וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התכנית לגירוש הזרים מאפריקה - כל השאלות והתשובות

23.1.2018 / 20:26

בתחילת החודש אושרה "התכנית לעידוד יציאת המסתננים מישראל", שבמסגרתה יוענקו מענקים כספיים לשוהים בלתי חוקיים בתמורה ליציאתם מהארץ. בכמה נתינים זרים מדובר? כמה מהם מוגדרים פליטים? ומה החוק אומר? כל התשובות בפנים

צילום: מתוך הטוויטר של איליה פיש ועמית אלכסנדר, עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: הפגנת מבקשי מקלט מול שגרירות רואנדה בהרצליה, אתמול)

בתחילת החודש אישרה המדינה את התכנית לעידוד יציאת המסתננים מישראל למדיניות שלישיות - רואנדה או אוגנדה. במסגרת התכנית, בחודשיים הקרובים יינתנו מענקים כספיים לשוהים בלתי חוקיים בתמורה ליציאתם מהארץ, ויחידות האכיפה של רשות האוכלוסין וההגירה יתוגברו. ואולם, לפני כשבועיים הכחישו ממשלות רואנדה ואוגנדה את ההסכם עם ישראל. סגן שר החוץ של רואנדה, אוליבייה נדוהונגירה, אמרה כי ישראל מעולם לא הגיעה להסכם עם ארצו.

החלטת המדינה עוררה הדים רבים. בימים האחרונים אף הודיעו כמה טייסים בחברת אל על כי לא ישתבצו לטיסות שבמסגרתן יבוצע גירוש השוהים הבלתי חוקיים, מטעמים מצפוניים. בצל המחאה הגוברת על ההחלטה, הבאנו את הנתונים כולם: כמה נתינים זרים אפריקנים נמצאים בישראל והיכן הם מתגוררים? כמה בקשות מקלט הוגשו לישראל וכמה מהן נענו? ומהו הפתרון הנוכחי שמציעה המדינה? כל השאלות והתשובות.

עוד בוואלה! NEWS:
ח"כ יוגב נגד פונדקאות ללהט"בים: "לא צריך להוביל סטיות בעולם"
המספרים, הסכנות והפתרון: משבר הכלבת של ישראל
פריצת דרך: הומואים יורשו לתרום דם ללא הגבלות עקב קיום יחסי מין

כמה נתינים זרים מאפריקה נמצאים היום בישראל?

לפי נתוני רשות האוכלוסין וההגירה, מספר הנתינים הזרים שנכנסו לישראל ממדינות אפריקה בדרך לא חוקית עומד על 64,312 בני אדם, ובסוף שנת 2017 נותרו בגבולות המדינה 37,885 מהם (המספר לא כולל ילדים). מתחילת שנת 2017 ועד לחודש יולי עזבו את ישראל מרצון 2,081 מסתננים. מדינת ישראל הצהירה בעבר כי לא תכיר באף אחד מעשרות אלפים הנתינים הזרים כפליט.

עוד באותו נושא

משבר מבקשי המקלט בישראל – תמונת מצב

לכתבה המלאה

איפה בארץ נמצאים הנתינים הזרים?

מנתוני רשות ההגירה והאוכלוסין, שנחשפו לבקשת וואלה! NEWS, עולה כי תל אביב היא העיר שבה נמצא מספר מבקשי המקלט האפריקנים הגדול ביותר - 14,010 בני אדם. במקום השני פתח תקווה, שבה 2,293 נתינים זרים ממדינות אפריקה. אחריה נתניה, שבה 1,368 בני אדם, אשדוד עם 1,348, בני ברק עם 1,292, ירושלים עם 1,116 וראשון לציון עם 733 מבקשי מקלט ממדינות אפריקה. ערים בולטות נוספות שבהן ריכוז גדול של מבקשי מקלט הם אשקלון, לוד, רחובות, באר שבע, חיפה וקריית מלאכי. גם בערים ערד, חרדה ויבנה נרשמו מספרים גבוהים.

הפגנה של מאות מבקשי מקלט מפגינים במחאה על תוכנית הממשלה לגירוש זרים, שגרירות רואנדה, הרצליה. יותם רונן
הפגנת מאות מבקשי מקלט בהרצליה, אתמול/יותם רונן

כמה בקשות מקלט הוגשו לישראל?

מאז תחילת שנת 2009 הוגשו למדינת ישראל 54,600 בקשות מקלט. מתוכן, כ-20 אלף הם בקשות של נתינים זרים שחצו את הגבול באופן לא חוקי.

מבקשי מקלט בישראל. עיבוד תמונה
מבקשי מקלט בישראל/עיבוד תמונה

כמה מבקשות המקלט אושרו?

בסך הכל אושרו עד היום על ידי שר הפנים 33 בקשות מקלט בישראל, והן כוללות נתינים זרים ממדינות שאינן באפריקה. כרגע נותרו 29,700 בקשות מקלט שטרם נענו בחיוב או בשלילה.

הפגנה של תושבי דרום ת"א בהובלת שפי פז בהבימה, ת"א 16 בדצמבר 2017. ניב אהרונסון
הפגנת תושבי דרום תל אביב נגד מבקשי המקלט/ניב אהרונסון

מהי התכנית לעידוד יציאת המסתננים?

בחודש דצמבר אישרו הממשלה והכנסת את הוראת השעה של החוק למניעת הסתננות, ובתוכו גם את הסעיף הקובע כי בתוך שלושה חודשים ייסגר מרכז השהייה חולות.

במהלך התקופה הזו החל משרד הפנים בנוהל יציאה מרצון שיימשך עד סוף חודש מרץ, שבמהלכו לא יבוצעו פעולות אכיפה. רשות ההגירה והאוכלוסין תממן כרטיסי טיסה ותשלום של 3,500 דולרים לכל אחד מהנתינים הזרים. כחלק מהמהלך ייצאו הזרים למדינתם או למדינה שלישית. לדברי משרד הפנים, בשנים האחרונות נסעו הרבה עוזבים מרצון דווקא למדינתם.

החל מתחילת חודש אפריל יתחילו פעולות אכיפה מוגברות וגובה המענק יופחת באופן הדרגתי, גם למי שייצא מיוזמתו.

המיועדים ליציאה הם מסתננים שלא הגישו בקשה למקלט, מסתננים שהגישו בקשה למקלט ונדחו, ומסתננים שהגישו בקשה מאז תחילת השנה. מהמהלך מוחרגים קטינים, נשים והורים לילדים, שלא ייצאו למדינה שלישית.

פשיטת המשטרה על מסבאות של זרים בתחנה המרכזית בתל אביב 5.12.2014. ראובן קסטרו
מבקשי מקלט בדרום תל אביב/ראובן קסטרו

מהו הפתרון שהמדינה מציעה?

האפשרויות שהמדינה מציעה הן יציאה מרצון במסגרת התכנית, או כניסה לכלא לתקופה בלתי מוגבלת. לא ברור האם שב"ס ערוך לקלוט את האלפים שעשויים לבחור שלא לצאת מרצון. נכון להיום, נוהל היציאה מרצון חל על אותם 38 אלף האנשים שאותם מגדיר משרד הפנים מסתננים.

סיור של רה"מ בדרום תל אביב 31.8.17. ראובן קסטרו
נתניהו בסיור בדרום תל אביב/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully