וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיעוד: מרגלים מצפון קוריאה נתפסים במפעל הטילים האוקראיני

25.8.2017 / 14:46

בתיעוד, שפורסם ב-CNN, נראים שני המרגלים מנסים לגנוב מידע על טילים ממפעל "יוזמש" שבאוקראינה ונלכדים על ידי כוחות שירות הביטחון. במדינה טוענים כי המסמכים הועברו לקוריאה הצפונית, שעושה בהם שימוש בתוכנית הטילים

CNN

רשת CNN פרסמה אתמול (חמישי) תיעוד ממצלמה נסתרת, ובו נראים שני מרגלים מקוריאה הצפונית במפעל "יוזמש" שבאוקראינה בשנת 2011. בתיעוד נראים השניים מצלמים מסמכים של דוגמאות עיצוב לטילים, שהתבררו בהמשך כמזויפים. רגעים ספורים לאחר מכן, סוכני שירות הביטחון האוקראיני פורצים למקום ותופסים אותם בשעת מעשה. באוקראינה טוענים כי המסמכים שצולמו משמשים כעת את תוכנית הטילים של קוריאה הצפונית.

המרגל הבכיר שנלכד הוא גבר כבן 50 המכונה X5. בבית המשפט הוא טען כי הוא עבד כנציג הסחר בשגרירות צפון קוריאה בבלרוס. גם האסיר השני, X32 ,לא הודה באשמה שיוחסה לו ובית המשפט גזר על השניים שמונה שנות מאסר. קצין בכוחות שירות הביטחון האוקראיני אמר כי בשנת 2015 גורשו כ-5,000 צפון קוריאנים בטענה ל"סיוע לפעולות המודיעין של קוריאה הצפונית באוקראינה". לדבריו, לא נותר אף אזרח מהמדינה באוקראינה - בין אם גורשו או עזבו מרצונם - פרט לשניים, שהואשמו בריגול.

עוד בוואלה! NEWS
חשד: פרצו לבית של נכה, קשרו את המטפלת - ושדדו את הכספות
תושבת נצרת עילית בת 57 נמחצה למוות בשער חשמלי במגדל העמק
צפו: מל"טים איראניים תוקפים את כוחות דאעש בגבול סוריה ועיראק

נשיא אוקראינה פטרו פורושנקו מבקר במפעל הטילים "יוזמש" בדנייפרופטרובסק, אוקטובר 2014. רויטרס, רויטרס
נשיא אוקראינה פטרו פורושנקו בוחן מנוע טילים בביקור במפעל "יוזמש" ב-2014/רויטרס, רויטרס

לדברי דניס צ'רנישוב, סגן שר המשפטים באוקראינה, האסירים ביקשו לרצות את עונשם בקוריאה הצפונית אך הרשויות באוקראינה דחו את בקשתם. הוא הוסיף כי כשהם יחזרו למדינתם בשנת 2018, הם לא יזכו לקבלת פנים של גיבורים משום ש"משימתם באוקראינה לא הצליחה". האסירים סירבו להתראיין לכלי התקשורת מחשש שמשפחתם תיפגע.

בתוך כך, בשבוע שעבר דווח בניו יורק טיימס כי ההתקדמות האחרונה של קוריאה הצפונית בתכנית הטילים ארוכי הטווח שלה הושגה ככל הנראה בזכות רכישת מנועי רקטות ממפעל אוקראיני בעל קשרים לתכנית הטילים של רוסיה. בקייב הכחישו כי העבירו ידע טכנולוגי שכזה לפיונגיאנג ובבית הלבן סירבו להגיב לדיווח.

ההערכות הללו יכולות להסביר כיצד הצליחה קוריאה הצפונית בשיגוריה האחרונים, אחרי שורת ניסויים כושלים שיוחסו לפעילות אמריקניות, שכללה חבלה בשרשרת האספקה של פיונגאינג וכן מתקפות סייבר נגד משגריה. אותם מנועים אפשרו למדינה הקומוניסטית לבצע שני ניסויים ראשונים אי-פעם בטיל בליסטי בין-יבשתי, שיכול להגיע לחלקים מסוימים בארצות הברית.

עוד בוואלה!

הסיוט של חיל האוויר: כך הולכת ונסדקת העליונות של מטוסי צה"ל

לכתבה המלאה
נשיא אוקראינה פטרו פורושנקו מבקר במפעל הטילים "יוזמש" בדנייפרופטרובסק, אוקטובר 2014. רויטרס, רויטרס
טילים במפעל "יוזמש" בדנייפרופטרובסק/רויטרס, רויטרס

מייקל אלמן, מומחה טילים במכון הבינלאומי ללימודים אסטרטגיים, כתב במחקר חדש שפרסם כי בעקבות הכישלונות הללו, המדינה הקומוניסטית שינתה את שיטות הפעולה שלה. "השאלה הגדולה היא כמה מנועים יש להם ואם האוקראינים עדיין עוזרים להם, אני מודאג מאוד", אמר אלמן בריאיון לניו יורק טיימס. הוא הוסיף כי מה שחיזק את מסקנותיו הם ממצאים של חוקרי האו"ם, שגילו כי קוריאה הצפונית ניסתה לגנוב לפני שש שנים סודות על פיתוח טילים מהמפעל האוקראיני. שני אזרחי צפון קוריאה נעצרו אז, ובדוח של האו"ם בנושא נכתב כי הם התמקדו בהשגת מידע על "מערכות טילים, מנועי דלק נוזלי ומערכות אספקת דלק לטילים". לפי ההערכות, קוריאה הצפונית ניסתה את מזלה שוב, אחרי הכאוס ששרר באוקראינה בעקבות המהפכה.

עוד דווח כי גורמי מודיעין סבורים כי הטכנולוגיה של הטילים האחרונים ששוגרו הייתה כה מורכבת, כך שזה בלתי אפשרי שפיונגיאנג פיתחה בעצמה את השיטה בתוך זמן כה קצר. ככל הנראה, הם עשו שימוש ראשון במנועים בספטמבר - כך שנדרשו להם עשרה חודשים בלבד מהשלב הבסיסי ועד לשיגור טיל בליסטי בין יבשתי. פרק זמן זה אפשרי, לפי אותם גורמים, רק אם הם הצליחו לרכוש חלקים חיוניים בשוק השחור..

בחודש שעבר הכחיש המפעל האוקראיני, המתקשה לשרוד כלכלית, דיווחים שלפיהם הוא מוכר את הטכנולוגיה שברשותו מעבר לגבולות המדינה, במיוחד לסין. הגורמים האמריקניים אינם מאמינים לטענות הללו, אולם הם גם לא סבורים כי הדבר נעשה בידיעת נשיא אוקראינה פטרו פורושנקו, שביקר לאחרונה בבית הלבן. עם זאת, לא ברור איך המנועים, המכונים RD-250, הועברו לקוריאה הצפונית חרף הסנקציות הכבדות המוטלות עליה, מה שמצביע על כשל מודיעיני נרחב. מומחה הטילים אלמן לא שלל את האפשרות שיצרנית הטילים הרוסית "אנרגומש", שלה קשרים נרחבים עם המפעל האוקראיני, סייעה בהעברת הציוד לקוריאה הצפונית.

אזרח צפון קוריאני מביט על טיל. AP
אזרח צפון קוריאני מביט על טיל/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully