וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנת 2017 סימנה שיא במקרי הכלבת בישראל - והמשבר רחוק מסיום

15.1.2018 / 14:30

14 מקרי כלבת התגלו מתחילת השנה ועם עלייה של פי 12 בשיעור המקרים שהתגלו מדי חודש ברבעון האחרון של השנה, נדמה שהמדינה לא עומדת בפרץ. המוצא האחרון שממנו מעדיפים להימנע הוא פיזור המוני של רעל. צפו במשדר וואלה! NEWS בנושא הכלבת מחר ב-10:00

צילום: צלמי וואלה!NEWS, אופיר בן חמו, ערוץ הכנסת, עריכה: יוסי אלטר

74 מקרי כלבת תועדו בשנת 2017 - מספר שיא של 15 שנה בהתפשטות המחלה. בשבועיים שחלפו מאז התחילה השנה האזרחית החדשה נרשמו 14 מקרים נוספים ונדמה שהמגמה המדאיגה אינה חולפת. השנה שעברה סימנה שפל עמוק בהתמודדות עם הכלבת, כשבשלושת החודשים האחרונים שלה חל זינוק מדאיג של עשרות מקרי הידבקות נוספים בבעלי חיים באזור העמקים, ומערבה משם.

בשעת ערב של יום חמישי בתחילת חודש נובמבר, התרחשה תפנית מדאיגה. עד אז תנים שנדבקו במחלה היוו מטרד עבור תושבי שכונת שפרינצק בבית שאן רק בשל יללות על סף דלתות הבתים. אולם, בבית משפחת אזולאי אירעה באותו יום תקרית חריגה. "שמעתי נהמות מאחורי גבי. הסתובבתי וראיתי תן בתוך הבית", תיארה אם המשפחה חגית את מחזה האימים שהתרחש מול עיניה - תן שחדר לביתה התנפל על אבישג, בתה בת הארבע, בזמן ששיחקה עם ארבעת אחיה בסלון - בזמן שהיא עצמה בישלה את ארוחת הערב.

"התן חשף את שיניו ונהם, המבט שלו היה מפחיד. תוך שניות הוא התנפל על אבישג ונשך אותה ביד וברגל. אבישג אחזה בכרית שהיא אוהבת והגנה על פניה. התן חטף מידיה את הכרית, ואז רץ החוצה", סיפרה אזולאי. עשרה בני אדם ננשכו בשנה שעברה על ידי תנים מוכי כלבת. כל מפגש כזה מפחיד וטראומטי, אבל המקרה של אבישג אזולאי המחיש יותר מכל כי כלבת היא לא מחלה מעידן אחר ומארצות רחוקות. היא כאן אצלנו.

מכת כלבת | כל הכתבות בוואלה! NEWS
באמצע קורס של החברה להגנת הטבע: מדריך הותקף בידי תן
מחלוקת במשרד החקלאות: המנכ"ל בעד פיזור רעל נגד תנים, השר מתנגד
"תכנית מגירה לדילול חיות בר": האם הפתרון לגל הכלבת הוא פיזור רעל?

תן חוצה את גבול ירדן ישראל. אופיר בן-חמו, מערכת וואלה! NEWS
תן חוצה את גבול ירדן/מערכת וואלה! NEWS, אופיר בן-חמו

התחקות אחר רצף האירועים והתפשטות המחלה חשף מגמה מדאיגה: על פי נתוני השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות, מתחילת השנה ועד סוף ספטמבר נרשמו בכל הארץ 14 מקרי כלבת - ממוצע של 1.5 מקרי הידבקות בחודש. אולם, בחודשים שבאו אחר כך תועדו קרוב ל-60 מקרים, כולם באזור העמקים לבדו. מדובר על ממוצע של כ-18 מקרים לחודש, על תא שטח מצומצם. הדבר משקף עלייה דרמטית של פי 12 בהשוואה לממוצע החודשי הארצי של הידבקות במחלה.

עוד באותו נושא

מכת כלבת: שלושה מקרים נוספים התגלו בצפון - 13 מתחילת השנה

לכתבה המלאה
אבישג אזולאי, ילדה בת ה4 שננשכה על ידי תן חולה כלבת בביתה בבית שאן. באדיבות המשפחה, מערכת וואלה! NEWS
אבישג אזולאי שננשכה בידי תן בביתה/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות המשפחה

התנים הנגועים במחלה מאבדים את הפחד מבני אדם ונוטים להתקרב אל יישובים - והתושבים חשים מאוימים. מקרי התקיפה הרבים שתועדו הובילו בכמה יישובים לשינוי אורחות החיים. תושבים הפסיקו לצאת לפעילות ספורט בשדות; גני משחקים התרוקנו; ילדים הסתגרו בבתים; וצעידה עם אלה ביד, כדי לקדם פני תן מזדמן, הפכה למראה שכיח.

המדינה נרדמה בשמירה ולא מנעה את התפרצות הכלבת

אבל נדמה שקשה מכך הייתה התחושה כי מוסדות המדינה שאמורים להיות אמונים על ההתמודדות עם גל הכלבת, נרדמו בשמירה. התברר כי למרות הימצאות המחלה בצפון הארץ כבר שנים רבות, לא רק שהמדינה לא השכילה למנוע התפרצות גל כלבת גדול, היא גם לא ידעה לקדם את עליית הגל. לא הוכנה תכנית מגירה, לא גויסו כוחות, לא נוסף תקציב. הכול התנהל בעצלתיים, בגרירת רגליים, באיטיות מרגיזה.

בתחילת החודש שעבר נחשף בוואלה! NEWS כי המרפאה הניידת של השירותים הווטרינריים שנרכשה בכסף רב ויכולה, הייתה לסייע לאנשי המקצוע בשטח, חנתה כאבן שאין לה הופכין בחניית מטה השירות בבית דגן. עוד חשפנו כי המשבר הדיפלומטי עם ירדן מנע השנה את פיזור החיסונים נגד כלבת מצדו המזרחי של הגבול, כפי שהיה נהוג בשנים קודמות. לא נראה כי ממשלת ישראל נרתמה בצורה יוצאת דופן בניסיון להוציא מבצע זה אל הפועל.

אינפו כלבת - 15 בינואר 2018. עיבוד תמונה
אינפו כלבת - 15 בינואר 2018/עיבוד תמונה

התושבים וראשי הרשויות באזור העמקים חשים לבד במערכה. קובי גולדברג מקיבוץ בית השיטה התעורר בוקר אחד בנובמבר למראה תן זועם מעבר לחלון ביתו. "את הבוקר שבו הבנתי את מחלת הכלבת כסיכון קיומי עבורנו ואת ההפקרות הפושעת בזלזול בתושבי הפריפריה לא אשכח לעולם ואם אשכח אז החלומות שמלווים אותי מאז ידאגו להזכיר", תיאר גולדברג במכתב שאף הוקרא בחודש שעבר בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא הטיפול בהתפשטות המחלה. "מאותו בוקר חיי השתנו. הפחד מהתן שיתקוף קיים, מוחשי ולא עוזב. אני מתחנן בפני מי שצריך להתחנן מולו שיתייחסו לבעיה הזו כבעיה שמתקדמת בצעדי ענק אליכם לאזורי הנוחות וכדאי שמישהו יתעורר לפני שהכתובת על הקיר תשתולל. תתעוררו!".

החשש - התמשכות המשבר תחייב שימוש בהרעלה המונית

ואכן היו נסיונות לעורר את הרשויות. בדיון בוועדת הכלכלה טען היו"ר ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) כי "משרד החקלאות נכשל כישלון טוטלי כשלא הקים צוות חירום לטיפול בהתפרצות. אם לא תהיה התעשתות וטיפול במצב בצורה טובה יותר, זה יהיה סיפור של ועדת חקירה".

לדברי עובד נור, ראש המועצה האזורית גלבוע שבתחומה אירעו רובם המכריע של המקרים, הוא נאלץ להתחנן שוב ושוב לסיוע. "אנחנו קורסים, כל מי שמעורב בפעילויות במועצה, פשוט הגיע לקצה היכולת. אין לנו מספיק כוח אדם ואנו זקוקים בדחיפות לגיבוי תקציבי בעיקר בכל הקשור לעוד פקחים ורכבים", הזהיר בחודש שעבר.

ובינתיים עוד ועוד רפתות ודירים הוכנסו להסגר נוכח מקרי הכלבת שהוסיפו להתגלות. המכה הכלכלית שהמגדלים סופגים כבדה מאוד ואיתה גובר החשש שלא יהיה מנוס מפני פעולת ייאוש של פיזור רעל בשדות - העלולה לגרום לאסון אקולוגי. כשהמדינה עצמה העלתה רעיון לנקוט שיטה זו נדמה כי אין כיוון ואין דרך וסיומו של המשבר עוד לא נראה קרוב.

בהלת התנים הגיעה לשכונת בבלי. אבי כהן
תן בפאתי פארק הירקון בתל אביב, בנובמבר/אבי כהן

ארגון הרופאים הווטרינרים לחיות הבית בישראל מסר: "עקב כניסת בעלי חיים נגועים בכלבת דרך הגבול הצפון-מזרחי של מדינת ישראל, ארגון הרופאים הווטרינרים לחיות הבית בישראל מבקש מהאזרחים לגלות אחריות ולוודא כי כלבי הבית מחוסנים. במידה וקיים ספק, יש לפנות בהקדם למרפאות רופאי הארגון ולבדוק שבעל החיים אכן חוסן. אם לא, יש לחסנו על פי הוראת הרופא הווטרינר".

עוד הוסיפו בארגון הרופאים הווטרינרים כי "אין להתיר לכלבים לשוטט לבד מחוץ לבית ללא בעלים ויש להקפיד להוליכם ברצועה. במקרה של התקלות עם כל חיית בר יש להתרחק בזהירות. חיית בר בריאה אינה תוקפת, אלא בורחת מבני אדם. זאת להבדיל מחיית בר שמתקרבת ומנסה לתקוף, המתנהגות המהווה סממן מובהק שהחיה עלולה להיות נגועה בכלבת". לדברי הארגון, "אם אתם או כלבכם הותקפתם על ידי חיית בר, יש לפנות מיד לקבלת טיפול רפואי תוך אספקת מידע רב ככל שניתן על בעל החיים הפוגע".

ועדת הכלכלה בנושא כלבת, כנסת, ירושלים, 25 בדצמבר 2017. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
הדיון בכנסת בוועדת הכלכלה במגפת הכלבת, בחודש שעבר/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט
חיסון כלבת בבית השיטה, 27 בנובמבר 2017. מועצה האיזורית הגלבוע, מערכת וואלה! NEWS
מבצע חיסונים לחיות בית בקיבוץ בית השיטה, בנובמבר/מערכת וואלה! NEWS, מועצה האיזורית הגלבוע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully