וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחלוקת במשרד החקלאות: המנכ"ל בעד פיזור רעל נגד תנים, השר מתנגד

3.1.2018 / 8:40

אורי אריאל הכחיש כי משרדו הכין תוכנית למלחמה בתנים המפיצים כלבת בעזרת הרעלה, למרות שמשרדו טען כי תוכנית כזו נשקלת. משרד החקלאות טרם העביר נוהל לטיפול במחלה וזוכה לביקורת רחבה. בתוך כך, 18 חיילים מבסיס בגבול הצפון חוסנו אחרי שבאו במגע עם בעל חיים חולה כלבת

צילום: צלמי וואלה!NEWS, אופיר בן חמו, ערוץ הכנסת, עריכה: יוסי אלטר

שני קולות נשמעו מתוך משרד החקלאות, בהמשך לרעיון פיזור הרעל נגד חיות בר במאבק נגד מגפת הכלבת. מנכ"ל משרד החקלאות שלמה בן אליהו הודיע אתמול (שלישי) כי תשקל תוכנית כזאת. שר החקלאות, אורי אריאל הכחיש זאת בראיון בגלי צה"ל ואחר הצהריים המשרד הוציא הודעה ובה נכתב בפירוש כי תוכנית כזאת נמצאת על הפרק; בהודעה נכתב כי המנכ"ל "הורה למנהל השירותים הווטרינרים להכין תכנית הדרגתית בה יעשה שימוש ברעל על מנת להבטיח את בריאות הציבור באזורים המוגדרים בסיכון".

שמונה ימים אחרי ישיב החירום בוועדת הכלכלה בנושא התפרצות הכלבת, טרם העביר משרד החקלאות נוהל לטיפול במחלה, כולל הקמת שולחן עגול עם כל הגורמים המטפלים במגיפה. דרישות אלו עלו בסיכום הישיבה, אך לא בוצעו. יו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל הזהיר בסוף הישיבה בשבוע שעבר כי "אם לא תהייה התעשתות וטיפול במצב בצורה טובה יותר זה יהיה סיפור של ועדת חקירה. זה רק עניין של זמן עד שאדם יינשך על ידי תן".

אתמול חוסנו 18 חיילים מבסיס בגבול הצפון בחשד שבאו במגע עם בעל חיים הנגוע במחלה. החיילים פונו לבית החולים זיו שבצפת, ואחרי שחוסנו – שוחררו. ד"ר יוסף נביה, מנהל המחלקה לרפואה דחופה בבית החולים אמר כי בשל הגידול במספר מקרי הכלבת, בבית החולים הגדילו את כמות החיסונים שהם מחזיקים במיון. "כל מקרה מתועד ומדווח ללשכת הבריאות המחוזית", הוסיף.

וואלה TALK הראיון המרכזי עם יעקב אילון ושר החקלאות אורי אריאל 29 בנובמבר 2017. ראובן קסטרו
הכחיש כי נשקלת תוכנית הרעלה. אריאל/ראובן קסטרו

ברשות הטבע והגנים, שהיא הגורם המקצועי בעניין, אמרו אתמול על רעיון ההרעלה כי "הרעלות נקודתיות והרעלות נרחבות הם צעדים מרחיקי לכת שעלותם רבה מתועלתם. אין הם נחוצים כעת וכלל לא ברור מה תהיה נחיצותם בעתיד. ההשלכות של הרעלה הן מרחיקות לכת. להרעלה 'מבוקרת' לא תהיה השפעה של ממש, משום שהיא מחייבת גישה בלתי אמצעית לבעל החיים אותו רוצים להמית. אם מגיעים למרחק כזה, יעיל יותר להמית באמצעים אחרים, שבנוסף ליעילותם לא מסבים סבל קשה לבעל החיים המומת. כיוון שהרעלה 'מבוקרת' צפויה לכישלון, הדרך להרעלה המונית תפתח. להרג המוני של חיות בר תהיה השפעה קצרת טווח, ובעקבותיה עלולה להתפרץ מחלת הכלבת בעוצמה גדולה יותר", אמרו ברשות הטבע והגנים.

ח"כ אורלי לוי-אבקסיס הודיעה אמש כי תפנה למבקר המדינה בבקשה לחקור ולחשוף את המחדל בטיפול בנגע הכלבת. "מחלת הכלבת שהתפרצה בצפון הותירה את התושבים לבדם במערכה ונראה שהיא רחוקה מלהסתיים. 77 מקרי כלבת ועדיין המדינה לא פועלת כבמצב חירום!", אמרה לוי-אבקסיס.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
ח"כ אורלי לוי אבקסיס בעימות שערך ארגון לתת בין המועמדים לתפקיד חברתי-כלכלי של המפלגות, הבינתחומי הרצליה מרץ 2015. ראובן קסטרו
לוי-אבקסיס/ראובן קסטרו

"כתושבת האזור אני רואה וחשה את הפחד בעיניי התושבים. שגרת החיים כבר מזמן נפגעה ובכל יום אנו שומעים על עוד ועוד מקרי כלבת אך את קולו של שר החקלאות עוד לא שמענו." היא הוסיפה כי "המדינה נכשלה ונכשלת בכל יום שעובר כישלון חרוץ בהתמודדות עם התפרצות הכלבת ויש לתת על כך את הדין. אני מקווה שהמבקר יפעל במהרה ויקבל תשובות ענייניות להתנהלות המבישה של משרד החקלאות. כעת על המדינה להכריז על מצב חירום ולפעול בהתאם, להקצות תקציבים, לשלוח ווטרינרים, להשיב את שגרת החיים והביטחון לתושבים".

במכתב בהול ששלחה אתמול ח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני) אל שר החקלאות היא הפצירה בו להימנע מיישום הוראות משרד הבריאות באשר לתוכנית הרעלת בעלי חיים בצפון הארץ, בכדי להתמודד עם התפרצות מחלת הכלבת. "יש להיאבק בהתפרצות מגפת הכלבת בתקיפות ובמהירות לפני שיהיו נפגעים בנפש. הרעלה, מעבר לכך שעלולה להתפשט באופן בלתי נשלט עלולה אף להביא לתוצאה הפוכה מזו הרצויה בגלל שתפחית את רמת הסניטציה ותפזר מקורות מזון לאוכלי נבלות. בשל הסכנה הרבה הכרוכה בהפעלת צעד שכזה ככל שתורה על הפעלת תכנית הרעלה אאלץ לפנות להתערבותו של בית המשפט כדי למנוע זאת", אמרה כהן פארן.

גם ב"תנו לחיות לחיות" תקפו את ההנחיה ובהודעה שהוציאו נכתב כי "‎פעם חשבו שדילול של האוכלוסייה יכול לפתור את זה, אבל הפחתה של האוכלוסייה דרך דילול אקטיבי ‏נותנת אפקט מזערי - לא לוקח הרבה זמן עד שהאוכלוסייה מפצה על כך".

עוד נכתב בהודעת הארגון כי הוא "מגבה כל מהלך יזום של משרד החקלאות לתגבר את החיסונים ושותפים לקריאה ‏של משרד החקלאות ורשות הטבע והגנים לפעול לניקוי הזבל שמושך תנים לא רק בצפון אלא בכל ‏רחבי הארץ. אלה צעדים אפקטיביים שהוכיחו את עצמם. ‏לאורך השנים האחרונות אנחנו המבקרים הכי חריפים של משרד החקלאות אבל מול מגפת הכלבת. ‏כולנו חייבים להסכים מה באמת מועיל ומה סתם מייצר מראית עין של עשייה אבל למעשה מזיק".

בינתיים הודיעו המועצות האזוריות עמק המעיינות והגלבוע, בהן התגלו מרבית מקרי הכלבת, כי הן לא יחכו לתגבור ויכפילו מכפלים בעצמן את הכוחות. במכתב ששלחו עובד נור מהמועצה האזורית גלבוע ויורם קרין מהמועצה האזורית עמק המעינות למשרד החקלאות נכתב כי "נוכח שעת חירום והמלחמה בשטח, והעובדה שהכוחות הרלוונטיים קורסים, ואין לנו לסמוך אלא על עצמנו - הוחלט על גיוס והפעלה לאלתר של וטרינרים, לוכד, פקח, רכב, כלי נשק לחקלאים המתנדבים, תוך תגבור הפעילות בשטח כפי שמחייבת המציאות! אנו מחויבים להכפיל מיד את כל הפעולות שכבר עושות המועצות. לא נעמוד מהצד ונראה את אובדן השליטה."

במקביל, הבהירו במועצה האזורית גלבוע כי "במקום להקשיב לצרכים העולים מהשטח, מאלו שנמצאים יום-יום בשטח ונלחמים בכלבת, אנו עדים למשרדי ממשלה שיורים מהשרוול יוזמות מוזרות, ללא גיבוי מדיניות או תקציב, שכלל לא ברור מידת החוקיות שלהם: משרד הבריאות מודיע על חיסון אנשים בריאים, ואחר כך מבהיר, מתרץ ומתכחש, ואילו משרד החקלאות מודיע על הרעלה המונית ומיד מתכחש. אנו מציעים שיגישו מידית את מה שהכרחי לאלו שעודפים כעת את התנים בידיים חשופות".

(עדכון ראשון: 04:42)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully