וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נציגי משרד הביטחון במגעים לפשרה עם המתנחלים בבית המכפלה

26.7.2017 / 14:46

יום לאחר ש-15 משפחות פלשו לבניין השרוי במחלוקת משפטית, נציגים מטעם לשכת ראש הממשלה ומשרד הביטחון הגיעו לדון עמם בפשרה. נתניהו הנחה שלא לפנותם בלילה האחרון. לדברי המתנחלים, נשקלת ההצעה להשאיר רק חלק קטן מהמשפחות

צילום: שבתי בנדט, וואלה!NEWS, עריכה: יאיר דניאל

שידור חי מחברון:

LIVE

נציגי לשכת ראש הממשלה ומשרד הביטחון הגיעו היום (רביעי) לבית המכפלה בחברון, בניסיון להגיע לפשרה מוסכמת עם המתנחלים שפלשו אתמול לבניין. 15 משפחות נכנסו למבנה, ששרוי במחלוקת משפטית, בניגוד להוראות החוק. לאחר שהגיעו למבנה, שעסקת רכישתו טרם אושרה סופית, כמאה המתנחלים נשארו ללון בו לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה את שר הביטחון אביגדור ליברמן שלא לפנותם בלילה.

לדברי המתנחלים, ההצעה היחידה שנשקלת לפי שעה היא השארת חלק קטן מהמשפחות בבית ופינוי מרצון של היתר. הם מקווים כעת כי הלחץ הפוליטי שמופעל מימין על ראש הממשלה, בצל משבר הר הבית המתמשך והסרת אמצעי האבטחה שהוצבו בעיר העתיקה בירושלים, יאפשר להם להישאר במבנה.

עוד בוואלה! NEWS:
הווקף על ההחלטה לבדיקה ידנית בהר הבית: "גרוע יותר מהגלאים"
"היחסים הכי טובים בים של שנאה": העליות והמורדות ביחסי ישראל-ירדן
הדרך הבטוחה לתהום: פוליטיקת המגנומטרים של נתניהו ואבו מאזן

מתנחלים בבית המכפלה, חברון, 26 ביולי 2017. ניב אהרונסון, ניב אהרונסון
הורשו להישאר בלילה. בית המכפלה, היום/ניב אהרונסון, ניב אהרונסון
מתנחלים בבית המכפלה, חברון, 26 ביולי 2017. ניב אהרונסון, ניב אהרונסון
המשטרה מוכנים לפינוי. בית המכפלה, היום/ניב אהרונסון, ניב אהרונסון

על אף כל זאת, במשטרה מעריכים כי פינויים של המתנחלים מבית המכפלה לא יהיה קשה, אם יידרשו הכוחות לכך. במקביל, במהלך היום פרצו עימותים באזור בית המכפלה בין פלסטינים תושבי השכונה לכוחות המשטרה הישראליים, לאחר שמשפחה שכנה ביקשה להכניס צלמים לביתה והמשטרה סירבה.

מוקדם יותר היום הוציא מפקד חטיבת חברון אלוף-משנה יצחק כהן צו שטח צבאי סגור על בית המכפלה, כדי למנוע כניסה של מתנחלים נוספים למקום. בצה"ל הסבירו כי הטלת הצו אינה קשורה בהחלטה לפינוי המתנחלים. המשפחות שפלשו למבנה, חמש שנים לאחר פינויו, תכננו זאת בשבועות האחרונים לאחר שוועדת העררים של הפרקליטות הצבאית ביהודה ושומרון קבעה כי תיק הבעלות על המבנה יישלח לבחינה מחודשת בוועדה לרישום ראשון במנהל האזרחי.

מתנחלים בבית המכפלה, חברון, 26 ביולי 2017. ניב אהרונסון, ניב אהרונסון
המתנחלים בבית המכפלה, היום/ניב אהרונסון, ניב אהרונסון

לנוכח המתיחות המדינית והביטחונית בשבועיים האחרונים, סביב משבר הר הבית, הכניסה התעכבה – עד אתמול. המשפחות פונו מבית המכפלה בשנת 2012 חרף טענותיהן כי הבית נרכש כדין. המבנה נאטם, אולם בעיקר בהלחמת הדלתות והחלונות, באופן שניתן לפרוץ אותו יחסית בקלות ובמהירות. הכניסה הנוכחית התבצעה בחשאי, לאחר שהמשפחות התארגנו עם ציוד מינימלי לשהייה של כמה ימים. אחד הפולשים דאג לפרוץ את אחד מהפתחים, והמשפחות נכנסו למבנה ונעלו את עצמן בפנים.

לפי הצו הצבאי המונהג בשטחים, כל עסקת נדל"ן חייבת בהיתר של שר הביטחון, וזה טרם ניתן משום שהעסקה אינה סופית. המתנחלים כבר ניסו לאכלס את "בית המכפלה" בתחילת החודש, אך פונו בידי כוחות הביטחון. הם עשו זאת לאחר שוועדת העררים הצבאית הורתה לוועדה לרישום ראשון במנהל האזרחי לחדש את הליכי רישום הבית על שם רוכשיו היהודים.

מתנחלים בבית המכפלה, חברון, 26 ביולי 2017. ניב אהרונסון, ניב אהרונסון
כוחות צבא בסמוך לבית המכפלה, היום/ניב אהרונסון, ניב אהרונסון

הליכים אלו הופסקו לפני כשנה וחצי. לפי החלטת ועדת העררים, הוועדה לרישום ראשון התעלמה ממסמכים הנראים מקוריים או מסמכים הנראים מאושרים אישור של נוטריון, ולא הוכיחה שהמסמכים שהוגשו להוכחת הרכישה מהימנים. בספטמבר 2013, לאחר הרג חייל צה"ל בתקרית ירי סמוך למערת המכפלה, הורה ראש הממשלה בנימין נתניהו "לפעול לאלתר" לאכלוס בית המכפלה, כתגובה לאירוע.

אמש בירכו שרים וחברי כנסת את 15 המשפחות על כניסתן לבית המכפלה וקראו לראש הממשלה ושר הביטחון לאפשר לאותן משפחות להישאר בביתן. השר להגנת הסביבה ולענייני ירושלים זאב אלקין אמר כי הוא מברך בחום על המהלך וקרא "לפעול להשארתם בבית לצמיתות". שר התיירות יריב לוין הוסיף כי זו "שערורייה שיהודים רוכשים בתים כדין ונאסרת עליהם הכניסה". גם שר החקלאות אורי אריאל הגדיר זאת "התפתחות חשובה ומשמחת", וח"כ מיקי זוהר ציין כי "ארץ ישראל נבנתה על ידי אבותינו ואל לנו לשכוח זאת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully