-250 אלף שקלים מג'יימס פאקר. השווי הרב של המתנות והעובדה שהן ניתנו באופן תדיר ולא בכמה אירועים חברתיים, יכול שיקשו על טענה מצד נתניהו כי מדובר במתנות מקובלות בין חברים קרובים. גם לתשובה לשאלה מי יזם את מתן המתנות - הנותן או המקבלים - תהא חשיבות.

עוד בנושא:
גבאי על המלצות המשטרה: "תם עידן נתניהו - בקלפיות או בחקירות"
נתניהו בתגובה להמלצות: "גם הפעם הדברים יסתיימו ללא כלום"
כחלון מבהיר אחרי ההמלצות: "רק היועמ"ש קובע. אמשיך לכהן בתפקידי"

אינפו חשדות עקריים המלצות משטרה על בנימין נתניהו. עיבוד תמונה
אינפו חשדות עקריים המלצות משטרה על בנימין נתניהו/עיבוד תמונה

בהודעת המשטרה מפורטים חמישה עניינים שונים בהם פעל נתניהו כדי לקדם את ענייניו של מילצ'ן במקביל לקבלת המתנות ממנו, כשלפחות לגבי שני פרוייקטים עולה מהודעת המשטרה שנתניהו ביקש לסייע למילצ'ן בניגוד לעמדת גורמי המקצוע במשרדי האוצר והביטחון. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ואנשיו יבחנו ודאי היטב אם הפקידים שמסרו עדויות במהלך החקירה אכן היו בעמדות הפוכות לאלו שהציג נתניהו, ואם ראש הממשלה הציג עמדות שהגיון כלכלי בצידן, אם לאו.

עדות מילצ'ן לגבי מידת ה"חשק" שבה נתן את המתנות גם היא תהייה רלוונטית. לא דומות מתנות שניתנות ביוזמת הנותן מתוך חברות עמוקה לטובין שניתנים מתוך בקשה או דרישה של המקבל. בסופו של דבר, יצטרך היועמ"ש להחליט אם יש קשר בין המתנות שהוענקו לבין פעילותו של נתניהו בעניינו של מילצ'ן, או שהסבריו של נתניהו ישכנעו כי הוא פעל בענייני מילצ'ן ללא כל הטייה לטובתו.

עוד באותו נושא

המלצות המשטרה: להעמיד לדין את נתניהו בשוחד בתיקי 1000 ו-2000

לכתבה המלאה
בנימין נתניהו מגיב על המלצות מהשטרה בתיק 1000 ו-2000, 13 בפברואר 2018. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
נתניהו מגיב להמלצות המשטרה, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

חשוב לציין שעבירת השוחד נחשבת לעבירה חמורה ביותר. העונש הקבוע בחוק למקבל שוחד עומד על מקסימום של עשר שנות מאסר. הרשעה בעבירה זו מביאה כמעט תמיד לעונשי מאסר בפועל. בעוד שכל אדם יכול לתת שוחד, מי שיכול ליטול שוחד הוא רק עובד ציבור. השוחד יכול להתבטא בכסף, אך גם בטובות הנאה, במתנות. תנאי נוסף לעבירת לקיחת השוחד הוא שלוקח השוחד מניח שהשוחד ניתן לו בעד פעולה הקשורה בתפקידו כעובד הציבור, ולא כמתנה תמימה.

לעניין זה בדיוק התייחס אתמול נתניהו בהודעתו כשאמר שקיבל ממילצ'ן מתנות בהיותו חבר אישי שלו. הסבריו לפיהם פעל רק לפי האינטרסים של טובת המדינה, ולעתים בניגוד מוחלט לטובתו של מילצ'ן, באים להקים את חומת ההפרדה הגבוהה בין המתנות שקיבל לבין טיפולו בעניינים עסקיים בהם למילצ'ן היה אינטרס כלכלי.

אינפו תיק 1000. עיבוד תמונה
אינפו תיק 1000/עיבוד תמונה

המשטרה מצאה שקיימות ראיות גם לעבירה של מרמה והפרת אמונים בהקשר ליחסי נתניהו מילצ'ן. מדובר כמובן בעבירה חמורה פחות מעבירת השוחד, כשכאן ייטען כנגד ראש הממשלה, כי היה עליו להימנע מלטפל בענייניו של מילצ'ן נוכח החברות הקרובה ביניהם לה הוא טוען. נתניהו ישוב ויטען כי כל פעולותיו נעשו למען האינטרסים של המדינה, אך לא יהיה פשוט להסביר מדוע לא נמנע מלעסוק בענייניו של מילצ'ן בהיותו חבר משפחה.

ביחס לתיק 2,000 פרסמה המשטרה כי "עם סיום החקירה, עמדת משטרת ישראל היא כי נתגבשה תשתית ראייתית מספקת לביסוס החשדות נגד ראש הממשלה, לביצוע עבירות של בקשת שוחד ומרמה והפרת אמונים, כשעל פי החשדות ראש הממשלה ומו"ל 'ידיעות אחרונות' נוני מוזס יזמו מהלכים משותפים שנועדו למקסם את האינטרסים איש של רעהו".

תיק 1000. עיבוד תמונה
תיק 1000/עיבוד תמונה

מעבר לעניינים הנוגעים לקידום חוק "ישראל היום", טוענת המשטרה כי ראש הממשלה פעל "לתווך בין מו"ל ידיעות אחרונות לבין בעלי הון, לרכישת ידיעות אחרונות, בעודו מכהן כשר התקשורת. נתניהו בדבריו שם זרקור על כך שהוא הצביע נגד חוק ישראל היום, וכך לא פעל בפועל כדי לסייע למוזס.

הקלטות בהן מתועדות שיחות נתניהו מוזס יקלו ודאי על קבלת החלטה בפרשה זו, אך חובה לציין שהיא מעלה שאלות לא פשוטות הנוגעות למדיניות משפטית, ולרצון להיכנס עם הרגל הפלילית הגסה ליחסים שבין פוליטיקאים לעורכי עיתונים. לא עניין פשוט הוא זה.

תיק 2000. עיבוד תמונה
תיק 2000/עיבוד תמונה

ומילה לסיום על לוחות הזמנים - מי שטען נגד מנדלבליט על שלא קידם בזריזות את חקירות נתניהו, גילה בהמלצות המשטרה שרק בשלב מתקדם של החקירה נאספו ראיות לכך שראש הממשלה נתן, לפי החשד, תמורה בגין הטובין שקיבלו הוא ובני ביתו. מכאן שלעתים העמקה אורכת זמן אך גילויים חשובים בצידה.

כעת הכדור עובר מהמשטרה ליועמ"ש. 180 עדויות של כ-80 עדים יילמדו. לא בכך הקושי. ישנם תיקים עם חומר ראיות רב בהרבה. חרף ההמלצות החד משמעיות של המשטרה אין מדובר בתיק פשוט ברמה המשפטית, והמשקל שעל כף המאזניים רב. ברור אם כך שהכרעת היועמ"ש בשני התיקים גם יחד תארך זמן.

אביחי מנדלבליט בכנס לציון 15 שנה להקמת הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, אוניברסיטת ת"א, 26 בדצמבר 2017 1. ראובן קסטרו
הכדור עובר לידיים שלו. מנדלבליט/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully