וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צהלות הימין נשמעו במדינות ערב – וטרפדו את העברת השגרירות

2.6.2017 / 0:22

החגיגות בישראל על עליית ממשל טראמפ גררו התנגדות ערבית להעתקת השגרירות לירושלים, ומנעו מהנשיא לממש את הבטחת הבחירות שלו. המסר האופטימי מהבית הלבן עשוי לשכך את האכזבה, אך גם אם המהלך ייצא לפועל, ישראל תיאלץ לשלם על כך מחיר

עריכה: ורד לידני

אף לסת בירושלים לא נשמטה אתמול (חמישי) כשהבית הלבן הודיע שהנשיא דונלד טראמפ חתם על הצו הנשיאותי המבטל את העברת השגרירות לירושלים משיקולים של ביטחון לאומי. המסרים מוושינגטון בשבועות האחרונים אותתו על המגמה - דחייה של ההחלטה למועד מאוחר יותר. "הנשיא מתכוון ברצינות לעמוד בהבטחת הקמפיין שלו ולהעביר את השגרירות לירושלים", אמרו בכירים אמריקנים לעמיתים ישראלים, "רק לא עכשיו".

ובכל זאת, עם טראמפ - אין לדעת. אישיותו הבלתי צפויה, הטון הידידותי במיוחד שליווה את דבריו בביקורו בישראל בשבוע שעבר, והעובדה שמתח את ההחלטה על חתימת הצו עד הדקה ה-90, השאירו ניצוץ של תקווה, שהתבדתה היום אחר הצהריים לפחות באופן זמני.

ביקור הנשיא טראמפ והגברת הראשונה מלניה טראמפ במוסד יד ושם, ירושלים, 23 מאי 2017. רויטרס
לא אם, אלא מתי. טראמפ בישראל/רויטרס

אין יום שעובר בלי הפתעות מטראמפ, אבל במקרה הזה הוא החליט לנהוג בדיוק כמו שלושת קודמיו בתפקיד, שמאז 1995, מבטלים מדי חצי שנה את החוק להעברת השגרירות לירושלים שאושר בקונגרס. ההחלטה נעטפה בהרבה אהבה וחום, ובהודעה מיוחדת, שבה הדגיש טראמפ את מחויבותו לברית בין ישראל וארצות הברית.

בהודעה הסביר הנשיא כי החליט לחתום על הצו כעת כדי "למקסם את הסיכויים למשא ומתן מוצלח בין ישראל והפלסטינים", וגם - ויש שיגידו שאולי בעיקר - הבטיח שמדובר בעיכוב בלבד. כפי שהובהר היום בצורה חד משמעית בהודעת הבית הלבן, השאלה היא לא "אם", אלא רק "מתי".

התגובות לחתימה היו צפויות: הימין - מאוכזב וכועס, והשמאל - מאשים את חידלון ממשלת נתניהו לקדם תהליך מדיני. לשכת ראש הממשלה חזרה על עמדתה שהצבת שגרירויות מחוץ לירושלים "מרחיקה את השלום מכיוון שהיא תורמת להחייאת האשליה הפלסטינית, שלעם היהודי ולמדינתו אין קשר לירושלים", אך הדגישה את הציפייה שטראמפ יעמוד במחויבותו ויעביר את השגרירות בהמשך.

בשבועות האחרונים שבים ומדגישים בכירים בימין את העובדה שמדובר בהבטחת קמפיין של טראמפ לבוחריו, ולא לישראל, ומזכירים שהלחץ העיקרי שהופעל על טראמפ בנושא לא הגיע מארגונים יהודיים אלא דווקא מאלה הנוצרים, שהעניקו לו את הניצחון בבחירות. הלובי האוונגליסטי בוושינגטון הוא שהוביל את הקריאה לטראמפ לעמוד בהבטחת הקמפיין, והוא זה שימשיך ללחוץ עליו לעשות את זה בעתיד. טראמפ דחה את ההחלטה לעכשיו, אך בהמשך יצטרך להוכיח שאצלו, כמו שאומרים בישראל, מילה זו מילה.

שגרירות ארצות הברית. AP
עלולה לטרפד את הדיל האולטימטיבי. שגרירות ארצות הברית בישראל/AP

בירושלים קיוו מאוד, ועדיין מקווים, שטראמפ יהיה אור לגויים. בניסיון להסביר את הבטחת הקמפיין שהופרה, גורמי ימין אמריקניים וישראליים הפיצו בשבועות האחרונים גלי שמועות והערכות שלפיהן ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא שביקש לדחות את העברת השגרירות מחשש לגל אלימות שעשוי לפרוץ בעקבות ההחלטה. נתניהו כמובן הכחיש בתוקף, ובאופן נדיר אף שחרר פרוטוקולים מפגישתו עם טראמפ בבית הלבן כדי להוכיח את צדקתו.

אבל האמת היא שטראמפ לא באמת היה צריך את ראש הממשלה כדי להבין שהעברת השגרירות עשויה לסכל את שאיפתו להביא את הדיל האולטימטיבי בין ישראל והפלסטינים. מספיק היה לו לקרוא את הדיווחים על אזהרות מערכת הביטחון בישראל שמהלך כזה עשוי להוביל להתלקחות אזורית, או לשמוע את האזהרות של מדינות ערב שמדובר בהפרה של הסטטוס קוו. גם אנשיו של טראמפ תרמו את חלקם לבלבול, כשלאורך הדרך דוברים שונים מטעמו של הנשיא התבטאו בצורה כזו שניתן היה להבין שהכל עוד פתוח. ובבית לבן שבו יש דיווחים יומיומיים על מאבקי כוח ואינטריגות בין היועצים, ייתכן שגם העברת השגרירות נפלה כפרי בשל לעימות פנימי.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בריאד, ערב הסעודית, 20 במאי 2017. רויטרס
הקולות נשמעו. טראמפ עם סלמאן מלך ערב הסעודית/רויטרס

אם כבר, ייתכן והימין יכול וצריך להאשים רק את עצמו: אחרי בחירתו של טראמפ הפוליטיקאים פתחו בחגיגות קולניות על עליית הממשל הידידותי החדש, ובישרו על סיפוח והעברת השגרירות. צהלות השמחה מירושלים הגיעו גם לבירות מדינות ערב שהבהירו כבר בתחילת הדרך את התנגדותן הנחרצת, ועבדאללה מלך ירדן אף טס לוושינגטון לשיחה צפופה עם טראמפ שבועיים אחרי השבעתו לנשיא, מבלי שהוזמן, רק כדי להדגיש את השלכות המהלך.

ניתן לשער שהקולות ששמע טראמפ בשבוע שעבר בביקורו הראוותני בריאד, שבו חתמה ארצות הברית עם סעודיה על הסכמים בשווי מאות מיליארדי דולרים, היו דומים. אם נעסוק בחכמת הבדיעבד, ייתכן שחגיגות צנועות יותר בישראל היו גוררות התנגדות ערבית חלשה יותר, וטראמפ היה יכול לממש את הבטחת הקמפיין שלו בשקט ובצנעה. בכירים בממשל העבירו מסרים ברוח זו לישראל באחרונה. במשפט עתיק אחד, לפעמים סייג לחכמה שתיקה. במשפט עתיק אחר, תפסת מרובה לא תפסת.

המסר האופטימי של הבית הלבן שהתחייב שהנשיא יעמוד במילתו בעתיד עשוי לשכך את אכזבת הימין בעניין השגרירות, אך הלחץ בנושא אחר על סדר היום - הבנייה בהתנחלויות - צפוי כעת רק לגבור. הנהגת המתנחלים נושכת שפתיים זה שבועות, לנוכח ההקפאה בשטח דה פקטו. ראש הממשלה הבטיח כי מועצת התכנון העליונה תתכנס בשבוע הבא ותדון באישור של אלפי יחידות דיור. אלא שבין השורות של הודעת הבית הלבן מסתתרת נחישותו של טראמפ להתניע תהליך מדיני בין ישראל והפלסטינים, וכאיש עסקים, הוא כנראה החליט שאין מתנות בחינם. השגרירות עשויה עוד לעבור, אבל ייתכן שישראל תיאלץ לשלם על כך מחיר.

(עדכון ראשון: 21:03)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully