וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"טראמפ לא יעביר השגרירות לירושלים - אך יכיר בה כבירת ישראל"

30.11.2017 / 22:49

על פי הדיווחים, גורמים בארה"ב העריכו כי לצד הוויתור על העברת השגרירות, טראמפ עשוי להכריז על ירושלים כבירת ישראל. בשבוע הבא יידרש טראמפ להחליט אם לחתום שוב על הצו הנשיאותי המעכב את החקיקה מ-1995 הקובעת כי השגרירות תעבור לירושלים

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

גורמים רשמיים בבית הלבן אומרים הערב (חמישי) כי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, צפוי לסגת מההבטחה להעביר את השגרירות לירושלים – כך דיווחה סוכנות הידיעות AP. יחד עם זאת, הגורמים מציינים כי טראמפ עשוי להכיר בירושלים כבירת ישראל. בעקבות הדיווח, פקיד בכיר בבית הלבן אמר לוואלה! NEWS כי "הנשיא אמר תמיד שלא מדובר בשאלה של 'אם' אלא 'מתי'. הנשיא עדיין בוחן אפשריות וכרגע אין לנו מה להכריז בנושא".

דברי הגורמים באים על רקע ההחלטה לה נדרש טראמפ בסוגיית השגרירות בתחילת השבוע הבא. טראמפ יצטרך להכריע אם הוא חותם שוב על הצו הנשיאותי המעכב את החקיקה מ-1995 הקובעת כי השגרירות תעבור לירושלים.

לקריאה נוספת:
המלך עבדאללה: "העברת השגרירות לירושלים בעלת השלכות מסוכנות"
ההבטחה שנדחקה למען השלום: טראמפ למד את הקושי בהעברת השגרירות
צהלות הימין נשמעו במדינות ערב – וטרפדו את העברת השגרירות

שגרירות ארצות הברית. AP
הגורמים העריכו: שגרירות ארה"ב תישאר בתל אביב/AP

החוק להעברת השגרירות האמריקנית לירושלים אושר בקונגרס כבר ב-1995, אך יישומו בפועל נדחה מאז בעקבות החלטות עקביות של ממשלים שונים לחתום על צו הדוחה את יישומו, בעיקר בשל לחץ כבד ממדינות ערב. נשיאי ארצות הברית מאז ועד היום נמנעו מלחתום על יישומו של החוק בנימוק שמדובר בהתערבות של הקונגרס ביחסי החוץ של הממשל: הנשיאים לשעבר קלינטון, בוש הבן ואובמה חתמו מדי חצי שנה על דחיית יישומו של החוק. ב-1 ביוני השנה הצטרף גם טראמפ לחותמים, ודחה את יישום העברת השגרירות בחצי שנה - שתגיע לסיומה מחר. אם טראמפ לא יחתום על הדחייה, אמור הממשל להתחיל בתהליכים להעברתה.


במהלך קמפיין הבחירות שלו לנשיאות בשנה שעברה, התחייב טראמפ כי יעביר את השגרירות לירושלים, אך לאחר הבחירות מנהיגי ערב הסעודית וירדן לחצו עליו שלא ליישם את הבטחת הבחירות, ובתחילת יוני חתם על הצו הנשיאותי שדוחה את החוק בחצי שנה נוספת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
נשיא ארהב דונלד טראמפ מדבר עם כתבים לאחר פגישה עם מקונל וריאן בבית הלבן בוושינגטון, 28 בנובמבר, 2017. רויטרס
יידרש לקבל החלטה בעניין השגרירות. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ/רויטרס

גורמים מדיניים בירושלים העריכו בימים האחרונים כי טראמפ עשוי לשנות את המדיניות ולא לחתום על הצו, בעקבות לחץ רפובליקני ואוונגליסיטי. עם זאת, גורם בכיר בבית הלבן אמר אתמול לוואלה! NEWS כי הדיווחים על החלטה שהתקבלה מוקדמים. "אין לנו שום דבר להודיע", אמר.

בעקבות הדברים, עבדאללה מלך ירדן התריע אתמול כי אם טראמפ אכן יממש את המהלך, יהיו לכך "שלכות מסוכנות". עבדאללה, שאמר את הדברים במפגש עם חברי קונגרס אמריקנים בוושינגטון, הוסיף כי צריך לתת הזדמנות "להצלחת תהליך השלום כדי להקים מדינה פלסטינית שתחיה בשלום לצד ישראל".

בחודש שעבר טראמפ אמר כי הוא "מעוניין לתת צ'אנס לשלום" לפני שיעביר את השגרירות, אך במקביל מחוקקים רפובליקנים מגבירים את הלחץ לעשות זאת בכל זאת, בין היתר בניסיון לצבור תמיכה בקרב בוחרים נוצרים אוונגליסטיים. סגן הנשיא מייק פנס אמר השבוע באירוע 70 שנה לשחזור ההצבעה בכ"ט בנובמבר כי הנשיא "בוחן איך ומתי להעביר את השגרירות לירושלים", ואתמול דווח בחדשות 2 כי בירושלים מעריכים כי ההחלטה עשויה ליפול כבר השבוע, ואולם פקיד בכיר בבית הלבן דחה את הדיווח כ"מוקדם".

עבדאללה מלך ירדן בביקור בצרפת, יוני 2017. AP
התריע מפני השלכות ההכרזה. עבדאללה מלך ירדן/AP

מוקדם יותר החודש התקיים דיון מיוחד בנושא העברת השגרירות בתת הוועדה לענייני ביטחון לאומי בבית הנבחרים, שבו הייתה תמיכה דו-מפלגתית במהלך. באותו דיון אמר ד"ר דורי גולד, נשיא המרכז הירושלמי לענייני חברה ומדינה ומקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, כי "העברת השגרירות רק תקרב את האפשרות לפתרון מדיני".

גם שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ קרא השבוע לממשל לקבל החלטה על העברת השגרירות בהקדם בנאום מול פנס. "אני פונה אליך בשמי ובשם ממשלת ישראל, הגיע הזמן שארה"ב תכיר בירושלים, בירתו הנצחית של העם היהודי במשך 3,000 שנה, כבירתה של מדינת ישראל. הגיע הזמן למלא את הבטחת הנשיא טראמפ ואת חזון הנביאים ולהעביר את השגרירות האמריקנית לירושלים", אמר כץ. פנס צפוי להגיע בחודש הבא לביקור ראשון בירושלים מאז השבעת הממשל בתחילת השנה, במסגרתו הוא עתיד לנאום בכנסת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully