וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכה על עברה: קנדה תפצה ילידים שנחטפו ונמסרו למשפחות של לבנים

במסגרת ההצעה שמונחת על שולחן ממשלתו של טרודו, אוטווה תפצה את הילדים האבוריג'ינים שנלקחו ממשפחותיהם כילדים והועברו למשפחות אומנה. זאת ברקע קיפוח ארוך שנים כלפי האוכלוסייה הילידית

ילידים אבוריג'ינים שנלקחו לפנימייה בקנדה, 1940. קנדה, רויטרס
ילידים אבוריג'ינים בפנימיה בקנדה, 1940/רויטרס, קנדה

ממשלת קנדה תפצה אלפי בני אדם שנלקחו בילדותם מהוריהם לפני לפני כעשרות שנים, הנמנים עם אוכלוסיית הילידים האבוריג'ינים המדינה. על פי הצעה המונחת כעת על שלחן ממשלתו של ג'סטין טרודו, הנחשבת לליברלית יחסית, קנדה תשלם פיצויים בגובה 598 מיליון דולרים בטענה כי הדבר יסייע לסיים "מורשת נוראה".

חבילת הפיצויים מתייחסת לשורת אירועים שהתרחשו בין שנות ה-60' ל-80' של המאה הקודמת. בתקופה זו לקחו רשויות הרווחה הקנדיות כ-20 אלף ילדים בני האוכלוסייה האבוריג'ינית והכניסו אותם לתוכניות אומנה או לחלופין העבירו אותם לאימוץ בידי משפחות שאינן נמנות עם אוכולסיה זו.

חבילת הפיצויים אמורה ליישב את תביעותיהם של אוכלוסיית האבוריג'ינים בקנדה, זאת בעקבות טענותיהם לקיפוח במשך שנים ארוכות. בני הקהילה טוענים כי הניתוק של התינוקות מהוריהם הוביל לפגיעה אנושה במורשתם, ולהידרדרות אישית שהובילה לריבוי מקרי התאבדויות והתמכרות לסמים.

עוד בוואלה! NEWS:
רבבות הפגינו במדריד למען אחדות ספרד: "קטלוניה, אנחנו אוהבים אותך"
בעומק שטח האויב או על ספינת חיל הים: תיעוד מיוחד של לוחמי צה"ל
בגיבוי רוסיה וטורקיה: החל המבצע לשחרור אידליב שבסוריה

אבוריג'ינית שגדלה בפנימיה בקנדה באירוע שבו פורסם דוח העוסק ב"רצח העם" התרבותי כלפי הילידים במדינה, 3 ביוני 2015. רויטרס
אבוריג'ינית שגדלה בפנימיה בקנדה באירוע שבו פורסם דוח הוועדה ב-2015/רויטרס

"שפה ותרבות, התנצלות, וריפוי - אלה הם מרכיבים חיוניים כדי להתחיל לתקן את העוול של פרק האפל והכואב הזה", אמרה קרולין בנט, השרה הממונה על היחסים עם האוכלוסייה הילידית. מתן הפיצויים בא בעקבות תלונותיהם של פעילים חברתיים בקנדה שתקפו את ממשלת טרודו על בטענה כי הפר את התחייבותו לשפר את חייהם של אוכלוסיית הילדים, המהווה 4% מאוכולוסיית קנדה, מאז נכנס לתפקידו ב-2015.

באותה שנה, קבעה ועדת חקירה ממלכתית כי "קנדה ביצעה רצח עם תרבותי", בכל הקשור לאוכלוסיית הילדים. הוועדה לאמת ולפיוס, שפעלה במשך שש שנים, הגיעה לממצאים חד-משמעיים בנוגע ליחס המחפיר כלפי הילידים במדינה הצפון-אמריקנית במשך יותר ממאה שנים.

עוד באותו נושא

בניסיון להתפייס עם הילידים, קנדה מודה שביצעה "רצח עם תרבותי"

לכתבה המלאה

הפנימיות פעלו בפיקוח של המדינה

בתקציר הדוח של הוועדה, שקיימה 6,750 ריאיונות, מתוארות עשרות שנים של התעללות ממוסדת ב-150 אלף ילידים, שנלקחו בכוח ממשפחותיהם והועברו לפנימיות של המדינה. בדוח מתועדות אלימות ממוסדת, התעללות מינית ואפליה תרבותית כלפי הילידים, בהם האינואיטים והאבוריג'ינים. הוועדה מצאה שיותר מ-3,000 תלמידים בני מיעוטים בפנימיות מתו כתוצאה מאלימות, התעללות והזנחה. בין המלצותיה היה להנציח את הילדים האלה בטקסים רשמיים ואירועי זיכרון שייערכו לזכרם.

הפנימיות הדתיות שאליהן הועברו בני המיעוטים פעלו במימון ופיקוח המדינה והופעלו בידי הכנסיה, ופעלו במשך 115 שנה, עד 1998. בפנימיות אלה הילידים חויבו להתנער מהשפה, התרבות והמנהגים של הוריהם בניסיון להטמיע ולשלב אותם בחברה הקנדית. אנשים שגדלו והתחנכו בפנימיות מספרים שהוכו אם העזו לדבר בשפת אמם ושנאלצו לנתק קשר מהוריהם, משפחותיהם ולהתנער מהמנהגים שלהם. הדוח מצא כי נערים רבים שגדלו בפנימיות הפכו לנרקומנים ואלכוהוליסטים לאחר שיצאו משם ולא הצליחו להתאושש ולנהל חיים נורמטיביים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully