וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכרת ארה"ב בירושלים כבירה: הבטחת הבחירות שהפכה להסכם פשרה

3.12.2017 / 8:50

הנשיא האמריקני צפוי לאשר מחר דחייה נוספת של חצי שנה לחוק להעברת השגרירות, אך ישא נאום שיכיר בירושלים כבירת ישראל. זאת, כחלק מפשרה בתום דיון עם בכירים בבית הלבן שקראו לו להשהות את יישום המהלך, שהיה אחד מהבטחות הבחירות שלו

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ צפוי למסור ביום רביעי השבוע הודעה בנושא הכרה בירושלים כבירתה של ישראל – ובעיר, כמו גם בבירה האמריקנית וושינגטון, מורגשת ציפייה דרוכה. מחר (שני) הוא המועד האחרון שבו על טראמפ להחליט אם לחתום על דחייה של שישה חודשים בהעברת השגרירות מתל אביב לירושלים. בשנת 1995 העביר הקונגרס האמריקני חוק המכיר בירושלים כבירת ישראל וקובע כי יש להעביר אליה את השגרירות; אולם, מאז עוד היום דחו כל נשיאי ארצות הברית את יישומו בנימוקי ביטחון לאומי, דמוקרטים ורפובליקנים כאחד.

גם טראמפ עצמו, שהבטיח במהלך מערכת הבחירות לנשיאות בשנה שעברה כי יעביר את השגרירות לירושלים, שבה יכיר כבירת הנצח של העם היהודי, חתם בחודש יוני על דחייה של חצי שנה ביישום ההחלטה. כעת עליו להחליט האם לחתום על דחייה נוספת, או שמא להפתיע ולהחליט ליישם את החוק.

עוד בנושא:
גורם פלסטיני בכיר: כל שינוי שקשור לירושלים יקבור את המו"מ
"טראמפ לא יעביר השגרירות לירושלים - אך יכיר בה כבירת ישראל"
סקר: 63% מהאמריקנים מתנגדים להעברת שגרירות ארה"ב לירושלים

דונלד טראמפ בפגישתו עם בנימין נתניהו בעצרת האו"ם. רויטרס
כעס על מי שייעץ להמתין עם ההכרזה. טראמפ/רויטרס

בעיתון "וושינגטון פוסט" דווח בסוף השבוע כי טראמפ נכח באופן אישי בדיון בבית הלבן שארך כשעה, ובו השתתפו גם שר החוץ רקס טילרסון, שר ההגנה ג'יימס מאטיס, סגן הנשיא מייק פנס והשגריר בישראל דיוויד פרידמן, שבמרכזו עמדה השאלה כיצד לנהוג בנוגע לתאריך היעד להחלטה על החוק. על פי הדיווח, טראמפ הביע בפגישה תסכול וכעס ממה שהוא תפס כזהירות יתר של אלה אשר ייעצו לו להמתין שוב עם המהלך.

כך נולדה פשרה ולפיה הנשיא יחתום, אמנם, על דחייה בהעברת השגרירות עד יום שני בלילה, אך יישא בהמשך השבוע נאום ובו יודיע כי הוא מכיר בירושלים כבירת ישראל. בכלי תקשורת אחרים דווח כי הנאום נקבע ליום רביעי, אולם בבית הלבן סירבו להתייחס לדיווחים הללו, כך שלפי שעה אין כל אישור רשמי לגבי מועד הנאום, או אם הוא צפוי כלל להתקיים.

אן גייראן, עיתונאית ה"וושינגטון פוסט" שפרסמה את הדיווח, אמרה לוואלה! NEWS כי "הנשיא היה מאוד לא מרוצה להודיע על הדחייה הראשונה, בחודש יוני, והוא נרתע מלעשות אותו דבר כעת". בנוגע להחלטה המסתמנת אמרה גייראן כי "ההודעה על ירושלים כבירת ישראל מאפשרת לו לעשות משהו שונה ממה שהוא עשה ביוני. עדיין לא העברה מלאה, אבל כמה צעדים קרוב יותר. הוא מאוד ממוקד במימוש הבטחות הבחירות שלו באופן כללי, ונראה כי להבטחה זו ישנה תהודה מיוחדת בעבורו". לדבריה, טראמפ "אמר למקורביו שהוא פשוט לא מבין מה הבעיה. באותו הזמן, הוא לא רצה לקלקל את הסיכויים להשיג הסכם שלום, והוא רגיש לטיעון הזה".

עוד באותו נושא

בכיר בממשל האמריקני: טראמפ יכיר בירושלים כבירת ישראל בנאום השבוע

לכתבה המלאה
דיווח CNN: יועצו הקרוב של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, העיד בחקירת המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות בשנה שעברה. אתר רשמי
עשוי להתייחס להחלטה בדבריו בפורום סבן. ג'ארד קושנר/אתר רשמי

בתוך כך, בבית הלבן שומרים על עמימות. "אין לנו דבר להודיע בשלב זה", אמר פקיד בבית הלבן לוואלה! NEWS, והוסיף את התגובה הקבועה בנושא ולפיה "בנוגע לשאלה של העברת השגרירות, כבר אמרנו פעמים רבות שלא מדובר בשאלה של האם – אלא של מתי".

יחד עם זאת, ועל אף שלא ברור אם ההחלטה נפלה באופן סופי או לא, במחלקת המדינה כבר מתחילים להיערך לאפשרות שהנשיא אכן יודיע על הכרה בירושלים. בכלי התקשורת בארצות הברית דווח בסוף השבוע כי משרד החוץ האמריקני הודיע לשגרירויות ברחבי המזרח התיכון כי עליהן להיערך להפגנות ומחאות אנטי-אמריקניות שעלולות לפרוץ במידה ותימסר השבוע הודעה בנושא מטעם הנשיא. בצד הפלסטיני הביעו התנגדות נחרצת להכרזה על ירושלים כבירת ישראל והעבירו מסרים ולפיהם צעד שכזה "יחסל את תהליך השלום". מסרים ברוח דומה העלה גם עבדאללה מלך ירדן.

בינתיים, כאשר בארצות הברית חופשת סוף השבוע עדיין נמשכת, העיניים נשואות אל חתנו של הנשיא ג'ארד קושנר שיערוך היום הופעה פומבית נדירה בפורום סבן בוושינגטון. זו עשויה להיות הזדמנות לשמוע מאחד האנשים הקרובים ביותר לנשיא על ההחלטה המסתמנת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully