וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניסיון להתפייס עם הילידים, קנדה מודה שביצעה "רצח עם תרבותי"

ועדת חקירה ממלכתית קבעה ש"קנדה ביצעה רצח עם תרבותי" במשך 115 שנה כלפי הילידים במדינה. יותר מ-150 אלף אבוריג'ינים ואינואיטים נלקחו ממשפחותיהם והועברו לפנימיות, שם סבלו מהתעללויות

ילידים אבוריג'ינים שנלקחו לפנימייה בקנדה, 1940. קנדה, רויטרס
ילידים אבוריג'ינים בפנימיה בקנדה, 1940/רויטרס, קנדה

"קנדה ביצעה רצח עם תרבותי" - כך קבעה ועדת חקירה ממלכתית בדוח שפרסמה אתמול (רביעי). הוועדה לאמת ולפיוס, שפעלה במשך שש השנים האחרונות, הגיעה לממצאים חד-משמעיים בנוגע ליחס המחפיר כלפי הילידים במדינה הצפון-אמריקנית במשך יותר ממאה שנים.

בתקציר הדוח של הוועדה, שקיימה 6,750 ריאיונות, מתוארות עשרות שנים של התעללות ממוסדת ב-150 אלף ילידים, שנלקחו בכוח ממשפחותיהם והועברו לפנימיות של המדינה. בדוח מתועדות אלימות ממוסדת, התעללות מינית ואפליה תרבותית כלפי הילידים, בהם האינואיטים והאבוריג'ינים. הוועדה מצאה שיותר מ-3,000 תלמידים בני מיעוטים בפנימיות מתו כתוצאה מאלימות, התעללות והזנחה. בין המלצותיה היה להנציח את הילדים האלה בטקסים רשמיים ואירועי זיכרון שייערכו לזכרם.

הפנימיות הדתיות שאליהן הועברו בני המיעוטים פעלו במימון ופיקוח המדינה והופעלו בידי הכנסיה, ופעלו במשך 115 שנה, עד 1998. בפנימיות אלה הילידים חויבו להתנער מהשפה, התרבות והמנהגים של הוריהם בניסיון להטמיע ולשלב אותם בחברה הקנדית. אנשים שגדלו והתחנכו בפנימיות מספרים שהוכו אם העזו לדבר בשפת אמם ושנאלצו לנתק קשר מהוריהם, משפחותיהם ולהתנער מהמנהגים שלהם. הדוח מצא כי נערים רבים שגדלו בפנימיות הפכו לנרקומנים ואלכוהוליסטים לאחר שיצאו משם ולא הצליחו להתאושש ולנהל חיים נורמטיביים.

לידיעות נוספות על אמריקה
ארה"ב: "צעיר תכנן לערוף ראשה של מארגנת תחרות איורים של מוחמד"
טקסס: בן 67 שרצח ארבעה אנשים הוצא להורג בזריקת רעל

אבוריג'ינית שגדלה בפנימיה בקנדה באירוע שבו פורסם דוח העוסק ב"רצח העם" התרבותי כלפי הילידים במדינה, 3 ביוני 2015. רויטרס
אבוריג'ינית שגדלה בפנימיה בקנדה באירוע שבו פורסם דוח הוועדה, אתמול/רויטרס

בניסיון לפיוס היסטורי בין בני המיעוטים שסבלו מאפליה מחפירה לבין הרוב הלבן, פעלה הוועדה לאמת ולפיוס כדי לנקות את האורוות ולחשוף את כל האמת וגבתה עדויות מיותר מ-7,000 ילידים ששרדו בפנימיות. כמו כן, מתוארים התנאים והיחס הרע שלהן זכו פנימיות אלה מטעם המדינה. תקציבים נמוכים הועברו למוסדות ולעובדים בהם, בייחוד הנזירות, שקיבלו שכר זעום על עבודתן. הוועדה מצאה שיש קשר בין ההתעללויות בפנימיות לבין הבעיות החברתיות והבריאותיות מהם סובלים ילידים קנדים.

"ממשלת קנדה התמידה במדיניות של רצח עם תרבותי, מפני שהיא רצתה להתנער מכל מחויבות חוקית וכלכלית כלפי האבוריג'ינים וכן חיפשה להשתלט על אדמותיהם ומשאביהם", נכתב בדוח. יו"ר הוועדה השופט מארי סינקלייר הוסיף: "מדובר באחד הפרקים האפלים והמטרידים ביותר בהיסטוריה הקולקטיבית שלנו". הוועדה פרסמה 94 המלצות ב-381 העמודים של תקציר הדוח, ובהן קריאה לפיוס ושינוי היחסים בין העמים האבוריג'ינים לבין בית המלוכה והעם הקנדי ולביצוע רפורמה במערכת הרווחה של הילידים.

ב-2008 הושג בבית משפט הסדר היסטורי שבמסגרתו ממשלת קנדה התנצלה בפני הילידים ששהו בפנימיות. עם זאת, היא הבינה שלא די בכך כדי להגיע לפיוס היסטורי עם המיעוטים, ולכן הוקמה הוועדה לפיוס ולאמת. "דברי התנצלות ודיבורים על הצורך בריפוי הפצעים ההיסטוריים אינם מספקים, אלא יש צורך בביצוע עדים קונקרטיים וסמליים", נכתב בדוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully