וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הסתער על הדלת בשיניים חשופות": תן עם חשד לכלבת תקף בחצר בית

27.11.2017 / 18:09

קובי גולדברג, תושב קיבוץ בית השיטה, הותקף על ידי תן, שכנראה היה חולה כלבת. מניין מקרי הכלבת עומד על יותר מ-50 ומומחים מעריכים שבקצב הזה עד סוף השנה המספרים יאמירו ל-70. חודשים אחרי שתושבי הצפון התריעו, משרד החקלאות החל לטפל בתופעה

צילום: צלמי וואלה!NEWS וסרטוני גולשים, עריכה: שניר דבוש

סיפורו של קובי גולדברג, תושב קיבוץ בית השיטה, הוא דוגמה לפחד שמטילים תנים נגועים בכלבת על תושבי מחוז הצפון. קובי חשש לשלומו ולשלום משפחתו, כאשר עמד בתוך ביתו בקיבוץ בית השיטה, אף על פי שכל הדלתות והחלונות בביתו היו מוגפים.

"התנים כבר הפכו לחלק מנוף חיינו, לכן אני לא חושש מהם, אבל התן הזה היה שונה", תיאר גולדברג את המפגש. "הוא הסתכל עליי והסתער על דלת הזכוכית בשיניים חשופות. קצף יצא מפיו והוא התחיל לנגוח ולחבוט בזכוכית. זה היה ממש כמו סרט אימה", הוסיף.

מפגשים מסוג זה אינם זרים לתושבי המועצה האזורית גלבוע, אבל הפעם אופי המפגש היה מאיים יותר. "מחזה כזה מפחיד עוד לא ראיתי. הייתי בטוח שהוא ישבור את הזכוכית, בגלל עוצמת החבטות, ויצליח לפרוץ לתוך הבית", סיפר. "חשבתי כל הזמן איך אני מתגונן מפניו ומצליח למנוע ממנו להגיע לילדים שלי. אני חושב שכל הטירוף הזה נמשך פחות מדקה, אבל זה הרגיש לי הרבה יותר זמן".

עוד בוואלה! NEWS:
עיריית ת"א החלה לחסן תנים: "נהיים מסוכנים רק אם נדבקים בכלבת"
תן ניסה לתקוף שוב את משפחת אזולאי בבית שאן: "הוא זינק לעברנו"
בתוך שלוש שנים: זינוק חד במספר מקרי הכלבת שאובחנו בישראל

תן סמוך לקיבוץ טירת צבי. אביחי רן, מערכת וואלה! NEWS
"התנים מפרים את האיזון הטבעי בשטח". תן סמוך לקיבוץ טירת צבי, אמש/מערכת וואלה! NEWS, אביחי רן

לאחר ההסתערות עזב התן את המקום וגולדברג התקשר לפקחי רשות הטבע והגנים שהגיעו ולכדו את התן. הוא נשלח לבדיקות מעבדה לפי הנוהל המקובל, אולם מהתיאור שסיפק גולדברג עולה חשד סביר כי התן אכן היה נגוע בכלבת.

עד כה, נמצאו במדינה יותר מ-50 מקרי כלבת מאז תחילת השנה. אליהם צפויים להתווסף ככל הנראה עוד שלושה מקרי כלבת שנמצאים כרגע בבדיקות מעבדה, כאשר המקרה של גולדברג הוא אחד מהם. מומחים מעריכים שאם התפרצות המחלה לא תבלם, ייתן שעד סוף השנה יהיו כבר 70 מקרי כלבת. השיא הקודם שנרשם בעשור האחרון היה 58 מקרי כלבת בשנת 2009.

"ההתפרצות הדרמטית והאינטנסיבית במספר מקרי תקיפות תנים חולי כלבת, תואמת את הערכתנו וההתראה שסיפקנו לרשויות לאורך השנה החולפת", חרץ ראש המועצה האזורית גלבוע, עובד נור. "התנים באזור הגלבוע והעמקים, הם 'זן מתפרץ' שמפר את האיזון הטבעי בשטח. התנים כבר הסבו נזקים גדולים לחקלאות, וכעת גם מסכנים חיי אדם", חידד.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
ND - בהלת התנים הגיעה לשכונת בבלי. צילום: אבי כהן, עריכה: יאיר דניאל, מערכת וואלה!
יו"ר המועצה האזורית גלבוע: "הטיפול בהתפשטות הכלבת גובל במחדל". תן במרכז הארץ/מערכת וואלה!, צילום: אבי כהן, עריכה: יאיר דניאל

אולם, רובם המכריע של המקרים בחודשים האחרונים מתרכז בעיקר באזור בית שאן, הגלבוע ועמק חרוד. מדובר בכ-40 מקרים באזור זה מאז ראש השנה. לדברי תושבי הצפון, המדינה אינה נרתמת למלחמה בהתפשטות הכלבת, למרות המצוקה בה הם נמצאים. "התושבים חיים בפחד מטורף - אנשים לא יוצאים לחצרות הבתים והם נמצאים בחשש מתמיד ממפגש עם חיה נגועה בכלבת", הסביר גולדברג. "מדובר במצב חירום, אין לכך הגדרה אחרת, אבל הטיפול בכך גובל במחדל. השאירו אותנו ואת המועצה שלנו לבד במערכה".

אלא שלא רק התנים נושאים כלבת, אלא גם כלבי הבית וחתולי הרחוב, שתהליך החיסון של האחרונים כולל עיקור וסירוס. במועצה היו שאמרו כי הם מתחו את יכולתם עד הקצה וכעת הם נזקקים למרפאה וטרינרית ניידת, כדי להדביק את קצב העיקורים והסירוסים. "אין כל ערך בחיסונם, אם לא נעקר ונסרס אותם באותה הזדמנות", ציינו.

"שחרור כלבים עלול להכניס הביתה את הכלבת"

נוכח הגל הגובר של מקרי הכלבת הודיע אתמול (ראשון) משרד החקלאות כי הוא יפעל למיגור התופעה, לצד הגנה על בני האדם ובעלי החיים. בין היתר באמצעות נתינת חיסונים מונעים וכן תגבור החיסונים הפסיביים שניתנים לחיות הבר. וכן באמצעות העמדת המרפאה הניידת של המשרד לטובת חיסון בעלי החיים, ברגע שהתשלומים עבורה יועברו.

לטענת משרד החקלאות התפשטות המחלה מגיעה מהגבול הירדני, משום שחיות בר שחוצות את הגבול אל ישראל, מדביקות את בעלי החיים במדינה. מנהל השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות (בפועל), ד"ר שלמה גראזי מסר כי הם קוראים לציבור הרחב לא לאסוף כלבים או חתולים שאינם מוכרים להם מהרחוב, ולדווח לרשות המקומית על כלבים וחתולים משוטטים. בעלי הכלבים נדרשים להקפיד לחסנם נגד כלבת מדי שנה ולהקפיד לטייל עימם עם רצועה.

חיסון כלבת בבית השיטה, 27 בנובמבר 2017. מועצה האיזורית הגלבוע, מערכת וואלה! NEWS
ד"ר שי רודריג מחסן חתולת בית היום בבית השיטה/מערכת וואלה! NEWS, מועצה האיזורית הגלבוע

"שחרור כלבים או חתולים באופן חופשי, עלול להביאם במגע עם בעלי חיים אחרים החולים בכלבת ובכך להכניס את המחלה הביתה ולסכן את בני המשפחה", ד"ר גראזי. עוד נמסר כי הציע למועצה סיוע באמצעות העמדת המרפאה הניידת של המשרד לטובת חיסון בעלי החיים. העברתה כרוכה בהסדרים טכניים, לכשיושלמו תועבר.

חיסון כלבת בבית השיטה, 27 בנובמבר 2017. מועצה האיזורית הגלבוע, מערכת וואלה! NEWS
מחכים בתור לחיסון נגד כלבת/מערכת וואלה! NEWS, מועצה האיזורית הגלבוע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully