וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאחורי התאונות הקטלניות: חברות הבנייה שהעסיקו את הפועלים שנהרגו

9.1.2018 / 10:30

35 פועלי בניין נהרגו ב-2017, ב-256 תאונות, שבהן נפצעו גם 228 עובדים במצב בינוני וקשה. המעסיקים ה"מובילים" בתאונות: "אשטרום", "אביסרור משה ובניו" ו"ת.ע.ן עבודות עפר". ב-40% ממקרי המוות או פציעה קשה לא הוציא משרד העבודה צווי הפסקת עבודה כפי שמחייב החוק

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: טל רזניק

דוח מסכם של עמותת קו לעובד לשנת 2017 על תאונות עבודה בישראל מציג את חברות הבנייה בישראל שבהן נהרגו הכי הרבה עובדים ופועלי בניין. חברות הבנייה "המובילות" במספר ההרוגים בתאונות עבודה בבניין: קבוצת אשטרום, אביסרור משה ובניו ות.ע.ן עבודות עפר. על פי נתוני קו לעובד בשנת 2017 נהרגו 35 פועלים ועובדי בניין. מספר התאונות עלה ל-256 תאונות, עלייה של 3.6% במספר התאונות. 228 עובדים נפצעו באורח בינוני עד קשה.

ב-40% מהמקרים המדווחים לעמותת קו לעובד על מקרים של פציעה קשה או הרוג בשטח לא הוציא משרד העבודה והרווחה צווי הפסקת עבודה באתרי בנייה על פי התיקון בחוק שמחייב את מנהל הבטיחות במשרד. 66% מהפגיעות נגרמו מנפילה מגובה והתקנים המחייבים הקיימים מיושנים ונכונים לשנת 1988, ואילו התקנים חדשים אינם מחייבים.

במקביל, גם הקמת יחידה משותפת למשטרה ולמנהל הבטיחות שהייתה אמורה לאפשר חקירה מיטיבית במקרים של פציעה והרוגים ואף הגשת כתבי אישום נדחתה עקב מאבקים תקציביים. על פי נתוני המשטרה לשנת 2016, 50 איש נהרגו, אך לא הוגש שום כתב אישום. הקליניקה לאחריות תאגידית הציעה לראשי בנק ישראל נוהל, לפיו הלוואה מבנק עבור פרוייקט בנייה, תחויב בדוח בטיחות תקופתי. בנק ישראל סרב.

פועל כן 40 נהרג בנפילה מגובה באתר בנייה בראש העין 17 באוגוסט 2017. תיעוד מבצעי מד"א, מערכת וואלה! NEWS
אתר הבנייה שבו נהרג מוחמד פהמי מחאג'נה, אוגוסט 2017/מערכת וואלה! NEWS, תיעוד מבצעי מד"א

בעמותת קו לעובד ציינו כי הדוח אינו כולל את הגורמים לתאונות העבודה באותן חברות, דבר שהינו באחריות המשטרה ומנהל הבטיחות במשרד העבודה. כך עולה, כי ב"קבוצת אשטרום" בשנת 2017 נהרגו שני עובדים ונפצעו עוד שלושה באורח קשה בארבע תאונות עבודה באתרים בבצוע חברות בקבוצה.

ב-2 באוגוסט התרחשה תאונה באתר בנייה של החברה בנמל חיפה החדש. שני עובדים נפלו לתוך בור ביוב, אחד מהם, ג'מיל חסן בן 65, נהרג. השני נפצע באורח קשה. ב-ב-15 ביוני עובד סיני נהרג בנפילה מגובה של תשע קומות באתר בנייה של החברה ברחוב שדרות ירושלים בתל אביב. שתי תאונות עם פצועים באורח קשה התרחשו ב-4 בספטמבר, ברחוב יגאל אלון בתל אביב. אתר בנייה בביצוע משותף עם חברת אלקטרה בנייה. תאונה נוספת התרחשה ברחוב ירמיהו בירושלים. בתאונה עובד תושב השטחים נפל ונפצע באורח קשה במהלך עבודתו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קריסת תקרה באתר בנייה בגני תקווה, מאי 2017/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשנת 2017 נהרגו שני עובדים בשתי תאונות עבודה באתרים בביצוע "אביסרור משה ובניו עבודות בנין ופיתוח בע"מ", בנוסף לליקויי בטיחות באתרים אחרים בביצועה. בתאריכים ה-3 בפברואר וב-7 בדצמבר, התרחשו באתרים בביצוע החברה בבאר שבע וברחובות שתי תאונות קטלניות, בעקבות תאונות אלו הוציא מינהל הבטיחות שני צווי הפסקת עבודה. בשלושה אתרים בביצוע החברה הטיל מינהל הבטיחות בחצי הראשון לשנת 2017, שלושה צווי בטיחות בגין ליקויי בטיחות שנמצאו בהם בבאר שבע וברחובות.

בשנה החולפת נהרגו שני עובדים בשתי תאונות עבודה קטלניות באתרים באתרים בביצוע "ת.ע.ן עבודות עפר בע"מ". ב-21 בפברואר נהרג ח'אלד סויטאת לאחר שנפל עליו קיר בטון באתר בביצוע החברה בכביש 531, ב-17 באוגוסט נהרג מוחמד פהמי מחאג'נה לאחר שנדרס על ידי משאית באתר בנייה, ככל הנראה בעת שכיוון אותה. בעקבות שתי תאונות אלו הוציא המינהל שני צווי הפסקת עבודה לאתרים בביצוע החברה.

קיר הבטון בסמוך לבסיס הקריה שנפל על פועל והרג אותו, 26 במרץ 2017. מאצ'י הוף
קריסת קיר בטון במסוך לבסיס הקריה , מרץ 2017/מאצ'י הוף

מחברת אביסרור משה ובניו נמסר בתגובה: "החברה פועלת מזה 40 שנה ואחראית על מאות פרויקטים ברחבי הארץ במהלך שנות פעילותה. חיי עובדינו מהווים ערך עליון ונר לרגלינו בראש ובראשונה. אנו משקיעים משאבים כספיים ואנושיים רבים על מנת לספק את התנאים הטובים ביותר אם בציוד המקצועי המתקדם ביותר ואם בהדרכות אינסופיות של צוות מיומן ומנוסה בתדירות גבוהה וריענון הנהלים וחוקי הבטיחות לשם הגברת ביטחון עובדינו. בנוסף, אנו מצויים תחת פיקוח של משרד העבודה המבקר באופן תדיר בכל אתרי החברה ומציין אותנו בכל הביקורות לטובה".

בחברה הוסיפו: "אנו מצרים על המקרים המצערים והאובדן היקר אשר אירעו באתרי הבנייה של החברה, אך באמור לעיל ישנם אי דיוקים רבים אשר התרחשו לצערנו לא בשל רשלנות בטיחותית. המקרה בפרויקט גרנד אביסרור, אירע בשל החלטת העובד לבצע פעולה שלא הייתה תחת אחריותו על דעת עצמו- המשטרה ומשרד העבודה בחנו את המקרה וממצאי החקירה העידו כי מדובר באחריותו המלאה והבלעדית של העובד ופתחו את האתר בתום 48 שעות. במקרה השני, באתר ברחובות, העובד ביצע עבודות שאינן מסכנות חיים ונמצא באופן מפתיע מחוסר הכרה, כאשר סיבת המוות לא נודעה והאתר נפתח מחדש בתום 48 שעות מחוסר ראיות וללא חשד לרשלנות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully