וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המוקש הוסר – אך ההודעה הדרמטית של חמאס מסבכת את אבו מאזן

17.9.2017 / 10:00

אחרי התעקשות של חודשים, הסכים הארגון לפרק את ממשלת הצללים בעזה ללא תנאים מוקדמים, לנוכח מצוקות תושבי הרצועה. עם זאת, יו"ר הרשות יתקשה להציג בפני טראמפ את הפיוס עם הארגון שקורא להשמדת ישראל, בזמן שידון עמו בחידוש תהליך השלום

צילום: רויטרס, צלמי וואלה וסרטוני גולשים, עריכה: שניר דבוש

פירוק ממשלת חמאס בעזה - כל הפרטים

- משלחת חמאס לדיונים בקהיר הודיעה כי היא מוכנה לפרק את הממשלה הזמנית, לקראת בחירות כלליות
- הארגון הודיע עוד כי הוא מוכן לפתוח במשא ומתן עם פתח במטרה להקים ממשלת אחדות
- ההודעה מגיעה אחרי הלחצים שהפעיל אבו מאזן, שכללו את צמצום אספקת החשמל ופיטורי פקידים ברצועה
- הרשות עדיין לא התייחסה להודעת חמאס, אך במצרים דיווחו כי הביעה הסכמה לחלק מהמהלכים

הודעת חמאס על פירוק הוועדה המנהלית ברצועת עזה, אותו גוף שהקמתו הובילה למשבר החשמל הקשה ביותר שידעה הרצועה, היא דרמטית ומשמעותית. על אף שפירוקה של הוועדה עזה לא תביא לפירוק חמאס או להסתלקותו מהרצועה – עדיין יש בכך ויתור משמעותי מצד הארגון.

במשך חודשים ארוכים הצהיר חמאס כי יסכים לפירוק הוועדה, מעין ממשלה מצומצמת שהוקמה לפני כמה חודשים לניהול רצועת עזה במקום ממשלת רמאללה, "ממשלת ההסכמה הלאומית", אך רק אם הרשות תחזור בה מהסנקציות הכלכליות נגד הרצועה, כולל צמצום תשלום החשמל של עזה.

כעת, ללא תנאים מוקדמים, משנה חמאס את גישתו ומודיע על פירוק המוקש המידי שחצץ בין הצדדים. יתרה מכך, בהודעה שפרסם חמאס מטעם המשלחת שלו בקהיר נאמר כי הארגון מוכן לקיים בחירות כלליות בהקדם, להקים עד אז ממשלת אחדות לאומית ולנהל מו"מ עם פתח. לכאורה, כל מה שהפתח בראשות אבו מאזן דורש.

לקריאה נוספת בנושא
סיכול משלוחי נשק ולחץ אזורי: טראמפ בוחן מדיניות חדשה נגד איראן
משבר החשמל בעזה: חמאס רכש במפתיע 30 מיליון ליטר סולר ממצרים

איסמעיל הניה ויחיא סינוואר באירוע הצגת אמנת חמאס החדשה, עזה, 1 במאי 2017. רויטרס
שינוי בהנהגת חמאס. הנייה וסינוואר/רויטרס

ההודעה הזו מתפרסמת בתזמון מכוון. ראשית, משלחת חמאס בראשות איסמעיל הנייה ויחיא סינוואר מבקרת בקהיר ומנהלת שם שיחות עם המודיעין המצרי על האחדות הפלסטינית. במקביל, הגיעה ביום שישי משלחת הפתח בראשות עזאם אל-אחמד לקהיר לשיחות עם המצרים שמתווכים בין הצדדים. הבעיה הגדולה של התזמון מבחינת פתח והרשות, היא שהיא מתפרסמת שלושה ימים לפני המפגש המתוכנן בין אבו מאזן לנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בשולי עצרת האו"ם.

קשה לדמיין כיצד תראה פגישה שכזו, אם אבו מאזן יגיע אליה לאחר שהסכים להקים ממשלת אחדות עם חמאס ולהתפייס עם הארגון. לכן, אפשר להעריך שבשבוע הקרוב לפחות ינסו בכירי פתח מטעם אבו מאזן למשוך זמן בכל צורה אפשרית, ולו רק כדי לתת למפגש עם טראמפ לעבור בשלום. אבו מאזן מעוניין לקבל תשובות מהנשיא על המחויבות של הממשל לפתרון שתי המדינות, ויהיה זה מוזר אם לפגישה שכזו יגיע מנהיג פלסטיני שמחויב לאחדות עם ארגון הקורא להשמדת מדינת ישראל.

לא פעם בעשר השנים האחרונות נראו כבר מפגני אחדות יוצאי דופן, מרשימים ודרמטיים. וגם אז התמוטטו להם הסכמי אחדות פלסטינים בגין תוכנם האמתי של ההסכמים ולא רק בגלל ההצהרות. בסופו של דבר בכל הקשור להסכמים בין חמאס לפתח, השטן בפרטים הקטנים, כמו מי יהיה זה שימשיך למשול בעזה אם תבקש ממשלת רמאללה לפעול ברצועה, מה יעלה בגורל כוחות הביטחון של חמאס ומעברי הגבול ועוד לא מעט שאלות שיישארו פתוחות בתקופה הקרובה.

הנשיא דונלד טראמפ וראש הרשות אבו מאזן בפגישתם בבית לחם 23 במאי 2017. AP
ייפגשו בשולי עצרת האו"ם. טראמפ ואבו מאזן/AP

למרות כישלונות העבר, צמרת חמאס של היום, בראשות איסמעיל הנייה ויחיא סינוואר, שונה בתכלית מזו של חאלד משעל. סינוואר כבר הוכיח יותר מפעם אחת עד כמה נכונה הקלישאה ש"דברים שרואים מכאן לא רואים משם". הוא מתגלה כמנהיג פרגמטי, מושכל בצעדיו וזהיר מאוד, למרות התדמית האולטרה קיצונית שלו. הוא מתקרב למוחמד דחלאן - שנוא נפשם של אנשי חמאס - ומוכן לצעדים דרמטיים מול מצרים, כמו מעצר פעילי דאעש, הפסקת ההברחות ועוד.

הנייה, מצדו, ממשיך באותה מדיניות שהפגין במשך כל השנים, הפעם במעמדו כראש הלשכה המדינית. הוא איש שהרחוב דחף אותו לצמרת, ולכן הוא מגלה מידה רבה של עניין במצבו של האזרח הפשוט. כך היה במהלך מבצע "צוק איתן", כשהנייה האיץ בארגון להסכים להפסקת אש.

מנהיג חמאס מבין שהמצוקה הכלכלית הקשה בעזה, היעדר התקווה והאופק, יובילו בסופו של דבר לשתי אופציות = מלחמה בישראל שעלולה להוביל לסופם של רבים מבכירי הארגון או "אביב עזתי", שיוביל לתוצאות דומות. מכאן הנכונות שלו לפשרה – ואולי, לפי גישה אחרת, התקפלות.

האזינו: אבי יששכרוף בריאין ל-103FM על החלטת חמאס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully