וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתוך שלוש שנים: זינוק חד במספר מקרי הכלבת שאובחנו בישראל

13.11.2017 / 9:29

מתחילת השנה נמצאו 37 מקרי כלבת, לעומת 14 בשנת 2014. בגלבוע טוענים שהגורם המרכזי הוא צמצום בכמות החיסונים שניתנו לבעלי החיים בשנת 2015. בניגוד לשנים קודמות, ישראל טרם החלה לעבוד מול ירדן על הפצת חיסונים בגבול

צילום: ערן גילווארג, עריכה: ניב מעוז ושניר דבוש

(בווידיאו: ילדה בת ארבע ננשכה על ידי תן כששיחקה בסלון ביתה)

מכת הכלבת - כל הפרטים

- אחת הסיבות המרכזיות למשבר היא קיצוץ משמעותי בכמות החיסונים האוראליים עבור חיות בר, המפוזרים מהאוויר ומחסנים מפני כלבת
- ב-2015 פרץ משבר בתקצוב פרויקט החיסונים, לאחר שמשרד החקלאות סירב לממנו. לבסוף הוחלט לתקצבו באופן חלקי, בעלות של כ-1.5 מיליון שקלים.
- השנה טרם החל שיתוף הפעולה בין ישראל וירדן בנוגע חיסון בעלי החיים בגבול

מספר מקרי הכלבת שנמצאו בישראל גדל פי שניים וחצי בתוך שלוש שנים. מאז תחילת שנת 2017, נמצאו במדינה 37 מקרי כלבת, לעומת 14 מקרים בשנת 2014. בשנת 2015 מספר המקרים כמעט הכפיל את עצמו ועלה ב-27 מקרים, וב-2016 ל-29 מקרים.

רק לאחרונה תן חדר לדיר במושב רמת צבי, טרף טליות ונשך כבשה, שנשלחה לבדיקה. תוצאות המעבדה אישרו שהיא חולה בכלבת. בנוסף, בסוף השבוע נצפו שני תנים שהתנהגו בצורה חריגה ותוקפנית, ליד בריכות הדגים של תל יוסף וסמוך לישוב גדעונה. בשני המקרים התנים נתפסו ונשלחו לבדיקה, והצפי הוא שגם הם יימצאו כנגועים בכלבת.

במועצה האזורית הגלבוע, טוענים כי אחת הסיבות המרכזיות למשבר היא קיצוץ משמעותי בכמות החיסונים האוראליים עבור חיות בר, המפוזרים מהאוויר ומחסנים מפני כלבת, ודורשים לפעול בנושא. פרויקט החיסון שאותו מיישמים רשות הטבע והגנים ומשרד החקלאות, מיועד לשועלים ותנים. במסגרתו, מפוזרים מכלי טייס קלים פיתיונות המכילים חומר מחסן. הם נראים כקופסאות גפרורים קטנות בצבע חום, והם בעלי ריח המושך את בעלי החיים. כאשר בעל חיים נוגס בהם, הוא מנקב שקית שבה נמצא החומר המחסן. גודל הפיתיון מותאם לגודל וצורת הלסת ומאפשר וודאות גבוהה במיוחד שכאשר הוא ייאכל, בעל החיים יחוסן. המטרה היא לשבור את שרשרת ההדבקה בין בעלי החיים.

עוד בוואלה! NEWS:
חרירי בריאיון ראשון: אשוב ללבנון בתוך ימים, אינני במעצר
עצרת ענק של הימין הקיצוני בפולין: "אירופה לבנה"
אחרי שהושפל בידי קיצוניים: קצין חרדי יפוצה ביותר מחצי מיליון שקל

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
תן בגלבוע. אביחי רן, מערכת וואלה! NEWS
"מתרבה ברציפות בעשור האחרון". תן בגלבוע/מערכת וואלה! NEWS, אביחי רן

עם זאת, בסתיו 2015 פרץ משבר בתקצוב הפרויקט, לאחר שמשרד החקלאות סירב לממנו. לאחר פנייתה של ח"כ תמר זנדברג (מרצ) בשאילתה לשר החקלאות אורי אריאל בנושא, הוחלט לתקצבו באופן חלקי, בעלות של כ-1.5 מיליון שקלים. פוזרו רק 175 אלף פיתיונות עם חיסונים, בעוד שבשנים שקדמו לשנת 2015 פוזרו בין 375 ל-500 אלף פיתיונות עם חיסונים. בשנה שלאחר מכן, ב-2016, פוזרו פיתיונות בסדרי הגודל המקובלים. לפני שנה, פוזרו 475 אלף פיתיונות. "מצער לראות שהוויכוח שהיה תיאורטי לפני שנתיים הופך למציאות", אמרה ח"כ זנדברג לוואלה! NEWS. "אולי חשבו שלא יקרה כלום, אבל הנה, אנחנו רואים שהמגיפה מתפרצת, ואנחנו נוכחים שלמדיניות יש תוצאות. כנראה נעשתה אז טעות". היא הוסיפה שבכוונתה להפנות שאילתה נוספת כדי לברר מה נעשה למען טיפול בבעיה.

בנוסף, בשנים קודמות ישראל נהגה לשתף פעולה עם ירדן בנושא, באמצעות פיזור חיסונים מהאוויר לאורך נהר הירדן. לוואלה! NEWS נודע כי השנה טרם החל שיתוף הפעולה בין המדינות בנושא.

במועצה האזורית גלבוע משוכנעים כי יש קשר בין מיעוט הפיתיונות שפוזרו לפני שנתיים לבין ההתפרצות הנוכחית של המחלה. "התוצאה של הצמצום בכמות החיסונים היא כנראה מה שאנו חווים עכשיו", טוענים בגלבוע. "להוסיף עכשיו עוד חיסונים זה בבחינת מעט מדי ומאוחר מדי", אמרו ודרשו במקביל כי הרשויות "ישנו גישה בכל הקשור לדילול התנים ויעברו למצב של דילול אינטנסיבי ועמוק יותר".

אינפו - מספר מקרי הכלבת שאובחנו בישראל. -, מערכת וואלה! NEWS
אינפו - מספר מקרי הכלבת שאובחנו בישראל/מערכת וואלה! NEWS, -

ראש המועצה האזורית גלבוע, עובד נור, אמר כי הוא דורש מראשי הרשויות במועצה לתגבר את פעילותן בנושא. גם ד"ר שי רודריג, הווטרינר הרשותי במועצה האזורית גלבוע, ביקש להבהיר כי "מדובר ברצף אירועים חריג והכי דרומי שהיה בשני העשורים האחרונים". לדבריו, "יש התרבות רציפה של תנים בעשור האחרון, יש להם מקורות מזון בשפע בסביבת בני האדם ואין להם אויבים. הם הפכו למין מתפרץ".

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה כי בשיתוף רשות הטבע והגנים פועלים באופן מתמיד למזעור מחלת הכלבת, תוך שיתוף פעולה עם המדינות השכנות, בהן ירדן, בכל הנוגע לפיזור פיתיונות. עוד נמסר כי "פיזור החיסונים הינו עונתי, ומתחיל בחודשים נובמבר-דצמבר וממשיך בחודשים ינואר-פברואר בשנה העוקבת, בהתאם לתנאי מזג האוויר".

עוד נטען כי "ממוצע פיזור חיסוני הכלבת שנעשה בין השנים 2015 ל-2016 משתווה לממוצע החיסונים שפוזרו בכל שנה אחרת, ולא קיים כל קשר בין מספר החיסונים שפוזרו בשנת 2015, לבין העלייה במספר מקרי הכלבת בימים האחרונים. יתר על כן, ברובם המוחלט של מקרי הכלבת מדובר בבעלי חיים נגועים שנולדו בחודשי מרץ ואפריל 2017, כך שלא נולדו בעת שפוזר החיסון של שנת 2015".

מרשות הטבע והגנים נמסר כי החל משנת 1998 מקיימים השירותים הווטרינריים ורשות הטבע והגנים מבצע רחב היקף של חיסון שועלים ותנים כנגד הכלבת, באמצעות פיזור אווירי של פיתיונות המכילים תרכיבי חיסון. "הפיזור נעשה ברוב שטחי המדינה, בצפיפות המותאמת לסכנת החשיפה למחלה ולצפיפות חיות הבר באזור. בצפון, לאורך גבול לבנון ובאזור עמק המעיינות, יש סכנה של חדירת חיות נגועות בכלבת מעבר לגבול", נמסר. עוד הסבירו ברשות כי הצפיפות הגבוהה במיוחד של התנים באזור עמק המעיינות, פוגעת ביעילות החיסון וכך אפשרה את התפרצות המחלה. "מאמץ החיסון יימשך ויתוגבר וככל שהרשויות ידאגו לשיפור הסניטציה וצמצום מקורות המזון הזמינים לתנים, תקטן האוכלוסייה וירד הסיכון להתפרצות הכלבת", נמסר. "בכל הקשור לפיזור חיסונים בצד הירדני, מנסים לקדם זאת גם השנה מול הגורמים הרלוונטיים".

אינפו - החיסון האוראלי נגד כלבת חיות בר בישראל 1998 – 2016. -, מערכת וואלה! NEWS
אינפו - החיסון האוראלי נגד כלבת חיות בר בישראל 1998 – 2016/מערכת וואלה! NEWS, -
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully