וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר הדסה: ההנהלה מאשימה את ההורים ב"ניסיון לחבל" במחלקה

שבוע לאחר התפטרותם של רופאי המחלקה ההמטואונקולוגית בבית החולים בירושלים, נמשכים מאבקי הגרסות בין ההנהלה להורים, שטענו בפני בג"ץ כי במחלקה החדשה אין מומחים מתאימים. במקביל, בבית החולים שערי צדק כבר לא מתנגדים להקמת מחלקה חלופית

צלמים זמניים מורשים

כשבוע לאחר שנכנסה לתוקפה התפטרותם של רופאי המחלקה ההמטואונקולוגית בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים, הנהלת הדסה טענה היום (שני) בתשובתה לעתירה שהגישו לבג"ץ הורי הילדים המאושפזים במחלקה כי הם מנסים לחבל בהצלחת המחלקה החלופית שהוקמה. ההורים, מצדם, טוענים כי אין במחלקה החדשה מומחים לגידולים סרטניים, וממשיכים לדרוש פתיחה על מחלקה אחרת בירושלים, מחוץ להדסה.

במקביל, נרשם שינוי בעמדת ההנהלה של בית החולים שערי צדק בעיר. מנהל בית החולים פרופ' יונתן הלוי, שהצהיר בעבר כי הוא מתנגד להקמת מחלקה חלופית אצלו, הסיר את התנגדותו והבהיר כי הוא "מותיר את הבקשה לשיקול דעתו של בית המשפט". פרופ' הלוי הודה כי ששת הרופאים שהתפטרו פנו אליו בנוגע להקמת מחלקה כזו כבר בתחילת השנה, אולם המהלך סוכל אז על ידי שר הבריאות יעקב ליצמן.

עוד בוואלה! NEWS:
רופאי הדסה מתעקשים: "המתווה לא ברור - לא מושכים את ההתפטרות"
ליצמן התערב לראשונה במשבר הדסה - והתייצב לצד הרופאים הפורשים
המשבר בהדסה: "במקום להילחם בסרטן - ילדינו נלחמים בליצמן"

הורים וילדים במאהל המחאה של הורי הדסה והרופאים העוזבים בגן סאקר, ירושלים 3 ביוני 2017. רוני כנפו
הציגו שלוש דרישות מרכזיות. מאהל המחאה של הורי הילדים המאושפזים, גן סאקר/רוני כנפו
הורים וילדים במאהל המחאה של הורי הדסה והרופאים העוזבים בגן סאקר, ירושלים 3 ביוני 2017. רוני כנפו
הרופאים ממשיכים להעביר בדיקות בהתנדבות. מאהל המחאה בגן סאקר/רוני כנפו

לפני כחודש, בשיאו של המשבר, שפרץ בעקבות משבר אמון עמוק בין הרופאים להנהלה והחלטת ההנהלה החד-צדדית להעביר השתלות מח עצם של ילדים למחלקות המבוגרים, אמר הלוי בריאיון כי הוא אינו מעוניין במחלקה כזו אצלו וכי הוא ממליץ לרופאים להישאר בהדסה ולהגיע לפתרון עם ההנהלה. אלא שלאחר מכן, טענו בסביבת הרופאים וההורים הפעילים כי הופעלו על מנהל שערי צדק לחצים מצד משרד הבריאות.

בעתירה שהגישו בתחילת החודש הורי הילדים המאושפזים במחלקה, באמצעות עמותת "הילדים של מיקי" שהקימו, על שמו של מנהל המחלקה הפורש פרופ' מיקי וינטרוב, הם הציגו שלוש דרישות מרכזיות. הראשונה שבהן היא למנוע את מתווה הרוטציה, לפיו החל מהשבוע שעבר "הושאלו" רופאים אונקולוגים מבית החולים שיבא בתל השומר, המטפלים בילדים המאושפזים במחלקה בתורנויות.

דרישה נוספת היא לחקור את התנהלותם של מנכ"ל הדסה פרופ' זאב רוטשטיין ושל שר הבריאות ליצמן סביב המשבר, ובין היתר בנוגע לטענה כי בית החולים נתן עדיפות להשתלות מח עצם בילדים מהרשות הפלסטינית וממזרח אירופה, המתאשפזים במחלקה במסגרת "תיירות מרפא" ומעשירים את קופת בית החולים, המצוי במשבר כלכלי עמוק – זאת, על פני השתלות בילדים ישראלים, לטענתם. הדרישה השלישית היא הקמת מחלקה המטואונקולוגית בשערי צדק.

זאב רוטשטיין מנהל בית חולים הדסה מתראיים ליעקב אילון בתוכנית וואלה! TALK. צילום: ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
"פגיעה במי שיזדקק לשירותי המחלקה". פרופ' רוטשטיין/ראובן קסטרו, צילום: ראובן קסטרו

הנהלת הדסה טענה בתשובתה לבג"ץ כי דרישות ההורים, כמו גם התפטרות הרופאים, נועדו כדי לחבל בפעילות המחלקה "ובילדים המטופלים בה ובאחרים שיזדקקו לשירותיה בימים הבאים". ההסתדרות הרפואית (הר"י) תומכת בעמדת ההורים, וטוענת כי פתרון הרופאים המושאלים משיבא אינו מהווה פתרון מיטבי לילדים החולים, וכי מאחר ויש מחסור אקוטי בתחום אונקולוגית הילדים בארץ, מתווה זה "יהפוך בנקל מזמני לקבוע, ומהווה סכנה לילדים החולים".

כעת המחלקה עובדת בכוח אדם חסר, בניסיון למנוע את סגירתה. עובדים בה שלושה אונקולוגים בכירים קבועים, ושאר העמדות מאוישות על ידי רופאים מתחלפים משיבא, בסיוע רופאי ילדים מהדסה הר הצופים. בתשובת ההורים לבג"ץ, הם ממשיכים לטעון כי המתווה החדש הביא מומחים להשתלות מח עצם למחלקה – ולא מומחים לגידולים ולסוגי סרטן שונים, בהם חולים יותר מ-70% מהילדים.

שר הבריאות יעקב ליצמן בישיבת הממשלה היום 3 במאי 2017. אמיל סלמן, מערכת וואלה! NEWS
התנגד להקמת מחלקה בשערי צדק. השר ליצמן/מערכת וואלה! NEWS, אמיל סלמן

בתגובה הובאו עדויות של אחיות במחלקה, המתלוננות על טיפול לקוי בילדים בשל חוסר הכשרה מתאימה. "הרופאים שנמצאים כאן לא יודעים לטפל בילדים", צוטטה אחת האחיות, שהקליטה את שיחתה עם גורמים בהנהלת בית החולים, "זה שרופא לא יודע פרוטוקול של מחלה מסוימת זו בעיה, הילד נמצא בסכנה".

לדברי האחות, "השבוע התקבלה ילדה עם גידול במוח כשאין פה מומחה לגידולי מוח. איך אני יכולה להסתכל לילדה הזו בעיניים ולהגיד לה, 'תישארי פה?'". היא הוסיפה: "אני רועדת כשאני נותנת כימותרפיה, אני רועדת כשהרופאה מתבלבלת במדבקות, כי היא לא יודעת את שמות הילדים - ואיך היא יכולה לדעת? היום היא פה, מחר בא רופא אחר".

בתוך כך, ששת הרופאים המתפטרים אינם ממהרים להשתבץ בחזרה במערכת הבריאות, והם מעניקים בדיקות ביקורת בהתנדבות לחלק מהילדים המטופלים שלהם, במסגרת בית חולים שדה שהקימו ההורים הנאבקים בגן סאקר שבירושלים. ההורים מבטיחים כי לא יפרקו את האוהל ולא ישובו למחלקה, עד אשר יימצא פתרון ראוי לילדיהם – עם הרופאים שלהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully