וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רבבות קראו לאחדות במדריד וברצלונה: "קטלוניה, אוהבים אותך"

7.10.2017 / 15:30

ההמונים בבירת ספרד גדשו את רחובות העיר בקריאה לשמור על שלמות המדינה ולא לקבל את תוצאות משאל העם. בברצלונה קראו אזרחים לבושים בלבן לפתוח בדיאלוג לפתרון המשבר החריף.

רויטרס

עשרות אלפי בני אדם השתתפו היום (שבת) בהפגנות שנערכו במדריד ובברצלונה על רקע כוונותיה של קטלוניה להכריז על עצמאות בעקבות תוצאות משאל העם. בבירת ספרד קראו ההמונים לאחדות ספרד והתנגדו לרצונם של הקטלונים להיפרד מהמדינה, ואילו בברצלונה הביעו המפגינים תמיכה בהליך של הידברות לפתרון המשבר במדינה.

נשיא קטלוניה קרלס פוג'דמון ינאם בפני הפרלמנט האזורי ביום שלישי הקרוב וידון במצב הפוליטי בחבל לאחר משאל העם. זאת אחרי שהתכנית המקורית להעלות ביום שני להצבעה את ההכרזה על עצמאות הושהתה על ידי בית המשפט החוקתי של ספרד.

לא ברור אם מנהיג המחוז העשיר שבצפון-מזרח המדינה, המהווה חמישית מכלכלתה, אכן יכריז על עצמאות באותו יום, אך במקביל גם במדריד נשמע לראשונה טון מפויס. נציגה הרשמי של מדריד בקטלוניה הביע אתמול לראשונה התנצלות על אלימות המשטרה ביום ההצבעה בראשון, שבמהלכו נפצעו לפי הרשויות בקטלוניה כ-900 בני אדם.

עוד בנושא:
לקראת הכרזת העצמאות: ביהמ"ש בספרד השעה את כינוס הפרלמנט הקטלאני
נשיא קטלוניה: לסיים את המשבר בגישור, זה הזמן לדיאלוג
הבדלנים באים: הלאומיות לא מתה – היא רק התנפצה לרסיסים בכל אירופה

מפגינים במדריד שבספרד נגד ההיפרדות מקטלוניה. רויטרס
המונים ברחובות מדריד קראו לאחדות ספרד, היום/רויטרס
מפגינים במדריד שבספרד נגד ההיפרדות מקטלוניה. רויטרס
ההפגנה ברחובות מדריד, היום/רויטרס

"הגעתי היום לכאן כי אני מרגישה מאוד ספרדית, ומה שקרה העציב אותי מאוד", סיפרה רוזב בוראס, תושבת מדריד בת 47 שהגיעה להפגין במרכז העיר. בוראס לבשה חולצה שעליה נכתב "קטלוניה, אנחנו אוהבים אותך". "רציתי להגיע לכאן כי אני תומכת באיחוד, אני מרגישה גם קטלונית, בגלל שמשחפתי נמצאת שם", אמרה כשהיא מוקפת בהמון שנושא את דגלי ספרד.

ממשלתו של ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי מסרבת לפתוח במשא ומתן עם המנהיגים הקטלאנים, לאחר שמשאל העם הוגדר כנוגד את החוקה. היא העבירה חוק המקל על עסקים לעבור מקטלוניה, במטרה ללחוץ על הבדלנים לזנוח את תכניתם.

לפי התוצאות הסופיות, כ-90% הצביעו בעד עצמאות במשאל העם, אך אחוז ההצבעה - כ-43% - היה נמוך, ורבים ממתנגדי ההיפרדות לא הגיעו לקלפיות. למרות זאת, רוב התושבים תמכו בזכות להצביע על הסוגיה והעימותים הקשים איחדו את השורות בקרב הפלגים השונים במחוז שבו חיים כ-.7.5 מיליון איש.

מפגינים בברצלונה בעד תוצאות משאל העם ומשא ומתן עם ספרד, אוקטובר 2017. רויטרס
מפגינים לבושים בלבן בברצלונה, היום/רויטרס

בברצולנה התאספו אלפי בני אדם שנלבשו לבן וקראו לראש ממשלת ספרד להסכים לדיאלוג שאותו הציע פודג'דמון. ראחוי הציע לקיים שיחות עם כל המפלגות הפוליטיות כדי להעניק לקטלוניה עוד אוטונומיה, אך הוא שלל את האפשרות של עצמאות ודחה את ההצעה של ברצלונה לתיווך מצד הקהילה הבינלאומית. למרות זאת, שוויץ הציעה אתמול לגשר בין הצדדים במטרה לפתור את המשבר החריף ביותר הפוקד את ספרד מאז שובה של הדמוקרטיה לפני כארבעה עשורים.

"זה גורם לקרע חברתי בקטלוניה, צריך לפתור זאת דרך דו-שיח ולעולם לא באופן חד-צדדי", אמר חוזה מנואל גרסיה, כלכלן בן 61 שהגיע להפגין בברצלונה בלבן. "אני מודאג מאוד, זה ייגמר רע מאוד וכולם יפסידו".

מפגינים בברצלונה בעד תוצאות משאל העם ומשא ומתן עם ספרד, אוקטובר 2017. רויטרס
"שנדבר?" מפגינה בעד דיאלוג בברצלונה, היום/רויטרס
מפגינים בברצלונה בעד תוצאות משאל העם ומשא ומתן עם ספרד, אוקטובר 2017. רויטרס
מפגינים בברצלונה, היום/רויטרס
מפגינים במדריד שבספרד נגד ההיפרדות מקטלוניה. רויטרס
תומכים באחדות ספרד במדריד, היום/רויטרס
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully