וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עצרת ענק של הימין הקיצוני בפולין: "אירופה לבנה"

12.11.2017 / 18:45

כ-60 אלף איש השתתפו בצעדה לציון יום העצמאות בוורשה, שמשכה אליה גורמים לאומניים מרחבי היבשת. המשתתפים קראו סיסמאות גזעניות, ונשאו שלטים עם סמלים פשיסטיים. מולם, התייצבה הפגנת נגד קטנה

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

עשרות אלפי אנשים צעדו אתמול (שבת) בעצרת בוורשה, שאורגנה על ידי קבוצות ימין קיצוני, במהלך יום העצמאות של פולין. צעדת הימין הקיצוני הייתה אחת משורת אירועים רבים שציינו את הולדתה מחדש של פולין כאומה ב-1918, אחרי שנמחקה מהמפה למשך 123 שנה.

מוקדם יותר אתמול , השתתף הנשיא אנדז'יי דודה בטקסים רשמיים, שאליהם הגיע גם נשיא האיחוד האירופי דונלד טוסק, ראש ממשלת פולין לשעבר. עם זאת, הצעדה הייתה אירוע הגדול ביותר של יום העצמאות זה כמה שנים, ונשמעו בה גם סיסמאות גזעניות וקסנופוביות.

"אירופה לבנה של אומות אחיות", נכתב על אחד השלטים. המשתתפים צעדו תחת הסיסמה "אנחנו רוצים את אלוהים", קטע משיר דת פולני עתיק, שצוטט גם על ידי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ במהלך ביקורו בוורשה מוקדם יותר השנה. דוברי העצרת קראו לעמוד נגד הליברליזם ולהגן על ערכי הנצרות.

מצעד של אנשי ימין קיצוני ולאומנים בוורשה, לציון יום העצמאות של פולין, 11 בנובמבר 2017. רויטרס
זכו לתמיכת הממשלה השמרנית. העצרת בוורשה/רויטרס

רבים נשאו את דגלי פולין, ואחרים הציתו זיקוקים, כשהם ממלאים את האוויר בעשן אדום. אחרים נשאו כרזות ועליהן הפלנגה, סמל של הימין הקיצוני משנות ה-30. המשטרה העריכה כי 60 אלף איש השתתפו במצעד. רובם היו גברים צעירים, חלקם רעולי פנים או עם בקבוקי בירה ביד, אך גם משפחות ומבוגרים היו בקהל.

זאת הייתה אחת מהפגנות הימין הקיצוני הגדולות ביותר באירופה בשנים האחרונות, והיא משכה אליה מנהיגי תנועות ימין קיצוני מרחבי היבשת, בהם טומי רובינסון מבריטניה ורוברטו פיורה מאיטליה.

רשת הטלוויזיה הממלכתית, שמשקפת את האג'נדה של הממשלה השמרנית, כינתה את המצעד "מפגן גדול של פטריוטים". היא תיארה את המשתתפים כאזרחים מן השורה שמביעים את אהבתם למולדת. "זה היה מראה נפלא", אמר שר הפנים מריוש בלשצ'ק. "אנחנו גאים שפולנים רבים החליטו להשתתף בחגיגה הקשורה ליום העצמאות".

מנגד, התקיימה הפגנה קטנה יותר של מפגינים אנטי-פשיסטים. שתי ההפגנות הופרדו כדי להימנע מאלימות, אולם תקרית אחת נרשמה בכל זאת, כשאנשי ימין קיצוני דחפו ובעטו בכמה נשים שצעקו קריאות אנטי-פשיסטיות ואחזו בשלט שבו נכתב "עצרו את הפשיזם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
מצעד של אנשי ימין קיצוני ולאומנים בוורשה, לציון יום העצמאות של פולין, 11 בנובמבר 2017. רויטרס
מצעד של אנשי ימין קיצוני ולאומנים בוורשה, לציון יום העצמאות של פולין, 11 בנובמבר 2017/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully