וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד החוץ: הפרקליטות פתחה בבדיקת תקרית הירי בירדן

28.7.2017 / 20:10

המשרד הגיב לראשונה לדרישותיה של ירדן, ומסר כי פרקליט המדינה הנחה את הגורמים הרלוונטיים להעביר לידיו חומרים הנוגעים לאירוע. ירושלים צפויה לעדכן את עמאן בהתפתחויות ההליך ובממצאי הבדיקה

צילום: לע"מ, עריכה: יוסי אלטר

משרד החוץ הודיע היום (שישי) כי ישראל מקיימת תהליך בדיקה של האירוע שהתרחש בשגרירות בירדן בתחילת השבוע, זאת בהתאם להליכים המשפטיים המקובלים. לפי הודעת המשרד, פרקליט המדינה שי ניצן, בתיאום עם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, הנחה את הגורמים הרלוונטיים להעביר לידיו את החומרים הנוגעים לאירוע. עוד נמסר כי ירושלים תעדכן את עמאן לגבי התפתחויות בבדיקה ולגבי ממצאיה. בתוך כך, סוכנות הידיעות "פטרה" דיווחה כי משרד החוץ הירדני הגיש לישראל את חומרי חקירת התקרית.

מדובר בתגובה ראשונה של משרד החוץ בירושלים לדרישותיה של ירדן, זאת לאחר שהמאבטח זיו, שירה למוות בשני ירדנים בשגרירות בעמאן בתחילת השבוע, תוחקר תחקור ראשוני ביום שני, בזמן שעוד שהה בשגרירות. לפי דיווחים שונים, הוא כבר תושאל בידי המשטרה בישראל והציג את גרסתו, לפיה מדובר באירוע לאומני ולא באירוע פלילי, כפי שהרשויות בירדן ניסו להציג בימים האחרונים.

נושא נוסף שעומד על סדר היום בעניין זה הוא סוגיית הפיצויים. ישראל וירדן הסכימו ביום שני האחרון כי ירושלים תשלם פיצויים למשפחת ההרוג באירוע.

עוד בנושא:
עבדאללה תוקף את נתניהו: "להתנהגותו יהיו השלכות על היחסים"
דיווח בירדן: "צוות השגרירות לא יורשה לחזור עד להעמדת המאבטח לדין"
המאבטח מהשגרירות בירדן נפגש עם נתניהו: "ירדה לי אבן מהלב"

מאבטח ישראלי נפצע באורח קל בדקירה במתחם השגרירות בירדן, הדוקר נהרג. 24 ביולי 2017. רויטרס
התקרית בעמאן, תחילת השבוע/רויטרס

לפי סוכנות הידיעות הירדנית "פטרה", התובע הכללי של ירדן הודיע כי לפי החוק המקומי, המאבטח הואשם בעברת רצח ובהחזקה בלתי חוקית של נשק. לדבריו, חסינותו הדיפלומטית לא אמורה למנוע את העמדתו לדין לפי המשפט הירדני.

היום התאספו כ-200 בני אדם והפגינו מול השגרירות הישאלית בעמאן. לפי עדי ראייה, ההפגנה הייתה שלווה אך הונפו שלטים שעליהם הכיתוב "מוות לישראל". המפגינים קראו לגירוש השגרירה הישראלית ולביטול הסכם השלום עם ישראל.

עבדאללה מלך ירדן בביקור בצרפת, יוני 2017. AP
דרש מנתניהו לנקוט צעדים ולהעמיד את המאבטח לדין. עבדאללה/AP

אתמול תקף עבדאללה מלך ירדן תקף בחריפות את ראש הממשלה בנימין נתניהו בעקבות התנהלותו לאחר התקרית, ואמר כי יהיו לכך "השלכות על היחסים בין שתי המדינות". בהודעה תקיפה שפורסמה על ידי הארמון בעמאן נמסר כי "זו התנהגות פרובוקטיבית, שמכעיסה את כולנו ומאיימת על הביטחון האזורי ומתדלקת את הקיצונים".

בירדן זעמו על קבלת הפנים שערך נתניהו למאבטח. במשך יממה, התנהלו מגעים בין הצדדים כדי להבטיח את שובו לישראל, אחרי שבתחילה דרשה ירדן לחקור אותו. "על ראש ממשלת ישראל למלא את חובותיו ולנקוט צעדים, כולל העמדת הרוצח לדין, במקום שיעשה הצגות פוליטיות", אמר עבדאללה. המלך הזכיר גם את המשבר סביב מסגד אל-אקצא, ואמר כי פתיחתו התאפשרה בזכות שיתוף פעולה עם הפלסטינים. לדבריו, צריך לשמור על הסטטוס-קוו בהר הבית כדי להימנע מהישנותם של משברים דומים.

נתניהו נפגש עם שגרירת ישראל בירדן ועם המאבטח שנפצע בתקרית במגורי הישראלים בעמאן. לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו בפגישה עם השגרירה בירדן והמאבטח, השבוע/לשכת העיתונות הממשלתית

בתקשורת הירדנית דווח כי הרשויות קיבלו את גרסתו של המאבטח, שירה בפועל שפצע אותו קל במברג וכן בבעל הדירה ששימשה את המאבטחים במתחם, אם כי עדיין לא ברור אם אכן היה זה ניסיון פיגוע או ריב שהתלהט. חלקים נרחבים מהציבור זעמו על החלטת המלך לאפשר את שחרורו של המאבטח, וגם בפרלמנט נרשמה מחאה קולנית נגד המהלך. שר החוץ איימן א-ספדי אמר אתמול כי על ישראל להתנצל על התנהלותה סביב התקרית. לדבריו, "הרצח מביש, לא נוותר על זכויות בנינו".

נתניהו פגש ביום שלישי את זיו, המאבטח, ואת שגרירת ישראל בירדן עינת שלאין, זאת לאחר שובם עם כלל הצוות לארץ. ראש הממשלה אמר להם כי הוא "שמח לראות אתכם, שמח שהדברים נגמרו כפי שהם נגמרו", לדבריו, "אתם פעלתם היטב, בקור רוח וגם הייתה לנו מחויבות להוציא אתכם, זאת לא הייתה שאלה בכלל. רק שאלה של זמן ואני שמח שזה מעט זמן. אתם מייצגים את מדינת ישראל ומדינת ישראל לא שוכחת את זה לרגע אחד".

(עדכון ראשון: 19:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully