וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל התבוסה בסוריה ובעיראק: דאעש מנסה להפגין נוכחות בירושלים

17.6.2017 / 13:45

באופן חריג למדי ארגון "המדינה האסלאמית" קיבל אחריות על הפיגוע בירושלים ואף הבטיח כי "זו לא תהיה הפעולה האחרונה" בישראל. גם אם ההודעה אינה מהימנה והמחבלים לא השתייכו אליו, הרי שברור כי דאעש מגביר את פעילותו בישראל וברשות הפלסטינית

צילום: רוני כנפו, עריכה: יוסי אלטר

ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) קיבל הלילה (שבת) אחריות לפיגוע הדקירה שאירע אתמול בסמוך לעיר העתיקה בירושלים, שבו נהרגה שוטרת מג"ב הדס מלכא. לכאורה, מדובר בידיעה דרמטית, מכיוון שזו הפעם הראשונה שבה דאעש מקבל אחריות לפיגוע בישראל.

בהודעה רשמית שפורסמה בסוכנות הידיעות של הארגון, "אעמאק", נכתב כי שלושת המחבלים הפלסטינים, "אריות של החליפות", ביצעו "מתקפה מבורכת נגד התקבצות של יהודים באל-קודס". הם אף קיבלו כינויים נוסח דאעש – אבו בראא אל-מקדסי, אבו חסן אל-מקדסי ואבו רבאח אל-מקדסי. ההודעה נחתמה באיום כי "זו לא תהיה הפעולה האחרונה" בישראל.

עוד בוואלה! NEWS:
עקב הפיגוע: נתניהו החליט להפסיק ביקורי המשפחות לרגל רמדאן
חמאס בירך על הפיגוע בירושלים; צה"ל כיתר את כפרם של המחבלים
הסתה בחג הרמדאן: האווירה הנפיצה שעוררה את "מחבלי אל-אקצא"

זירת פיגוע הדקירה והירי בירושלים. 16 ביוני 2017. רויטרס
ההודעה מצביעה על קשר להנהגת דאעש. כוחות בזירת הפיגוע, אתמול/רויטרס
זירת פיגוע הדקירה והירי בירושלים. 16 ביוני 2017. רויטרס
מוקד משיכה לכלל הארגונים. זירת הפיגוע, אתמול/רויטרס

האופן שבו פורסמה ההודעה שמור בדרך כלל לפיגועים שהארגון האסלאמי קשור אליהם ישירות, עם רמה מסוימת של חיבור להנהגת דאעש או למי מטעמה, והכינויים שהודבקו למחבלים מעידים על רצון מסוים של דאעש להבליט את חלקו לכאורה בפיגוע. עם זאת, בשלב זה, קשה לומר עד כמה ההודעה נאמנה למציאות.

כמעט במקביל, פרסמה גם "החזית העממית לשחרור פלסטין", הארגון הפלסטיני שנחשב לחילוני ביותר והיה קשור בעבר לקבוצות קומוניסטיות, הודעת קבלת אחריות, שבה נטען כי הפיגוע בוצע כ"תגובה לפשעי הכיבוש ולפגיעה במקומות הקדושים". החזית העממית אף הודיעה ששניים מבין המחבלים, בראא סאלח ואוסמה עטא מהכפר דיר אבו משעל שבגזרת רמאללה, הם אנשיה שהיו בעבר בכלא הישראלי – אולם לא מיהרה לשייך אליה את המחבל השלישי בפיגוע, עאדל ענכוש, גם הוא תושב הכפר. אופן הביצוע אינו מעיד על תחכום יוצא דופן – מתקפת סכינים מתוזמנת, עם שימוש בנשק אוטומטי אחד.

גם בצד הישראלי ישנם ספקות רבים סביב אמינות הודעת דאעש. במערכת הביטחון מדגישים כי לשלושה אין "עבר" הקושר אותם ל"מדינה האסלאמית" ולחוליה יש את כל המאפיינים של "התארגנות מקומית" קלאסית, כלומר, כזו שפעלה ביוזמה עצמאית ללא הכוונה מבחוץ.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אריות החליפות". הודעת קבלת האחריות של דאעש/מערכת וואלה!, צילום מסך
סלפי שצילמו המחבלים מירושלים, 16 ביוני 2017. טוויטר, צילום מסך
אופן הביצוע לא מעיד על תחכום. סלפי שצילמו שלושת המחבלים/צילום מסך, טוויטר

גם אם ההודעה של דאעש אינה מהימנה, הרי שהיא יוצאת דופן. הארגון אינו ממהר לקבל אחריות על פיגועים כאלה או אחרים, ובוודאי שלא בערוצי התקשורת הרשמיים שלו. אם דאעש אכן אחראי לפיגוע הזה, אין כאן הפתעה של ממש. בשנה האחרונה נרשמה עלייה ניכרת במספר עצורי דאעש בישראל וברשות הפלסטינית – על פי פרסום של עמוס הראל ב"הארץ", בשנת 2015 היו בבתי הכלא בישראל 12 פעילי דאעש, וב-2016 זינק המספר ל-83.

גם המנגנונים הפלסטינים העלו הילוך בכל הקשור לפעילות נגד "המדינה האסלאמית", ומספר המעצרים שביצעו בשנה האחרונה המנגנונים בקרב פעילי דאעש קפץ, בעיקר נוכח הניסיון של הארגון להוציא לפועל יותר פיגועים בשטחים ובמזרח ירושלים. אלה תוכננו לרוב באמצעות "הנחייה מרחוק", כלומר הדרכה אינטרנטית כזו או אחרת, לעיתים דרך ה-Dark Net, או באמצעים טכנולוגיים אחרים.

לרוב מצליחות יחידות המודיעין הישראליות והפלסטיניות לסכל את הכוונות האלו, אולם ייתכן שהפעם השלושה חמקו מתחת לרדאר הישראלי והפלסטיני. ירושלים ומזרח ירושלים – ואזור שער שכם במיוחד – היוו תמיד מוקד משיכה למפגעים משלל ארגונים. אולם אחרי כל התבוסות שנוחל דאעש בשדות הקרב בסוריה ועיראק, לא צריך להתפלא על המאמץ המיוחד שהוא משקיע כעת, ככל הנראה, בזירה הפופולרית כל כך של ירושלים.

זירת פיגוע הדקירה והירי בירושלים. 16 ביוני 2017. רויטרס
זירת הפיגוע, אתמול/רויטרס
זירת פיגוע הדקירה והירי בירושלים. 16 ביוני 2017. רויטרס
זירת הפיגוע, אתמול/רויטרס
זירת פיגוע הדקירה והירי בירושלים. 16 ביוני 2017. רויטרס
זירת הפיגוע, אתמול/רויטרס
זירת פיגוע הדקירה והירי בירושלים. 16 ביוני 2017. רויטרס
זירת הפיגוע, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully