וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושבי כפר ערבי בגליל דורשים שכונה לחיילים משוחררים מוסלמים

31.7.2017 / 17:00

עשרות מתושבי המועצה המקומית בענה פנו לראש הממשלה בבקשה לקדם את הנושא. "הם שירתו בצבא ונפלו בין הכיסאות", אמר עורך דינם, שהבהיר כי הם מוכנים לעתור לבג"ץ. משרד ראש הממשלה הפנה למשרד לשוויון חברתי - ושם טענו כי ההחלטה בידי משרד השיכון. "המדינה לא דואגת לנו"

עשרות חיילים משוחררים תושבי הכפר בענה שבגליל המערבי פנו לאחרונה לראש הממשלה בנימין נתניהו בבקשה שיסייע להם בקידום הקמת שכונה ליוצאי צבא ביישובם. הקבוצה שכרה את שירותיו של עורך הדין פאהד ספדי, ששיגר בימים האחרונים מכתב בעניין לראש הממשלה והצהיר בשיחה עם וואלה! NEWS כי במידה ולא יקבל תשובה יגיש עתירה לבג"ץ.

בשנים האחרונות נרשמה עלייה של מאות אחוזים בשיעור המתגייסים מקרב אזרחי המדינה המוסלמים, ותושבי הכפר מבקשים להקים שכונה לחיילים משוחררים, בדומה לאלו הקיימות זה עשרות שנים בכפרים דרוזים וצ'רקסים בגליל.

עוד בוואלה! NEWS
הודו: העליון סירב לאפשר לקורבן אונס בת 10 לעבור הפלה
מייאוש לשכרון כוח: ה"אפטר פארטי" של הניצחון הפלסטיני בהר הבית
משרד החוץ: הפרקליטות פתחה בבדיקת תקרית הירי בירדן

חיילים מגיעים לבסיס תל השומר. 25 ביולי 2016. ראובן קסטרו
חיילים ביציאה מבסיס תל השומר/ראובן קסטרו

"רק בבענה יש 50-60 חיילים משוחררים שאני מייצג את חלקם", אמר עו"ד ספדי. "האנשים האלה גם שירתו בצבא וגם נפלו בין הכיסאות. מצד אחד הם מקבלים יחס עוין מהחברה הערבית שממנה הם באו, ומצד שני המדינה לא דואגת להקל עליהם עם שחרורם מהצבא כפי שהיא עושה עם מגזרים אחרים".

לדבריו, חברי הקבוצה שהוא מייצג "כבר למדו להתמודד איכשהו עם היחס של החברה שבה הם חיים, אבל הם מסתכלים גם על דור העתיד שלהם. הם רוצים לגדל את ילדיהם בסביבה אוהדת יותר לבחירה של הוריהם. סביבה שתיתן להם אווירה ישראלית עם ערכים ציוניים, וסביר להניח שתעודד גם אותם להתגייס לצבא כשהם יתבגרו".

במכתב ששיגר לראש הממשלה, ביקש עו"ד ספדי לעדכן את החלטת הממשלה מדצמבר 2015, לפיה תתוקצב תכנית לפיתוח ושדרוג מגוון רחב של תחומים בכפרים ערביים, בדואיים, דרוזיים וצ'רקסיים ברחבי הארץ עד לשנת 2020. אחד הסעיפים בתכנית מתייחס לתחום הדיור וקובע כי יש לתכנן ולהקצות קרקעות לצורך בנייה רוויה בכפרים. "מרשיי הם תושבי הכפר הערבי בענה שבגליל, חיילים משוחררים ששירתו בצה"ל שירות צבאי ומלא על אף שאין שירות חובה לבני המיעוט הערבי", כתב עו"ד ספדי לראש הממשלה.

ספדי אף מחה על כך שבזמן שמרשיו שירתו בצבא, יצאו חבריהם לעבודה או ללימודים ו"באו למכרזים במצב כלכלי טוב מזה של חיילינו שרק השתחררו מהשירות בצה"ל". במכתבו ציין ספדי כי "לטעמם המוצדק של מרשיי היה על הממשלה להתייחס לעניינם של החיילים המשוחררים בכל יישוב ויישוב במגזר הערבי, ולבחון תכנון שכונות לחיילים משוחררים בדומה לקורה במגזר הדרוזי והצ'רקסי". עוד כתב כי מרשיו סוברים שעל הממשלה היה "להפעיל מדיניות של אפליה מתקנת כלפי החיילים המשוחררים בתוך היישוב ולהנחות את רשות מקרקעי ישראל להקצות את הקרקע הנדרשת להקמת שכונה לחיילים משוחררים".

לדברי עו"ד ספדי, אם בקשתם של תושבי בענה לא תתקבל הוא יעתור לבג"ץ, בגין הפרה של עקרון השוויון. "על הדרוזים והצ'רקסים חל חוק גיוס חובה. לעומתם, על המוסלמים והנוצרים לא חלה חובת גיוס", אמר. "ערבי שבא לשרת בצבא עושה את זה אחרי התחבטויות קשות ומתוך ידיעה שהחברה שלו לא תקבל את זה בעין יפה. אם לא יקשיבו לנו נלך לבית המשפט ונבקש ממנו שינהגו במרשיי באופן שווה לדרך שבה נהגו עם הדרוזים והצ'רקסים".

עוד בוואלה!

תיעוד: מסתערבים עצרו שלושה רעולי פנים בהפרות סדר ליד רמאללה

לכתבה המלאה

"המדינה מתעדפת חיילים משוחררים ללא קשר לשייכותם הדתית"

ממשרד ראש הממשלה נמסר כי למרות שהמכתב נשלח לראש הממשלה, הנושא נמצא בטיפול המשרד לשוויון חברתי.

מהמשרד לשיוויון חברתי נמסר בתגובה כי "מדינת ישראל מתעדפת חיילים משוחררים בני מיעוטים, בלא הבדל לשייכותם הדתית או האתנית. דהיינו, דין אחד לחייל משוחרר מוסלמי, נוצרי, דרוזי וצ'רקסי". עוד נמסר כי "כך למשל, מעניקה המדינה סבסוד של 90% מעלויות הפיתוח של מגרשים לחיילים משוחררים בני מיעוטים, כאשר לעומתם ייהנו בני מיעוטים שאינם חיילים משוחררים מסבסוד של 50% בלבד".

"בנוסף, מעניקה המדינה הטבות גם במחירי הקרקעות המשווקים, בזכיות במכרזים, בהרשמה ובהגרלה לבני המקום ועוד", נכתב בתגובת המשרד לשוויון חברתי. "יובהר כי ההחלטה על הקצאת שכונה ייעודית לחיילים משוחררים, בבענה כמו בכל יישוב, נתונה לאחריות משרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully