וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל והרשות הקשיחו עמדות מול חמאס – והצליחו לשנות את המשוואה

17.9.2017 / 19:45

אבו מאזן קיצץ בברוטליות את התקציב שהועבר לרצועה והגיע לידי הזרוע הצבאית במקום לטיפול במשבר ההומניטרי. במערכת המדינית חששו כי הלחץ על הארגון יביא להסלמה, אך דווקא ההתעקשות על תשלום החובות לחברת החשמל הביאה לשינוי בהתנהלות הארגון השולט ברצועה

צילום: רויטרס, צלמי וואלה וסרטוני גולשים, עריכה: שניר דבוש

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן החליט שנמאס לו לממן את ממשלת החמאס בעזה. העברת תקציב הענק לא מתורגם להשפעה כמעט בשום צורה על המתרחש ברצועת עזה, ולכן הוא קיבל החלטה לשנות אסטרטגיה: קיצוץ של עשרות אחוזים בשכרם החודשי של עשרות אלפי פקידים וקיצוץ במימון אספקת החשמל.

גורמים בכירים בדרג המדיני בישראל חששו מאוד כי ההחלטות הקיצוניות של אבו מאזן עשויות לדרדר את האזור למשבר הומניטרי חריף. היה מי שהגדיר את אבו מאזן כאחד ש"סובל משיגעון גדולות ונוקט צעדים לעומתיים". ההיסטוריה מלמדת כי תמיד כשיש משבר ברשות הפלסטינית, האשמה העיקרית היא ישראל ודרכה ניתן לפתור את האתגרים המורכבים. בדרך כלל זה נעשה באמצעות שיגורי רקטות לעורף המדינה ובפיגועים.

עוד בוואלה! NEWS:
המוקש הוסר – אך ההודעה הדרמטית של חמאס מסבכת את אבו מאזן
חמאס: מוכנים לפירוק הממשלה בעזה ולקיום בחירות כלליות
ראש השב"כ: חמאס מקים מאחז אסטרטגי בלבנון בחסות איראן

אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, בוועידה השביעית של פתח, 30 בנובמבר 2016. רויטרס
במערכת המדינית חששו מהתנהלותו הקיצונית. אבו מאזן/רויטרס

לעומת זאת, גורמים בכירים במערכת הביטחון העריכו שקיימת כאן הזדמנות לשנות את המשוואה. אם ישראל לא תמצמץ בזמן שאספקת החשמל תצטמצם ותעמוד על הזכויות של חברת החשמל לקבל כסף, ייתכן מאוד שממשלת חמאס תשנה גישה – וכך אכן קרה. מנהיג חמאס יחיא סינוואר הורה להכניס את היד עמוק לכיס ולממן במיליוני שקלים את אספקת החשמל. לראשונה, כסף לא עבר לזרוע הצבאית אלא ישירות לטובת רווחת האזרחים.

השלב הבא של חמאס היה קידום משא ומתן להסדרה עם מצרים כשבדרך קיים סיכוי לשנות את ההתנהלות סביב המעברים בארז, כרם שלום ואולי בעתיד במעבר רפיח הגובל עם מצרים. כתנאי לפתיחה דיברו המצרים על פעילות בשליטת הרשות הפלסטינית ללא נוכחות חמאס. סינוואר ואסמעיל הנייה נמצאים בשעות אלה בקהיר כדי לקדם את התהליך שמעורר דאגה במערכת הביטחון, בגלל שלכל החלטה מצרית יכולה להיות השלכה על הביטחון בגבול עם ישראל בפרט ובאזור בכלל.

עוד באותו נושא

ישראל איימה על הרשות: אם לא תשלמו חשמל בעזה נשתמש בכספי מסים

לכתבה המלאה
עצרת זיכרון למאזן פוקהא, עזה, 27 במרץ 2017. רויטרס
הכניס את היד לכיס ומימן את אספקת החשמל. סינוואר/רויטרס

במערכת הביטחון הדגישו כי אין מדובר במשב רוח רענן שהביא עמו סינוואר לתפקיד ראש הממשלה הפלסטינית, אלא מצב שפל של חיים ברצועת עזה וחשש עצום שהרחוב הפלסטיני יקום על חמאס ויביא לסיום שלטונו. נראה גם שיש רצון לממשלת החמאס להגיע להישגים עם קהיר לפני שאבו מאזן ייפגש עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ויינאם בעצרת האו"ם בסוף השבוע. במערכת הביטחון טוענים שכדי להרגיע את הרחוב הפלסטיני, יש לייצר אופק כלכלי ומדיני שמביאים עמם תקווה אך גם צריך לראות שלא נחצים תוך כדי קווים אדומים שעשויים לפגוע באינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל.

משבר חשמל בעזה 12 ביוני 2017. רויטרס
משבר החשמל ברצועת עזה/רויטרס
הצגת אמנת חמאס החדשה, דוחא, קטאר, 1 במאי 2017. רויטרס
צמרת חמאס בוועידה בדוחא/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully