וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דאעש קיבל אחריות על הפיגוע בירושלים; גורם צבאי: אין קשר לארגון

על פי הודעת הארגון האסלאמיסטי, "שלושה אריות של החליפות" אחראים למתקפה, שבה נהרגה רס"ר הדס מלכא. חמאס דחה את קבלת האחריות ואמר כי המחבלים היו חברי הארגון, וכך גם החזית העממית. גורם צבאי: "מדובר בחוליה מקומית"

צילום: רוני כנפו, עריכה: יוסי אלטר

ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) קיבל הלילה (שבת) אחריות על פיגוע הדקירה והירי בשער שכם בירושלים והבטיח כי הוא "לא יהיה האחרון". זאת הפעם הראשונה שבה הארגון מקבל אחריות על מתקפה בישראל, אחרי שבעבר שיגרו אנשיו בחצי האי סיני ותומכיו ברצועת עזה רקטות לעבר שטח המדינה. בפיגוע נרצחה רס"ר הדס מלכא, שוטרת מג"ב בת 23. ארבעה בני אדם נוספים נפצעו, שניים מהם באורח בינוני ושניים באורח קל.

הארגונים הפלסטיניים חמאס והחזית העממית דחו את קבלת האחריות של דאעש, וטענו כי שלושת המחבלים - ברא סאלח, עאדל ענכוש ואוסמה עטא, בני 18 מאזור רמאללה - הם פעיליהם. לדברי בכיר חמאס עזת א-רישק, "זהו שיתוף פעולה בין דאעש למודיעין של ישראל".

לקריאה נוספת:
חמאס בירך על הפיגוע בירושלים; צה"ל כיתר את כפרם של המחבלים
תיעוד הפיגוע בירושלים: השוטרים יורים לעבר המחבלים בשער שכם
עקב הפיגוע: נתניהו החליט להפסיק ביקורי המשפחות לרגל רמדאן

זירת פיגוע הדקירה והירי בירושלים. 16 ביוני 2017. רויטרס
שלושה מחבלים פעלו בשתי זירות - וחוסלו. זירת הפיגוע, אמש/רויטרס

בהודעה של החזית העממית, נמסר כי הפיגוע הוא "תגובה לפשעי הכיבוש", וצוין כי סאלח ועטא היו פעיליה. תושבי דיר אבו משעל, משם הגיעו שניים מהמחבלים, מסרו בהודעה לכלי התקשורת כי "הדיוווחים על נטילת האחריות של דאעש אינם נכונים. דאעש לא נמצא אצלנו בפרט, ובפלסטין בכלל".

בהודעה שפרסמו שב"כ והמשטרה נמסר כי השלושה נעצרו בעבר בגין השלכת בקבוקי תבערה ועבירות נוספות. גורם צבאי הבהיר כי "מדובר בחוליה מקומית", והוסיף כי במערכת הביטחון "לא מוצאים בשלב זה שום אינדיקציות למכווין של ארגוני טרור או קשר לארגון כזה או אחר". עוד התברר כי המחבלים לא היו בעלי היתר כניסה לישראל ולא עברו במעברי רמאדן לתוך שטח הארץ.

עוד באותו נושא

הדס נאבקה במחבל, ניסתה לשלוף את נשקה - ונדקרה למוות

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מותה נקבע בבית החולים. הדס מלכא/מערכת וואלה!, צילום מסך

הארגון האסלאמיסטי פרסם כמעט במקביל הצהרות לקבלת אחריות גם בהודעה רשמית וגם דרך סוכנות הידיעות אעמאק, צעד שעל בסיס פיגועי עבר שלו ברחבי העולם הוא שומר למתקפות שהיו להן מידה מסוימת של תיאום. "אריות של החליפות ביצעו מתקפה מבורכת נגד התקבצות של יהודים באל-קודס", נכתב בהודעה הרשמית. "בעזרת אללה, הצלחנו להוציא לפועל מתקפה בלב אל-קודס, ליד הר הבית. זאת נקמה למען דתו של אללה וקדושת המוסלמים".

בדאעש, שנמצא על סף מפלה במעוזיו בסוריה ובעיראק ומנסה להתפשט למקומות חדשים - כמו הפיגוע הראשון באיראן מתחילת החודש - הזהירו מפני פיגועים נוספים. "הבה ניתן ליהודים לצפות במותה של המדינה שלהם בידי חיילי החליפות", נכתב. תומכי דאעש חגגו את קבלת האחריות ברשתות החברתיות, וכינו את הפיגוע "חסר תקדים ובעל משמעות סמלית אדירה".

ברא סאלח, אחד המחבלים מהפיגוע בשער שכם בעיר העתיקה בירושלים,  16 ביוני 2017. צילום מסך מטוויטר, צילום מסך
ברא סאלח/צילום מסך, צילום מסך מטוויטר

הפיגוע החל עם יציאתם של שלושת המחבלים משער שכם. כוח מג"ב המוצב באזור עמד בשער, כשאחד מהמחבלים תקף את רס"ר מלכא, שוטרת מג"ב בת 23, בסכין. שני המחבלים האחרים רצו לכיוון מזרח לעבר מערת צדקיהו, והכוח דלק אחריהם. אחד המחבלים החל לירות ופגע בשוטר שנפצע באורח קל, ואז נוטרלו המחבלים.

מלכא נפצעה באורח אנוש מהדקירה וחובשים ופרמדיקים של מד"א העניקו לה תחילה טיפול רפואי ופינו אותה לבית החולים הדסה הר הצופים, שם נקבע מותה לאחר מכן. שני בני אדם נוספים נפצעו באורח בינוני ופונו לבית החולים שערי צדק שבעיר. שניים נוספים, בהם שוטר, נפצעו באורח קל ופונו לבית החולים הדסה עין כרם.

בעקבות הפיגוע כיתרו כוחות צה"ל את מרחב דיר אבו משעל, שממנו הגיעו שלושת המחבלים. החל משעות הלילה צה"ל עורך מבצע חטיבתי באזור, שבו מופעל מודיעין לאיתור חשודים, אמצעי לחימה, בני משפחה ותשתיות וטרור.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עאדל ענכוש/מערכת וואלה!, צילום מסך

כמו כן, ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עם בכירי מערכת הביטחון וקיבל את המלצת השר לביטחון הפנים גלעד ארדן ומפכ"ל המשטרה רוני אלשיך לבטל את היתרי ביקורי משפחות מהשטחים לאלתר. עם זאת, הושארו על כנם ההיתרים לכניסה לישראל לתפילות הרמדאן.

מפקד מחוז ירושלים של המשטרה, ניצב יורם הלוי, אמר כי מדובר בפיגוע משולב עם שלושה מחבלים בשתי זירות שונות במרווח של כמאה מטרים זו מזו. לדבריו, אל הזירה שמול מערת צדקיהו הגיעו שני מחבלים, האחד עם נשק אוטומטי והשני עם סכין, וניסו לפגוע בשוטרים. השוטרים הגיבו בירי והרגו אותם במקום.

"בזירה שנייה בשער שכם דקר מחבל נוסף שוטרת במשמרת ופגע בה אנושות. המחבל נורה על ידי שאר השוטרים שנמצאים פה בזירה", הוסיף ניצב הלוי. "אנחנו נמצאים בתקופת הרמדאן, ורק היום היו יותר מ-180 אלף איש בפעילות. מדובר בשלושה מחבלים שאינם תושבי ירושלים, אלא צעירים מהגדה המערבית. חלקם נמצאים פה בירושלים לא אישורים וחלקם עם אישורים. אבל ניתן בהחלט לומר שבתקופת הרמדאן יש כניסה יחסית גדולה מאוד של צעירים ללא אישורים".

לדברי הלוי, לא היו התרעות ממוקדות לפיגוע. "אנחנו יודעים מה זה ירושלים, אנחנו בתקופה רגישה מאוד למוסלמים ובטח ובטח לנו. בחודשים האחרונים האזור הזה ספג לא מעט פיגועים, ורוב אלו נוטרלו על ידי השוטרים. רואים את זה פעם אחר פעם, מי שינסה לפגוע בנו זה יהיה סופו".

(עדכון ראשון: 01:17)

אוסמה עטא, אחד המחבלים מהפיגוע בשער שכם בעיר העתיקה בירושלים,  16 ביוני 2017. צילום מסך מטוויטר, צילום מסך
אוסמה עטא/צילום מסך, צילום מסך מטוויטר
זירת פיגוע הדקירה והירי בירושלים. 16 ביוני 2017. רויטרס
זירת הפיגוע בירושלים, אמש/רויטרס
זירת פיגוע הדקירה והירי בירושלים. 16 ביוני 2017. רויטרס
זירת הפיגוע בירושלים, אמש/רויטרס
זירת פיגוע הדקירה והירי בירושלים. 16 ביוני 2017. רויטרס
זירת הפיגוע בירושלים, אמש/רויטרס
זירת הפיגוע בשער שכם בירושלים, יוני 2017. חטיבת דובר המשטרה, מערכת וואלה! NEWS
כלי נשק ששימש את המחבלים/מערכת וואלה! NEWS, חטיבת דובר המשטרה
זירת הפיגוע בשער שכם בירושלים, יוני 2017. חטיבת דובר המשטרה, מערכת וואלה! NEWS
כלי נשק ששימש את המחבלים/מערכת וואלה! NEWS, חטיבת דובר המשטרה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully