וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמים בצה"ל מעריכים: חיזבאללה השיג טילים בדיוק של מטרים בודדים

30.10.2017 / 5:30

בדוח שחיברו מומחים מצבאות מערביים, שנפגשו עם בכירים בישראל, נחשף צבא הטרור של הארגון השיעי המסתמך בעיקר על אלפי טילים ורקטות. לוחמיו של נסראללה מחזיקים גם במערך מל"טים משודרג ובמערכות נ"מ שהוברחו מסוריה, ואיסוף מידע על מתקנים רגישים בארץ

צילום: משרד הביטחון, עריכה: שניר דבוש

(שר הביטחון ליברמן: "צבא לבנון - חלק בלתי נפרד מחיזבאללה")

טילים המסוגלים לפגוע במטרה בדיוק של מטרים בודדים ויכולות של צבא סדיר – כך מעריך דוח מקיף של מומחי צבא מערביים את יכולותיו של חיזבאללה. קבוצת המומחים, הכוללים קצינים בכירים במילואים מצבאות ארצות הברית, בריטניה, גרמניה אוסטרליה ואיטליה, נפגשו עם גורמים מדיניים וצבאיים בכירים בישראל לצורך השלמת הדוח, שכותרתו – "צבא הטרור של חיזבאללה – כיצד למנוע את מלחמת לבנון השלישית".

קבוצת המומחים, HLMG) (High Level Military Group -, תיארו בדוח שפורסם החודש את התפתחותו של הארגון הלבנוני והגדירו אותו כארגון עם "יכולות צבאיות של מדינה", שמהווה את "הכוח החמוש הלא-מדינתי החזק בעולם". מהדוח עולה כי חיזבאללה השיעי מונה 25 אלף לוחמים -כ-5,000 מהם עברו אימון מתקדם באיראן. לשם השוואה, במלחמת לבנון השנייה, בשנת 2006, היו בשורות חיזבאללה רק עשרת אלפים חיילים. לפי הדוח, מרבית כוחו של הארגון מבוסס על ארסנל ענק של רקטות וטילים.

עוד בנושא:
ארה"ב הציבה פרס על בכירים בחיזבאללה: "מתכננים פיגועים בשטחנו"
נסראללה: פעילות ישראל בלבנון - הפרה של החלטות האו"ם
פריצת הדרך האיראנית שמדאיגה את ישראל: רקטות מוסבות לטילים מדויקים

תומכי חיזבאללה מאזינים לנאום מוקלט של מזכ"ל הארגון חסן נסראללה בלבנון. 23 ביוני 2017. רויטרס
פעילי חיזבאללה מאזינים לנאום מוקלט של מנהיג הארגון נסראללה בביירות, ביוני האחרון/רויטרס

מחברי הדוח כתבו כי בצה"ל מעריכים שרוב הארסנל הארטילרי של חיזבאללה הוא לטווח של 21 קילומטרים, וכולל בעיקר קטיושות. בנוסף לכך, ארגונו של חסן נסראללה מחזיק באלפי רקטות איראניות מסוג פג'ר 5 ורקטות סוריות מסוג B-302 המגיעות לטווח של 80-60 ק"מ, ומאות טילים איראניים מסוג פתאח 110 ומסוג זילזאל-2 וטילים סוריים מסוג M-600 לטווח של כ-250 ק"מ. הדוח לא קובע באופן חד-משמעי שיש לחיזבאללה טילים מסוג סקאד C וסקאד D, המכסים את כל שטחה של ישראל.

הדוח ציטט גורמים בצה"ל, הסבורים כי לחיזבאללה טילים מונחי GPS, טכנולוגיה המאפשרת להם לפגוע במטרה ברדיוס של מטרים בודדים. הדיוק הוא קריטי, מאחר שהוא יאפשר לחיזבאללה לפגוע במתקנים אסטרטגיים כמו תחנות כוח, נמלי ים, נמלי תעופה ותשתיות קריטיות אחרות. לשם כך, נטען בדוח, מפעיל חיזבאללה מאמץ מודיעיני רחב, שכולל יחידות האוספות בנק מטרות גדול, הכולל תשתיות חיוניות ורגישות בישראל. איסוף המודיעין מתבצע באמצעות סוכנים, אותות ותצפיות מהאוויר.

מכולות אדומות של זרוע היבשה, המשמשות לוחמים המדמים פעילי חיזבאללה, ספטמבר 2017. דובר צה"ל
רקטות RPG של חיזבאללה המשמשות לדימוי אויב באימוני צה"ל/דובר צה"ל

לוחמי חיזבאללה חמושים ברובי קלצ'ניקוב, במשקפות לראיית לילה, ברקטות מסוג RPG 29 מתקדמות וטילי נ"ט מסוג קורנט מדויקים לטווחים של עד חמישה קילומטרים. הם מתמחים בין היתר בהפעלת חומרי נפץ נסתרים ומלכוד, והטקטיקות הצבאיות האיכותיות הובאו לידי ביטוי בלחימה בסוריה. עוד נכתב כי הניסיון המבצעי בסוריה שדרג את יכולות הארגון באופן ניכר מאוד. כך, לדוגמה, אנשיו התמחו בשימוש בטנקים רוסיים מסוג T-72 ו-T-80 ובנגמ"שים מסוג BPM-3 מצבא סוריה ו-M-113 מצבא לבנון.

הדוח מפרט גם על מערך המל"טים המתעצם של הארגון השיעי. חיזבאללה, כך נטען מפעיל מאות כלי טיס בלתי-מאישים לצורכי מעקב, בהם עשרות הנושאים גם חומרי נפץ במשקל של 40 עד 50 ק"ג. מ-2004, חדרו שמונה מל"טים של חיזבאללה מתוצרת איראן למרחב האווירי של ישראל ועשרות פעילי חיזבאללה עברו הכשרה במשך שנתיים להטסת מל"טים באיספהאן שבאיראן. עוד נטען כי חיזבאללה הצליח מאז מלחמת לבנון השנייה להבריח מסוריה ללבנון מערכות הגנה אוויריות מסוג ,SA-17, SA-18 ו- SA-22.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שרידי כלי טיס זר שיורט בידי צה"ל מעל הגבול עם לבנון, בחודש שעבר/מערכת וואלה!, צילום מסך
כוחות חיזבאללה בקוסייר, סוריה, נובמבר 2016. טוויטר, צילום מסך
אנשי חיזבאללה בשיירת נגמ"שי M-113 של צבא לבנון, לפני כשנה/צילום מסך, טוויטר

בדוח נטען כי לחיזבאללה אין ספינות, אך יש לו יכולות ימיות משמעותיות שיכולות להוות איום על חיל הים הישראלי, כמו טילי שיוט לטווחים הנעים בין 35 ל-300 ק"מ. בנוסף לכך מעריכים מחברי הדוח כי לחיזבאללה יש עשרות אם לא מאות טילים בליסטיים. אמצעים אלו יהוו אתגר גדול לחיל הים שנדרש להגן על נתיבי הסחר של ישראל, ש-98% מהייבוא שלה מגיע מהים, וכן על שדה הגז הטבעי בים התיכון.

עוד עולה כי חיזבאללה מחזיק ביכולות יירוט תקשורת רדיו של צה"ל וכן בקודי פיצוח של שידורים מוצפנים. בשנים האחרונות חשף חיזבאללה ניסיונות מעקב ישראליים בלבנון שכללו סיבים אופטיים ומצלמות מוסוות בין הסלעים. הארגון אף עצר יותר ממאה חשודים בריגול למען ישראל.

מחברי הדוח כותבים כי בישראל מעריכים שחיזבאללה הפך את הכפרים השיעים בדרום לבנון לנכסים צבאיים וכי 10% מאוכלוסייתו של כל כפר מורכבת מלוחמיו. בחלק מהבתים יש מערכי לחימה, ציוד צבאי ומערך נרחב של מנהרות המאפשרות לאנשי ארגון לתמרן מתחת לאדמה, להגיע לנשק כבד, לבצע מארבים וחטיפות ולסגת לאזורים אזרחיים. בתוך כך, חיזבאללה אף שם דגש משמעותי על שימוש במטעני חבלה מאולתרים כדי להגביל את פעילות כוחות הרגלים של צה"ל.

הפרת החלטת האו"ם 1701 על ידי ארגון הטרור חיזבאללה. דובר צה"ל
פעיל חיזבאללה מצלם תמונות מעמדה הצופה על הגבול עם ישראל/דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully