וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה: "ייתכן שהרגנו את מנהיג דאעש אל-בגדאדי בחודש שעבר"

בהודעה רשמית ממשרד ההגנה במוסקבה נמסר כי מנהיג הארגון נפגע בתקיפה אווירית בסוריה, שכוונה נגד כינוס בכירים. הקואליציה האמריקנית: "לא יכולים לאשר את הדיווח". לברוב: "לא בטוח ב-100%"

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

(בווידאו: קלטת של אל-בגדאדי שפורסמה בסוף השנה שעברה)

משרד ההגנה של רוסיה מסר היום (שישי) בהודעה רשמית כי מנהיג ארגון "המדינה האסלאמית" אבו בכר אל-בגדאדי "ככל הנראה נהרג" במתקפה אווירית רוסית באזור א-רקה שבסוריה ב-28 במאי. עוד נמסר כי כ-300 מאנשי הארגון, בהם 30 בכירים, נהרגו במתקפה.

על פי ההודעה, חיל האוויר הרוסי תקף כינוס של בכירי דאעש בעיר, שנחשבת למעוז דאעש האחרון. הפגישה נועדה לבחון יציאה של לוחמי דאעש מא-רקה מדרום. הובהר כי המידע על מותו של אל-בגדאדי "נבדק כעת דרך ערוצים שונים", וכי מוסקבה יידעה את ארצות הברית לפני המתקפה המדוברת.

עוד בוואלה! NEWS:
האו"ם: תקיפות ארה"ב א-רקה גורמות לאובדן חיים מזעזע
מתקדמים בלב בירת דאעש: המורדים מבססים אחיזה בא-רקה
מתיחות בסוריה: ארה"ב תקפה תומכי אסד שהתקדמו לגבול עיראק

מנהיג דאעש, אבו בכר אל-בגדאדי, במסר מאיים לישראל: "לא תהיה לכם שלווה בפלסטין". צילום מסך
נראה לאחרונה במוסול. אל-בגדאדי/צילום מסך

מטעם הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש, בהובלת ארצות הברית, נמסר כי "לא נוכל לאשר את הדיווח הרוסי". שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב הבהיר מאוחר יותר, על פי דיווח בסוכנות הידיעות הרוסית רי"א, כי "לפי שעה, מוסקבה לא יכולה לאשר ב-100% את מותו של אל-בגדאדי".

דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב נשאל בנושא במהלך תדרוך לעיתונאים, וסירב להשיב באופן מפורש בנוגע לתוצאות המתקפה. הוא רק הבהיר כי הנשיא ולדימיר פוטין "מקבל עדכונים שוטפים ממשרד ההגנה".

סרגיי לברוב ודונלד טראמפ בפגישתם בוושינגטון 10 במאי 2017. AP
הודיעו לאמריקנים. לברוב וטראמפ/AP

בעבר דווח לא פעם על מותו של אל-בגדאדי, אולם הודעה כזו מעולם לא נמסרה מטעם גוף בכיר כמו משרד ההגנה הרוסי. בחודשים האחרונים דווח כי אל-בגדאדי מסתתר בשטח המדברי שבין מוסול שבעיראק לא-רקה. הפעם האחרונה שבה תועד בפומבי הייתה ביוני 2014, אז נשא דרשה במסגד א-נורי העתיק במוסול, שנכבשה ברובה על ידי כוחות צבא עיראק.

אל-בגדאדי, בן 46, נולד בשם אברהים א-סמארי, והתנתק מארגון אל-קאעדה בשנת 2013, שנתיים לאחר חיסולו של מנהיג הארגון אוסמה בן לאדן. הוא גדל במשפחה דתית, למד תיאולוגיה בבגדאד והצטרף לארגוני הג'יהאד ב-2003, השנה שבה פלשה ארצות הברית לעיראק והפילה את משטרו של סדאם חוסיין. הוא נעצר על ידי הכוחות האמריקניים, ששחררו אותו לאחר כשנה לאחר שסברו כי הוא אינו מהווה סכנה.

מבט על העיר מוסול, עיראק. רויטרס
דאעש מאבדים אחיזה. הלחימה במוסול, בתחילת החודש/רויטרס

נאומו המוקלט האחרון של אל-בגדאדי שוחרר בחודש נובמבר האחרון, כשבועיים לאחר תחילת המבצע לשחרור מוסול. הוא קרא ללוחמיו להילחם ב"כופרים" ו"לשפוך את דמם כנהר". גורמים אמריקניים ועיראקיים רשמיים סבורים כי הותיר מאחוריו את המפקדים בשטח כדי להילחם את הקרבות במוסול ובא-רקה, כשהוא מתמקד בהישרדותו.

אל-בגדאדי לא משתמש בטלפונים סלולריים ויש לו מספר מועט של שליחים המתקשרים עם שני עוזריו העיקריים, איאד אל-עוביידי, ומי שמשמש שר ההגנה שלו, איאד אל-ג'ומלי. ב-11 באפריל דיווחה הטלוויזיה העיראקית כי האחרון חוסל, אך לא ניתן לכך אישור אחר. לדברי גורמי מודיעין, מנהיג דאעש נע בכלי רכב רגילים או בטנדרים המשמשים גם חקלאים, בין מקומות המסתור שלו, רק עם נהג ושני שומרי ראש בלבד.

בתחילת חודש אפריל דווח בטלוויזיה הממלכתית של עיראק כי איאד אל-ג'ומיילי, סגנו של אל-בגדאדי, נהרג. לפי גורמי מודיעין, ג'ומלי חוסל יחד עם מפקדים נוספים בארגון במתקפה אווירית של צבא עיראק במחוז אל-קאים, בסמוך לגבול סוריה.

ג'יהאן שייח אחמד, דוברת המבצע לשחרור א-רקה, במסיבת עיתונאים ממזרח לעיר, 26 במרץ 2017. רויטרס
נציגי "הכוחות הסוריים הדמוקרטיים" במסיבת עיתונאים באזור א-רקה, מרץ/רויטרס

בשבועות האחרונים השלימו הכוחות העיראקיים את ההשתלטות על שתיים מתוך ארבע השכונות האחרונות במוסול שנותרו בידי לוחמי דאעש. הלחימה באזור קריית הרפואה והעיר העתיקה של מוסול, שנחשבת לאזור קשה במיוחד ללחימה, נמשכת אולם ההערכה היא כי אלה ייכבשו בזמן הקרוב.

במקביל, בתחילת החודש הוכרז רשמית על תחילת המבצע הצבאי לשחרור מעוז דאעש האחרון בא-רקה. מאז דווח על הישגים ממוקדים לכוחות המורדים, בהם קואליציית הכוחות הסוריים הדמוקרטיים הנתמכים בידי ארצות הברית.

(עדכון ראשון: 10:14)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully