וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הרווחה: קיים ספק ביעילות איסור העסקת בני נוער באתרי בנייה

25.1.2018 / 9:50

חוות דעת פנימית של המשרד שהגיעה לידי וואלה! NEWS קובעת כי אין תקדים עולמי להגבלות בענף. זאת לאחר שבדיון בוועדה לזכויות הילד דרשה ח"כ שאשא-ביטון לקדם חקיקה שתאסור על כך באופן גורף. הפורום למניעת תאונות עבודה: "התנהלות המשרד תמוהה"

צילום: מד"א, עריכה: תום זואילי

בעקבות שורת מקרי מוות של בני נוער כתוצאה מתאונות עבודה באתרי בנייה ודרישה שעלתה השבוע למניעת העסקת קטינים בענף הבניין, משרד העבודה והרווחה מטיל ספק ביעילותן של תקנות בתחום - כך עולה מחוות דעת מקצועית שגובשה במשרד והגיעה לידי וואלה! NEWS.

חוות הדעת הפנימית מגיעה יום לאחר דיון שהתקיים בוועדה לזכויות הילד בנושא העסקת בני נוער באתרי בנייה, שבמסגרתו דרשה יו"ר הוועדה ח"כ יפעת שאשא ביטון (כולנו) מהמשרד להכין חקיקה שתאסור על כך באופן גורף. אל עמדתה של ביטון הצטרפה התאחדות בוני הארץ.

עוד בוואלה! NEWS:
עם עשרות מתנדבים מהמערב: הכורדים בקרב מול "הפלישה הטורקית"
מצפה רמון נגד תאונות הדרכים: "לא ייתכן שהורים יקברו ילדים"
היסטוריה בארה"ב: סנאטורית תביא לעולם ילד בזמן התפקיד

פועל כן 40 נהרג בנפילה מגובה באתר בנייה בראש העין 17 באוגוסט 2017. תיעוד מבצעי מד"א, מערכת וואלה! NEWS
אתר הבנייה שבו נהרג הפועל מוחמד פהמי מחאג'נה, אוגוסט 2017/מערכת וואלה! NEWS, תיעוד מבצעי מד"א

בחוות הדעת צוין כי במשרד ערכו בתחילת השבוע השוואה בינלאומית לגבי נהלי העסקת בני נוער, שממנה עולה כי גם בעולם אין תקדים לאיסור גורף. "המדיניות הרגולטורית בתחומי הבטיחות בנושא זה, כמו גם בנושאים דומים אחרים, שואפת לנקודת שיווי משקל שבה העסקת עובד נעשית תוך שימת לב לאופי העבודה, הסיכונים האינהרנטיים הגלומים בה, וכל זאת תוך התחשבות במאפייני העובד", נכתב.

בשל כך, המחוקק בישראל בחר להתאים את חוקי העבודה לעובדים בעלי מגבלות העסקה, כפי שבא לידי ביטוי בתקנות בני הנוער וכן בהתייחסות לנשים בגיל הפוריות, למשל. על פי חוות הדעת, תקנות עבודות הנוער בישראל (עבודות אסורות ועבודות מוגבלות - תשנ"ו 1995), "נותנת מענה מאוזן לסיכונים הנשקפים בענף הבינוי".

חוות הדעת מעלה ספקות בדבר היעילות שבהוספת תקנות חדשות. מבדיקה שבוצעה במערכת המידע של מנהל הבטיחות על אודות היסטוריית צווי הבטיחות בענף הבינוי שהוטלו בחמש השנים האחרונות עולה כי כמעט שלא הוטלו צווי בטיחות בגין העסקת נערים בניגוד לתקנות.

יתרה מכך, בחוות הדעת נכתב כי "לא התקבלו במנהל התראות על אתרים שבהם מועסקים בני נוער בעבודות מסוכנות ובניגוד לתקנות, בניגוד למידע רב על אודות שלל הפרות בטיחות שמיקדו את פעולות הפיקוח והאכיפה של המנהל". עמדה זו אינה עולה בקנה אחד עם חשיפת וואלה! NEWS בחודש אוקטובר האחרון, לפיה 13 תיקי חקירה נפתחו בחשד להפרת חוק עבודת נוער במסגרת מבצע של משרד העבודה והרווחה, שבו נבדקו יותר מ-30 אתרי בנייה.

עוד באותו נושא

מאחורי התאונות הקטלניות: חברות הבנייה שהעסיקו את הפועלים שנהרגו

לכתבה המלאה
המועצה לשלום הילד: כ-130 מקרים בשנת 2014 של התעללות מורים בתלמידים. רוני כנפו
קראה לאסור באופן גורף על העסקת בני נוער באתרי בנייה. ח"כ שאשא ביטון/רוני כנפו

עוד הוסבר כי מפקחי המנהל ערכו בחודש דצמבר האחרון מבצע בעיר חריש, שבמסגרתו אותר רק נער אחד באתרים שבהם ביקרו המפקחים, והטיפול בהעסקתו הועבר לאגף ההסדרה והאכיפה במשרד. על פי חוות הדעת, המבצעים שעורך המשרד מהווים מענה מספק להעמקת ההרתעה בקרב הקבלנים.

"מנהל הבטיחות פועל במגוון כלים להכחדת תופעות פסולות של סיכון עובדים בענף הבינוי, ובכלל זה בני נוער, על ידי עריכת מבצעי אכיפה ובטיחות ממוקדים על קבלנים ספציפיים או על תאי שטח המוכרים לרשויות, בעיקר בחודשי הקיץ שבהם בני הנוער מחפשים תעסוקה", נכתב במסמך.

הפורום למניעת תאונות עבודה: "המשרד הפחית קנסות לקבלנים עבריינים"

על פי נתוני הפורום למניעת תאונות עבודה, בחודש שעבר נהרג מחמוד כנאענה, בן 17 מעארבה, בנפילה מהקומה הרביעית באתר בנייה. בנוסף נער בן 17 נפל מגובה באתר בנייה בחריש ונער בן 17 נפגע מחדירת מוט ברזל לפלג גופו התחתון בסמוך לאתר בנייה בתל אביב.

בחודש אוגוסט האחרון נהרג מוחמד אמארה, בן 17 מכפר כנא, באתר בנייה בנהריה, כתוצאה מקריסת פיגומים שעליהם עבד תחת רגליו. בדצמבר 2016 נהרג עלי אלדאג'מין, בן 16 מכפר ליד חברון, בנפילה בעבודות בניה בקיבוץ חפץ חיים, ובאוגוסט באותה השנה נהרג נער נוסף בפרויקט גינדי תל אביב. כמו כן, בדצמבר 2015 נהרג מחמד עליאן, אף הוא בן 17 מעראבה, כתוצאה מהתחשמלות ממכונת טיח באתר בנייה בעפולה.

"התנהלות משרד העבודה בכל הנוגע להגנת פועלי בניין, ובכלל זה של בני הנוער, תמוהה ביותר", אמר ראובן בן שמעון, מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה וממובילי המאבק בתופעה. "ניכר כי מקבלי ההחלטות במשרד מנותקים מהקטל בענף הבנייה שבהם מצאו את מותם חמישה בני נוער בתוך הריסות הפיגומים, כשהצעיר ביניהם רק בן 16. במשרד שכחו גם לציין שבניגוד לנעשה בעולם, אין בישראל בתי ספר להכשרה מקצועית ובטיחותית של בני נוער ושל עובדים בעבודות מסוכנות בענף הבנייה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קריסת תקרה באתר בנייה בגני תקווה, מאי 2017/מערכת וואלה!, צילום מסך

בן שמעון אמר עוד כי "חבל שחוות הדעת לא הוצגה בשקיפות בפני כלל הגורמים" בדיון שנערך בוועדה, ושהוחלט להציגה כהודעה לעיתונות. "רק לאחרונה תמכו במשרד העבודה והרווחה בהפחתת קנסות לקבלנים על עבירות בטיחות ומתן התראות מנהליות, במקום קנסות בפועל, בניגוד לעמדת הארגונים החברתיים", הוסיף. "דבר זה מעלה תמיהה: על מי בדיוק מגנים במשרד העבודה - על העובדים השקופים והפועלים או על הקבלנים והטייקונים? היה מצופה שהשר הממונה ומשרדו יעסקו בחיזוק מערך האכיפה וההסברה, ופחות בספינים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully