וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא קטלוניה: ההכרזה על עצמאותנו היא עניין של ימים ספורים

נשיא החבל האוטונומי פוג'דמון אמר כי התערבות מצד מדריד תהיה "טעות שתשנה הכל" הוא צפוי למסור הצהרה מיוחדת. זאת אחרי נאום תקיף של מלך ספרד, שהאשים את ברצלונה ב"ערעור הדמוקרטיה". הוא לא הזכיר את אלימות המשטרה במשאל העם

צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ניר חן

נשיא חבל קטלוניה קרלס פוג'דמון אמר כי החבל האוטונומי בספרד יכריז על עצמאותו בתוך ימים. לדבריו, ממשלתו תפעל בהמשך להכרעה במשאל העם שנערך ביום ראשון עד לסוף השבוע הנוכחי או בתחילתו של השבוע הבא. הוא צפוי למסור הערב (רביעי) הצהרה בנושא, אחרי שאתמול הואשם על ידי מלך ספרד בכך שהוא ויתר מנהיגי החבל סבורים כי הם מעל החוק.

פוג'דמון אמר בריאיון שפורסם אתמול ברשת BBC כי אם מדריד תנסה להתערב ולקחת לידיה את השליטה בניהול החבל, "זו תהיה טעות שתשנה את הכול". הממשלה המרכזית דוחה את תוצאות משאל העם, שהתקיים ביום ראשון תחת עימותים רבים, ובסופו עלה כי כ-90% מהבוחרים תומכים בעצמאות החבל. עם זאת, אחוז ההצבעה היה נמוך - רק כ-42% מקרב 5.5 מיליון בעלי זכות בחירה.

נשיא חבל קטלוניה קרלס פוג'דמון. רויטרס, רויטרס
הולך נגד מדריד. מנהיג קטלוניה פוג'דמון/רויטרס, רויטרס

בין היתר, הממשל המרכזי שוקל להשתלט על קטלוניה ולבטל את המעמד המיוחד שלו, בהתאם לחוקה. בינתיים, בתי המשפט החלו בחקירת גורמים רשמיים שהיו חלק ממשאל העם, ומפקד משטרת קטלוניה זומן להעיד בחשד להסתה להמרדה של החבל העשיר שבצפון-מזרח ספרד.

אתמול יצאו לרחובות קטלוניה מאות אלפי מפגינים, בעקבות היד הקשה של ממשלת ספרד, לצד שביתה כללית שעליה הכריז שורת איגודי עובדים וחברות אחרות, במחאה "על ההפרה החמורה של הזכויות והחירויות" במהלך המשאל.

באיחוד האירופי מסרבים להתערב בשלב זה, וגורסים כי זהו עניין פנימי של ספרד. דוברה של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמר כי ברלין תומכת במאמציה של מדריד לשמור על "שלטון החוק". ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי כינה את משאל העם "חיקוי דמוקרטי" והוא מסרב לשאת ולתת עם ברצלונה.

מפגין מדמם לאחר עימות עם המשטרה במהלך משאל עם בספרד על עצמאות קטלוניה, טרגונה, 1 באוקטובר 2017. רויטרס
המלך לא הזכיר את האלימות בנאומו. מפגין פצוע במשאל העם/רויטרס

אתמול נשא המלך פליפה השישי נאום שבו אמר כי הוא מחויב לאחדותה של ארצו, והאשים את מנהיגי קטלוניה ב"ערעור עקרונות הדמוקרטיה" ובפילוג החברה הקטלאנית. בנאום ששודר בטלוויזיה אמר המלך, שהחליף את אביו חואן קרלוס הראשון לפני כשלוש שנים, כי התנהגותם של המנהיגים הקטלאנים הייתה "בלתי אחראית", וערערה את הסדר החברתי בקטלוניה".

החברה הקטלאנית נסדקה ושרויה במחלוקת", אמר פליפה, שהדגיש את מחויבות הכתר לחוקה ולדמוקרטיה של ספרד ואת מחויבותו כמלך "לאחדות וליציבות של ספרד". הוא לא הזכיר את אלימות המשטרה הלאומית והמשמר האזרחי בקטלוניה, שלפי הרשויות המקומיות הובילה לפציעתם של כ-900 איש.

ואולם, במדריד, שפעלו במרץ לשבש את ההצבעה בימים שקדמו למשאל, האשימו את הממשל בברצלונה בניפוח המספרים וטענו כי רק כמה אנשים בודדים נפגעו.

מלך ספרד פליפה השישי בנאום בעקבות משאל העם בקטלוניה. רויטרס, רויטרס
מלך ספרד פליפה השישי בנאום לאומה, הערב/רויטרס, רויטרס

הדמוקרטיה הצעירה יחסית של ספרד, שבה נפל המשטר הדיקטטורי רק ב-1975 עם מותו של פרנסיסקו פרנקו, נמצאת בצומת דרכים פוליטי, שישפיע גם על מחוזות אחרים בממלכה. המדינה מחולקת ל-17 קהילות שונות, ולחלקן יש מעמד אוטונומי נרחב, כמו לחבל הבאסקים ולקטלוניה.

עם זאת, רבים מהקטלאנים סבורים כי הצלחתו הכלכלית של המחוז מנוצלת על ידי מדריד ורוצים עצמאות רבה יותר, גם אם לא בדמות מדינה נפרדת. המראות הקשים, שבהם גררו שוטרים מצביעים מקלפיות וירו כדורי גומי, עשויים לחזק את אלו התומכים בהיפרדות מוחלטת.

(עדכון ראשון: 23:35)

עימותים בקטלוניה בעקבות משאל העם, 1 באוקטובר 2017. רויטרס
הפגנות בקטלוניה בעקבות משאל העם/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully