וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסר מ-700 ק"מ: השיגור האיראני לסוריה הוא הפגנת שרירים למערב

19.6.2017 / 9:44

משמרות המהפכה בחרו לא רק לנקום בדאעש, אלא גם לשלוח מסר ברור – לתושבים ולכוחות השונים באזור, כולל ישראל. לראשונה מאז המלחמה עם עיראק עשתה טהראן שימוש מבצעי בטילים בליסטיים, ב"זולפיקר" שנכנס לשימוש מבצעי רק בשנה שעברה

צילום: רויטרס וסרטוני גולשים, עריכה: יאיר דניאל

הטילים ששיגרו אמש (ראשון) משמרות המהפכה של איראן לעבר מטרות של ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) במזרח סוריה היו מדגם "זולפיקר", טיל לטווח בינוני המגיע למרחק של עד כ-700 ק"מ. הטיל, גרסה משופרת של "פתח 110", הוצג בספטמבר אשתקד וזאת הפעם הראשונה שנעשה בו שימוש מבצעי - ולטענת טהראן, שפרסמה גם תיעוד של הפגיעה שנקלט על ידי מל"טים בסוריה, היה גם מוצלח.

לתקיפה הראשונה מסוגה, שהגיעה בתגובה לפיגועים של דאעש בטהראן לפני כשבועיים, לא היה הכרח מבצעי. למשמרות המהפכה יש כוחות רבים בשטח סוריה, כחלק מהסיוע שמגישה טהראן למשטרו של בשאר אסד בדמשק. גם חיזבאללה ומיליציות שיעיות עיראקיות משמשות זרוע רחוקה של הרפובליקה האסלאמית, שהייתה יכולה לנקום בשלל דרכים בארגון הסוני הקיצוני על המתקפה הכואבת שהוציא נגד סמלי המהפכה.

עוד בוואלה! NEWS:
מבצע "שכן טוב": "ישראל מעבירה כספים וסיוע למורדים בגולן הסורי"
רוסיה: ארה"ב הציבה טילים בדרום סוריה – ועלולה לתקוף את אסד
בורח בטנדרים ומנותק מטלפונים: "המרדף אחרי מנהיג דאעש יימשך שנים"

שיגור טיל זולפיקר ממערב איראן נגד מטרות דאעש במזרח סוריה, 18 ביוני 2017. סוכנות הידיעות תסנים, צילום מסך
שימוש מבצעי ראשון. "זולפיקר" משוגר לעבר סוריה, אתמול/צילום מסך, סוכנות הידיעות תסנים

לבחירה לתקוף מתוך שטחה של איראן, דרך שמי עיראק השכנה ועד למזרח סוריה, יש שתי מטרות מרכזיות. הראשונה, היא לצרכי פנים. השלטונות בטהראן ספגו פגיעה ביוקרתם לאחר שחמשת מחבלי דאעש הצליחו לחדור לפרלמנט ולקברו של חומייני, שניים מהסמלים המרכזיים של המשטר. משמרות המהפכה הבטיחו תגובה כואבת, וקיימו, לפחות לפי הצהרותיהם.

"שפיכת דם טהור לא תעבור ללא תגובה", מסרו משמרות המהפכה לאחר השיגור. גם המנהיג העליון עלי חמינאי הצטרף בהודעה לוחמנית וכתב בחשבון האינסטגרם שלו: "נכה אותם בפניהם". גנרל קאסם סולימאני, מפקד "כוח קודס" במשמרות המהפכה והאיש שאחראי על פעילותם מעבר לגבולת איראן, היה תקיף עוד יותר. "אלה שהפגינו אכזריות יגלו בקרוב כיצד הם ייענשו", הזהיר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

פרט לשיקום הכבוד מבית, בתקיפה היה מסר לשכנותיה של איראן, בראשן האויבת העיקרית ערב הסעודית, וכן גם לארצות הברית ולישראל. עד עתה בחנו משמרות המהפכה את תוצרתם דרך שלוחותיהם בעיראק, בלבנון ובתימן, ואתמול הם עשו זאת בגלוי תוך הצהרת כוונות ברורה שהם מוכנים לפעול ישירות, במרחק של מאות קילומטרים.

בתקיפת הטילים המבצעית הראשונה של איראן מאז המלחמה עם עיראק בשנות ה-80 היה סיכון לא קטן. סטייה של הטילים בשדה קרב צפוף כמו סוריה הייתה עלולה לגרום למשבר בינלאומי, אילו פגעה למשל בכוחות אמריקניים הפועלים נגד דאעש.

קאסם סולימאני עם מנהיג איראן עלי חמינאי – טהראן, 27 במרץ 2015. AP
"אלה שהפגינו אכזריות יגלו בקרוב כיצד הם ייענשו". סולימאני/AP

אלו ממילא מעורבים ביותר ויותר תקריות עם כוחותיו של אסד, ורק אתמול הפילה הקואליציה הבינלאומית בהובלת ארצות הברית מטוס קרב סורי באזור א-רקה, אחרי שתקף את הכורדים הנתמכים בידיה. זאת, אחרי שלוש תקיפות אחרות בשבועות האחרונים באזור הגבול עם עיראק, שלשם מתקדמים צבא סוריה ובעלי בריתו במטרה להתחבר עם המיליציות השיעיות הנתמכות בידי טהראן ולאפשר פתיחת נתיב יבשתי מאיראן ועד לחופי הים התיכון.

ניסוי הכלים של איראן אתמול עשוי להיות רק הצעד הראשון בהרחבת פעילותה בסוריה, שעד כה מוגדרת רק על תקן "ייעוץ", על אף ההרוגים הרבים בשורות משמרות המהפכה מאז תחילת המלחמה ב-2011. בעוד שעזרה לרודן מסוגו של אסד אינה תירוץ מספיק טוב לציבור על האבדות בנפש, תגובה לפיגועים שבהם נהרגו אזרחים תתקשה להיתקל בהתנגדות נרחבת באיראן ועשויה לשמש מקפצה להעמקת הבחישה של טהראן באזור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully