וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעוטף עזה התרגלו לשקט מאז "צוק איתן" - וחוששים מהתלקחות מחודשת

18.11.2017 / 21:54

שבועיים מאז איתור והשמדת המנהרה של הג'יהאד האסלאמי בסמוך לקיבוץ כיסופים, התושבים ביישובים סמוכי הגדר מספרים על חוסר ודאות לגבי תגובה אפשרית, כוחות גדולים באזור ואיסורים מחמירים על חקלאים. "אנחנו מבינים שזה יגיע, אבל לא יודעים מתי"

צילום: בני בן סימון, עריכה: יוסי אלטר

כבר כמעט שבועיים שתושבי עוטף עזה מרגישים את המתח באוויר. מאז שפוצץ צה"ל את המנהרה בסמוך לקיבוץ כיסופים, הצבא נמצא בכוננות שמורגשת היטב באזור ומשפיעה על השגרה בעוטף. המתח וחוסר הוודאות לגבי תגובת הפלסטינים ברצועה מורגשים היטב, ורק דבר אחד מעניין את התושבים – שהשקט ימשיך לשרור באזור.

שרון קלדרון, תושבת קיבוץ סופה, סיפרה כי לוואלה! NEWS כי זוהי התקופה הארוכה ביותר של חוסר ודאות מאז מבצע צוק איתן. "כמו כולם, אנחנו מבינים שזה יגיע. אנחנו מבינים שתהיה תגובה, אבל לא יודעים איזו ומתי", אמרה.

לדבריה, "יש קצת לחץ ויש נוכחות גדולה של הצבא. אנחנו לא יודעים למה אנחנו מצפים. יש מחשבות וחששות, ולאחרונה אני מקפידה להיות בקשר מתמיד עם הילדים ולראות איפה הם. התרגלנו לשקט, אבל עכשיו מרגישים שמשהו יקרה פה, מרגישים את המתח באוויר".

עוד בוואלה! NEWS
השר ארדן: "המשטרה נערכת לחדירת מחבלים מהאוויר ומהים"
צה"ל ביצע ירי אזהרה לעבר עמדה של צבא סוריה ברמת הגולן
האיש שהקים את חטיבת הקומנדו מסכם קדנציה: "כולם רוצים אותנו ראשונים"

עוטף עזה  16 בנובמבר 2017. ראובן קסטרו
"נוכחות גדולה". חיילי המשטרה הצבאית בעוטף עזה, השבוע/ראובן קסטרו

"התחושות לגבי פיצוץ המנהרה מעורבות. מצד אחד היו כאלה שצעקו אחרי צוק איתן שכבר טיפלנו בכולן והן עדיין כאן, ומצד שני צה"ל למד לאתר אותן", הוסיפה קלדרון.

גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול, הסביר כי למרות האי-ודאות, החיים ביישובי עוטף עזה ממשיכים כרגיל. "זה נכון, יש מתיחות באוויר, אבל היא לא מפריעה לשגרה. לפעמים החקלאים צריכים אישור מיוחד כדי להיכנס ולטפל בחלקות שלהם, אבל אנחנו מתואמים עם צה"ל ומעודכנים בנושא פעמיים ביום. מאז פיצוץ המנהרה יש חשש מתגובה, אבל כרגע השגרה של התושבים במועצה ממשיכה כרגיל. צה"ל הרתיע את הצד השני, והם רואים שאנחנו מוכנים לכל תגובה שלהם", סיפר.

עוד באותו נושא

בצל המתיחות בגבול הדרומי: סוללת כיפת ברזל נפרסה בגוש דן

לכתבה המלאה
כניסה לקיבוץ ניר עם 16 בנובמבר 2017. ראובן קסטרו
הכניסה לקיבוץ ניר-עם שבעוטף עזה/ראובן קסטרו

הנפגעים העיקריים מחוסר הוודאות, ומהחשש של צה"ל מירי בסמוך לגדר הם חקלאי העוטף. חלקם צריכים אישורים מיוחדים כדי לעבד את אדמותיהם, ואחרים לא מורשים להיכנס לחלקות שבסמוך לגדר. עופר ליברמן, מנהל החקלאות בקיבוץ נחל עוז, אמר כי הניזוקים הראשיים מהמצב הם אכן החקלאים, אך לדבריו אין ברירה. "בסך הכל אנחנו סומכים על צה"ל ועובדים איתו בשיתוף פעולה. מאז גילוי המנהרה יש
איום של ירי נ"ט על האזור שלנו, והצבא לא נותן לנו להיכנס. יש לנו חלקות שמותר לעבוד בהן בלילה, ויש מקומות שלא נותנים לנו בכלל לעבוד בהם. לא היו הרבה מקרים כאלה, שבהם סגרו שדות חקלאיים. מאז צוק איתן נגרם נזק לחקלאות. אנחנו עדיין לא יודעים בדיוק מה גודל הנזק מהתקופה הנוכחית, אבל בטוח שיהיה כזה", אמר.

עוטף עזה 16 בנובמבר 2017. ראובן קסטרו
"לא היו הרבה מקרים שבהם סגרו שטחים חקלאיים"/ראובן קסטרו

יש גם תושבים שחושבים כי הזהירות וההתגוננות אינן מספיקות. אחד מהם אמר כי "לא יכול להיות שבמקום שהצד השני יורתע, אנחנו נכנסים למתח שכזה. אנחנו חייבים להיות חזקים ונחושים יותר, כי לא יכול להיות מצב שבו בגלל איומים של מחבלים, תושבי עוטף עזה יהיו בחוסר שקט. עלינו לשנות את המשוואה".

בימים האחרונים סגר צה"ל כמה מוקדי תיירות בעוטף. ככלל, המטיילים באזור נשמעים להוראות, ואם לא, הם מיד מוצאים מהמקומות האסורים על ידי חיילים שמבצעים סיורים. בכמה מוקדם אף נפרסו מחסומים. אודי, שמגיע לאזור לטייל אמר כי "יש רוכבי אופניים שמגיעים לרכוב פה בכל יום, והרבה אנשים שבאים לטייל. אני הגעתי השבוע ולא הבנתי למה לא נותנים להיכנס לאזור. אחרי שהסבירו לי קצת חששתי מהמצב, אבל אמצא מקום אחר לתקופה הקרובה. רק שזה יחלוף כבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully