וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתווה לפתרון משבר הדסה: רופאים משיבא יתגברו עד הגעת מחליפים

רופאים מהמחלקה האונקולוגית בתל השומר יאיישו משמרות במחלקה ממנה התפטרו שישה רופאים בכירים וימנעו את סגירת המחלקה. "אומרים שכל משבר הוא הזדמנות", אמר במסיבת עיתונאים מנהל בית החולים הדסה, פרופ' רוטשטיין - שהבהיר כיצד הטיפול בילדים יופרד ממחלקות המבוגרים

צילום: יוני ריקנר, עריכה: ורד לידני

(בווידאו: הפגנת הורי הילדים המאושפזים בהדסה, לפני כשבועיים)

מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה עין כרם פרופ' זאב רוטשטיין ומנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב הציגו היום (שני) את תכניתם להצלת המחלקה ההמטואנקולוגית מסגירה. השניים קיימו מסיבת עיתונאים, לאחר שבית הדין האזורי אישר את התפטרות ששת הרופאים שיעזרו את המחלקה בעוד כשבוע.

על פי המתווה החדש, המחלקה תקבל סיוע רפואי מהמרכז הרפואי שיבא שבתל השומר, ורופאים מהמחלקה האונקולוגית יעלו מדי שבוע לירושלים ויאיישו משמרות במחלקה עד לכניסת שלושה רופאים חדשים שההנהלה גייסה. "צוות שיבא יתגבר את רופאי המחלקה", אמר פרופ' רוטשטיין. "אומרים שכל משבר הוא גם הזדמנות, והצלחנו נכון להיום להוסיף לשורות הדסה שני מומחים בינלאומיים".

בין הרופאים שגויסו נמצא פרופ' יוסי לבר, שיצא מהתמחות בהמטואונקולוגיה בניו יורק וכיהן כמנהל מחלקת ילדים בבית חולים בוירג'יניה. בהדסה מדגישים כי מדובר ב"עילוי בתחום בעל שם עולמי". גיוס נוסף שיגיע בסוך חודש ספטמבר הוא פרופ' גרי קופפר, מומחה ברפואת ילדים והמטואונקולוגיה ומנהל חטיבה באוניברסיטת ייל שבקונטיקט.

רוטשטיין הציג גם את המתווה לפיו יופרדו הילדים מושתלי מח העצם ממחלקות האשפוז למבוגרים, נושא שעמד בלב המחלוקת עם הרופאים המתפטרים. לפי המתווה, הצוות המטפל בילדים יבוסס על מומחים בהמטואונקולוגיה לילדים והם יאושפזו בשתי מחלקות נפרדות. בעתיד מתכנן בית החולים בסיוע משרד הבריאות להקים יחידה ייעודית, שתכלול 20 מיטות.

עוד בוואלה! NEWS:
ליצמן התערב לראשונה במשבר הדסה - והתייצב לצד הרופאים הפורשים
דוח הנציבות: רופא ששינה חוות דעת לטובת התביעה נשאר בתפקידו

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפגנה נגד הנהלת בית החולים הדסה, בשבוע שעבר/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהתייחסו למשבר אמר רוטשטיין כי מדובר ב"סאגה נוראית, הנמשכת כבר בשישה חודשים, מטלטלת ילדים והורים כאחד, פוגעת בעבודה ההרמונית של בית החולים ויוצרת אווירת משבר רוויית תקשורת מכוונת ומשמיצה. טענות הרופאים הנוטשים השתנו במהלך התקופה, כנגד כל אישור שניתן להם לדרישה מסוימת, הועלתה טענה חדשה. דרכי לא צלחה מול תכנית הנטישה המאורגנת בקפידה".

לדברי בר סימן טוב, "אנחנו צריכים לנטרל את כל רעשי הרקע שיש במשבר הזה ולהתמקד רק בטובת הילדים. העתקת המחלקה לבית החולים שערי צדק הוא צעד שאינו נכון מקצועית ולא אפשרי בטווח הזמן הרצוי". עוד הוסיף כי "אני פוגש את ההורים שיש פה בחוץ ואת הרופאים בבית הספר וברחובות, אלו אנשים שיקרים לי באופן אישי, אני אומר להם גם כמנכ"ל המשרד וגם כתושב ירושלים - אנחנו נעשה הכול בשביל הילדים ונשים את כל השיקולים הזרים בצד".

בית החולים הדסה עין כרם בירושלים. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה!
"יש גורמים שעושים הכל על מנת להניא רופאים מלהצטרף למחלקה". הדסה עין כרם/מערכת וואלה!, נועם מושקוביץ

רוטשטיין הוסיף להתייחס למשבר ואמר כי "אנו מקווים לגייס גם רופאים מומחים וגם מתמחים חדשים מהארץ, באופן שנוכל להגיד כי מעז יצא מתוק. לדאבוננו, יש כוחות שעושים הכול על מנת להניא רופאים מלהצטרף למחלקה בעת הזאת", אמר והדגיש כי "אנחנו בהדסה ניצמד להנחיות משרד הבריאות".

על פי ההנחיות, צוות השתלות מח העצם בילדים יבוסס על מומחים בהמטואונקולוגיה ילדים וההשתלות יבוצעו בשתי יחידות במקביל. עוד צוין בהנחיות כי הטיפול בילדים לאחר שעות העבודה ובסופי שבוע, יתבצע על ידי תורנים שהם מתמחים וכוננים בתחום, וכי תינתן קדימות לבניה מחדש של יחידה להשתלת מח עצם בילדים.

חולי סרטן תוכנית זאב רוטשטיין. ויקפדיה, עיבוד תמונה
חולי סרטן תוכנית זאב רוטשטיין/עיבוד תמונה, ויקפדיה

במחאה על הפתרון שהוצג, קיימו הורי ילדי המחלקה מסיבת עיתונאים. "מה שליצמן מציע זה לא פחות מהונאה. זו רמאות של הציבור פשוטו כמשמעו", טענו. "הוא לא יותר מאשר אוסף של טלאי על טלאי על טלאי, שרק יסכן למוות את ילדינו. כאילו לא די בכך שהם מסכנים את ילדינו, הם גם פוגעים בילדים חולי הסרטן בשיבא".

לדבריהם, "ככל שהדרמה קרבה למועד ההתפטרות של הרופאים, הפתרונות המוצעים על ידי שר הבריאות ליצמן הופכים להזויים יותר ויותר. כבר היום בהדסה כל רופא מטפל בממוצע בכ-30 ילדים חולי סרטן. על פי התכנון 'הגאוני' כל רופא יטפל בכמעט 100 ילדים. זוהי פארסה. מי שנותן את ידו להחלטה שערורייתית כזו – הוא פושע, המחיש את מותם של ילדים חולי סרטן".

זאב רוטשטיין לשעבר מנהל בית חולים הדסה מתראיים ליעקב אילון בתוכנית וואלה! TALK. ראובן קסטרו
"מדובר בסאגה נוראית". רוטשטיין/ראובן קסטרו

למרות ששר הבריאות יעקב ליצמן התערב במשבר בשבוע שעבר, עמדו הרופאים המתפטרים בהחלטתם, וסירבו למשוך בחזרה את ההתפטרות. בית הדין לעבודה בירושלים דחה את צו המניעה נגד התפטרותם, שתיכנס לתוקפה ב-4 ביוני. מסמך ההנחיות שפרסם ליצמן קבע כי יש להפריד את הילדים והמבוגרים בטיפולי ההשתלות, שהם לב המחלוקת שהביאה להתפטרות הרופאים הבכירים.

גורמים המעורבים בפרשה אמרו כי למרות התערבותו, כבר עכשיו קיימת הפרדה באמצעות חדרים או וילונות, ועל ליצמן היה להבהיר באופן חד משמעי כי אין לאשפז את הילדים במחלקות המבוגרים.

עיקר הסיבות שאותן נימק השופט שאישר את התפטרות הרופאים הוא המחסור החמור בהמטואונקולוגים ילדים בארץ, ועל כן אין הבטחה כי הנהלת בית החולים תצליח למצוא להם מחליפים גם בהארכה שביקשו. כמו כן, הרופאים המתפטרים העניקו להנהלה פרק זמן ארוך פי שלושה מהמותר בחוק למצוא להם מחליפים, כאשר התפטרו בתחילת חודש מרץ (שלושה חודשי התראה).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully