וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטבות למקורבים וחלוקת ג'ובים: החשדות נגד ביטן לא עוצרים במכרזים

15.12.2017 / 13:10

החשדות נגד יו"ר הקואליציה לא מסתיימים במתחם ה-1000 בראשון לציון, ומגיעים גם להקלות בבנייה והנחות בארנונה תמורת שוחד מבכיר בעירייה, קבלן בכיר ואיש ליכוד. כעת, מתקדמת המשטרה בצעדי ענק לחתימת הסכם עד מדינה - עם חשוד מרכזי בפרשה

צילום: מא'צי הוף, עריכה: תום זואילי

פרשת השחיתות בראשון לציון מתמקדת בהטיית מכרזים לעבודות ב"מתחם האלף" בעיר - אך החשדות כלפי יו"ר הקואליציה דוד ביטן לא נעצרים בגבולות המתחם. במשטרה חושדים כי ביטן פעל לקדם שלל עניינים שונים של מקורביו בראשון לציון, ופנה לכאורה לגורמים בעירייה כדי לסדר הקלות בבנייה, ג'ובים או הנחות בארנונה - תמורת שוחד. אתמול היה אמור ביטן להגיע בפעם הרביעית לחקירה במשרדי להב 433, אך החקירה נדחתה מסיבות אישיות.

יוסי חממי היה מספר 2 בסיעת הליכוד בעיר, והחליף את ביטן כסגן ראש העיר כאשר האחרון נבחר לכנסת. השניים הם חברים טובים, ונשארו בקשר גם לאחר שביטן עזב את העירייה. חקירתו של חממי, ששוחרר השבוע למעצר בית, התמקדה בטובות הנאה שניסה לסדר כביכול לבקשתו של ביטן, תוך ניגוד עניינים.

יו"ר הקואליציה דוד ביטן במליאת הכנסת, 11 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
חשוד שקידם ענייני מקורביו בעירייה. ביטן, השבוע/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

ביומן הפגישות של חממי, שנחשף השבוע בוואלה! NEWS, נרשמו יותר מעשר פגישות עם ביטן במהלך השנתיים האחרונות, וגם פגישה אחת לפחות עם רעייתו של ביטן חגית, שנחקרה גם היא בפרשה. בחלק מהפגישות נכחו גם קבלנים בעלי אינטרסים בעיר.

חממי חשוד כי ניסה גם לקדם לבקשת ביטן את ענייניו במתחם האלף: הוא התבקש לבדוק האם ניתן להאריך את עבודתו במתחם של הקבלן בני עוזיאל מבלי לצאת למכרז חדש, ואף פנה בעניין לחשוד נוסף - מנכ"ל החברה הכלכלית ראשל"צ, אייל מושייב - אך נענה בשלילה. עוזיאל חשוד במתן שוחד לביטן, ונמצא כעת במעצר.

המשטרה מייחסת לחממי עבירה של מרמה והפרת אמונים, והשבוע הוא שוחרר למעצר בית. ככל הידוע, הסיבה שהוא אינו חשוד בשוחד - בניגוד לבכירים אחרים בעירייה - היא שאין ראיות הקושרות אותו לקבלת כסף או טובת הנאה אחרת, וככל הנראה גם לא ראיות כי ידע על תשלומי השוחד לכאורה לביטן.

יוסי חממי, סגן ראש העיר ראשון לציון. מגד גוזני, הארץ, מערכת וואלה! NEWS
שוחרר השבוע למעצר בית. חממי/מערכת וואלה! NEWS, מגד גוזני, הארץ

פרקליטיו של חממי, עורכי הדין אורי בר עוז, נדיר בראנסי וגיא שמר, מסרו כי הוא מכחיש חד משמעית את כל החשדות נגדו: "בבוא העת, כשנקבל לידינו את מלוא חומר הראיות, אין לנו צל של ספק שחפותו תוכח".

הצ'קים התגלגלו

אחד האנשים שביטן ניסה לכאורה לסדר להם עבודה הוא דוד שעיה - קבלן בניה שעסק בעיקר בפרויקטים של תמ"א 38, ונמצא כעת בפשיטת רגל. שעיה חשוד במתן שוחד, ובחקירתו הוטחו בו צ'קים שהעביר לכאורה לביטן. הוא אישר כי אכן מדובר בצ'קים שלו, אך טען כי מעולם לא העביר כסף ליו"ר הקואליציה. לדבריו, מדובר בצ'קים שפרט בשוק האפור, ומשם, כנראה, הם הגיעו לידיו של ביטן.

החוקרים חושדים כי בתמורה לאותם כספים היה אמור שעיה לקבל מספר תמורות: החל מהקלות בפרויקטים שונים בתקופה שחברת הבניה שלו הייתה פעילה, ועד ניסיון לדאוג להעסקתו במנגנון העירוני לאחר שפשט רגל. כפי שהגדיר זאת נציג המשטרה באחד מדיוני הארכת מעצרו של שעיה - "מיוחסת לו עבירה שנמשכת לאורך מספר שנים". בידי החוקרים האזנות סתר של שיחות בין שעיה למשה יוסף - אחד האנשים הקרובים ביותר לביטן וחשוד מרכזי בפרשה. הוא שוחרר היום למעצר בית, לאחר מגעים אינטנסיביים בימים האחרונים להפיכתו לעד מדינה בפרשה.

עו"ד ירון גיגי, המייצג את שעיה, מסר כי "הוא מכחיש מכל וכל את החשדות המיוחסים לו. לטענתו הוא מעולם לא הציע שוחד לאף עובד ציבור. מדובר באיש נורמטיבי ושומר חוק, ללא עבר פלילי, שכל חייו שירת את המדינה במסגרות כאלה ואחרות ומילא תפקידים ציבוריים. ככל שיש לו היכרות עם ביטן היא לגיטימית בהקשרה".

יו"ר הקואליציה דוד ביטן הגיע למשרדי להב 433 שם ייחקר בפעם השלישית בחשד לשחיתות בעיריית ראשון לציון. צילום: יותם רונן, יותם רונן
חקירתו המתוכננת להיום נדחתה מסיבת אישיות. ביטן בדרך לחקירתו הקודמת/יותם רונן, צילום: יותם רונן

מקרה נוסף שבו נחשד ביטן נוגע לאלברט ביטון, יזם ואיש ליכוד שאמור להשתחרר היום למעצר בית. ביטון העביר למשה יוסף לפני כשנתיים צ'ק של 10,000 שקלים - לכאורה כשוחד שנועד להשיג לו הקלות בארנונה של אולם אירועים שהיה ברשותו. כפי שנחשף ב"הארץ", הוא גם נשאל בחקירתו לגבי המתנה החריגה שהעניק לרגל חתונת בתו של ביטן - 5,000 שקל.

ביטון טוען כי הכסף שהועבר ליוסף היה תרומה לליכוד, וכי המתנה שהעניק לרגל חתונת הבת לא הייתה חריגה - בהתחשב בחברותו עם יו"ר הקואליציה. "אין שוחד ואין רסיס שוחד מטעמו של החשוד", אמר ל"הארץ" סנגורו של ביטון, עו"ד אדי אבינועם. "לא כל קשר חברתי עם נבחר ציבור צריך להוביל למסקנה שגוייה בדבר עבירות שוחד לכאורה".

פרקליטו של ביטן, עו"ד אפרים דמרי, מסר כי "חבר הכנסת עונה לכל שאלות חוקריו ועל מנת לא לשבש מהלכי חקירה אנחנו מנועים מלענות על שאלות ספציפיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully