וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת הכרזת העצמאות: ביהמ"ש בספרד השעה את כינוס הפרלמנט הקטלאני

בתגובה לעתירת מפלגה קטלונית המתנגדת לפרישה מספרד, הודיע בית המשפט כי הפרלמנט לא יורשה להתכנס במועד שבו תכננו מנהיגי החבל לממש את תוצאות משאל העם. ראש הממשלה ראחוי: "הפתרון למשבר הוא חזרה מידית למסגרת החוק"

צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ניר חן

בית המשפט לחוקה בספרד השעה היום (חמישי) את כינוס הפרלמנט הקטלאני שתוכנן ליום שני הקרוב, ושבו תכננו מנהיגי החבל להכריז על עצמאות חד צדדית מספרד. הפסיקה הגיעה בעקבות עתירה של המפלגה הסוציאליסטית בקטלוניה, המתנגדת לפרישה. יו"ר הפרלמנט בקטלוניה כרמה פורסדל הגיבה להחלטה ואמרה כי מדובר ב"פגיעה בחופש הביטוי".

מוקדם יותר היום קרא ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי לנשיא חבל קטלוניה קרלס פוג'דמן לזנוח את תוכניות הפרישה, "כדי למנוע נזק גדול יותר". בריאיון לסוכנות הידיעות הספרדית EFE, אמר ראחוי כי הפתרון למשבר בקטלוניה הוא חזרה מידית למסגרות החוק, בנוסף ל"הצהרה מוקדמת ככל האפשר שלא תהיה הכרזת עצמאות חד צדדית".

מטעמו של ראחוי נמסר אתמול כי אם פוג'דמן מעוניין לקיים שיחות או הליך גישור עם הממשל המרכזי על עתיד החבל, עליו לכבד את החוק הספרדי. "הוא יודע בדיוק מה עליו לעשות: לשוב אל גבולות החוק".

עימותים בקטלוניה בעקבות משאל העם, 1 באוקטובר 2017. רויטרס
תומכי משאל העם בקטלוניה מחוץ לתחנת הצבעה, השבוע/רויטרס

פוג'דמון אמר אמש כי ממשלת ספרד לא קיבלה את קריאותיו לגישור, זאת לאחר ש-90% מתושבי החבל שהצביעו במשאל העם שנערך השבוע, הצביעו בעד הכרזה על עצמאות. "קיבלנו הצעות שונות בשעות האחרונות ובהמשך נקבל יותר", אמר ורמז לניסיונות לתיווך במשבר. "כולם יודעים שאני מוכן להתחיל בתהליך. דיאלוג והסכמה הם חלק מהתרבות הפוליטית של עמנו, אולם הממשל במדריד לא נתן תשובה חיובית להצעות הללו".

הפרלמנט הקטלאני תכנן להכריז באופן חד צדדי על עצמאות מספרד ביום שני, זאת למרות שממשלת ספרד ומערכת המשפט במדינה הכריזו כי הוא אינו חוקי. "אני בטוח שבימים הקרובים נראה את הטוב ביותר במדינה שלנו כאשר המוסדות של קטלוניה יצטרכו ליישם את תוצאות משאל העם", אמר פוג'דמון.

פוג'דמון אמר את הדברים אחרי שאתמול הואשם על ידי מלך ספרד בכך שהוא ויתר מנהיגי החבל סבורים כי הם מעל החוק. הנשיא הקלטאני הזהיר מצדו בריאיון שפורסם אתמול ברשת BBC כי אם מדריד תנסה להתערב ולקחת לידיה את השליטה בניהול החבל, "זו תהיה טעות שתשנה את הכול". האיחוד האירופי שעד כה לא התערב בסוגיה, קרא לצדדים לשוב ולהידבר. "זה הזמן להתחיל לדבר ולהיכנס לדו-שיח", אמר סגן נשיא הפרלמנט האירופי פרנס טימרמן.

נשיא חבל קטלוניה קרלס פוג'דמון. רויטרס, רויטרס
קרא לפתור את המשבר בגישור. נשיא קטלוניה פוג'דמון/רויטרס, רויטרס

הממשלה המרכזית דוחה את תוצאות משאל העם, שהתקיים ביום ראשון תחת עימותים רבים, ובסופו עלה כי כ-90% מהבוחרים תומכים בעצמאות החבל. עם זאת, אחוז ההצבעה היה נמוך - רק כ-42% מקרב 5.5 מיליון בעלי זכות בחירה.

בין היתר, הממשל המרכזי שוקל להשתלט על קטלוניה ולבטל את המעמד המיוחד שלו, בהתאם לחוקה. בינתיים, בתי המשפט החלו בחקירת גורמים רשמיים שהיו חלק ממשאל העם, ומפקד משטרת קטלוניה זומן להעיד בחשד להסתה להמרדה של החבל העשיר שבצפון-מזרח ספרד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully