וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמאס: מוכנים לפירוק הממשלה בעזה ולקיום בחירות כלליות

17.9.2017 / 6:15

משלחת הארגון בראשות הנייה, המקיימת דיונים בקהיר, הודיעה למצרים כי היא מוכנה לפרק את הוועדה המנהלית ברצועה, המהווה ממשלה זמנית. זאת אחרי הלחצים שהפעיל אבו מאזן, שכללו את צמצום אספקת החשמל ופיטורי פקידים ברצועה

צילום: רויטרס, צלמי וואלה וסרטוני גולשים, עריכה: שניר דבוש

חמאס הודיע הבוקר (ראשון) כי הוא מוכן לפרק את הוועדה המנהלית ברצועת עזה, ששימשה מעין ממשלה מצומצמת, ולקיים בחירות חדשות, אחרי שיחות קדחתניות שקיים עם גורמים מצריים בקהיר. מהרשות הפלסטינית טרם נמסרה התייחסות להכרזה, אך לפי דיווחים מצריים, היא כבר הביעה הסכמה לחלק מהמהלכים של חמאס.

הקמת הוועדה הייתה הסיבה שגרמה למשבר הקשה מול הרשות, שכלל את צמצום שעות אספקת החשמל לרצועה ולצעדים קשים שנקט יו"ר הרשות אבו מאזן נגד חמאס במטרה ללחוץ עליו. הארגון הודיע עוד כי הוא מוכן לפתוח במשא ומתן עם פתח במטרה להקים ממשלת אחדות שתתבסס על כל הפלגים הפלסטינים.

לקריאה נוספת בנושא
"מצרים לחמאס: העבירו מידע על הישראלים בתמורה לגופות אסירים"
ביקור מדיני ראשון: הנייה נפגש עם גורמים מצריים בקהיר

מנהיג חמאס אסמעיל הניה ויחיא סנוואר בעזה, 1 במאי 2017. רויטרס
מוכנים ללכת לבחירות כלליות. הנייה וסינוואר/רויטרס

בימים האחרונים שוהה משלחת של חמאס בקהיר בראשות אסמאעיל הנייה ויחיא סינואר, כשבמקביל נמצאת בקהיר גם משלחת פתח, המנהלת עם המצרים שיחות על הפיוס פלסטיני. במצרים דווח כי המשלחת, שנפגשה עם גורמי המודיעין המצריים, מוכנה בין היתר ששפקידי חמאס בעזה יקבלו משכורת מהרשות על פי קריטריונים שנקבעו בעבר בדיונים מול דיפלומטים שוויצרים.

כמו כן, הרשות צפויה להודיע בקרוב כי היא מפסיקה את הסנקציות הכלכליות על עזה, כולל ההפחתה במשכורות פקידי הרשות, וכי היא תשוב ותשלם את חשבון החשמל של הרצועה. המודיעין המצרי מבקש לאסוף את נציגי הארגונים בקהיר כדי שיחתמו על מסמך פיוס בין פתח לחמאס, באירוע שבו ישתתפו גם נציגי הפלגים האחרים.

אחת הסוגיות השנויות במחלוקת בין הצדדים היא השליטה במעברי הגבול - הצד המצרי הציע כי בתוך מעברי הגבול כמו רפיח וארז ישלטו אנשי משמר הנשיאות של הרשות, ואילו האבטחה מחוץ למעברים תהיה בידי חמאס.

עוד באותו נושא

במסגרת הסכם עם מצרים: חמאס מקים אזור חיץ בגבול הרצועה

לכתבה המלאה
פגישה בין יועצו הבכיר של טראמפ ג'ארד קושנר ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, ברמאללה 22.6.17. רויטרס
ייפגש עם טראמפ בניו יורק. אבו מאזן וקושנר/רויטרס

הפיצול בין פתח לחמאס החל לפני עשר שנים, ומאז 2007 ניסו הצדדים להגיע לפיוס - אך ללא הצלחה. הצדדים הגיעו להסכם ב-2011 בתיווך מצרי, אך לא יישמו אותו עד היום, כשגם הכרזה על הקמת ממשלת אחדות לאומית ב-2014 לא הבשילה לכדי מעשים בשטח.

עם זאת, מאז נבחר הנייה לראשות הלשכה המדינית של חמאס במאי האחרון, לצד בחירתו של סינוואר לראשות הארגון בעזה במקומו, ניסו בחמאס להתקרב למצרים אחרי שנים של עוינות בין הצדדים. פגישתו המדינית הראשונה של הנייה בתור מנהיג הארגון הייתה בקהיר, שאליה הגיע ביום שבת שעבר.

לאחרונה, חמאס רכש במפתיע כמות גדולה של סולר ממצרים כדי להגדיל את כמות החשמל שמקבלים תושבי הרצועה. עד כה חמאס סירב לשלם עבור החשמל וטען כי הרשות אחראית לכך. הרשות צמצמה לפני כמה חודשים את תשלומי החשמל שלה לישראל, ובכך פחתה כמות החשמל שמקבלים תושבי עזה - משש שעות לארבע ביממה, ולאחר מכן הפסקה בהזרמה של 12 שעות.

ביום רביעי צפוי אבו מאזן להיפגש עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בשולי עצרת האו"ם בניו יורק, ברקע מאמצי הממשל האמריקני להתניע את תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים. אבו מאזן יישא ביום חמישי נאום באו"ם, שבו הוא עשוי להתייחס לסוגיית הפיוס הפלסטיני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully