וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ: "מרגיש מזוכה מכל החשדות בעקבות הצהרתו של קומי"

8.6.2017 / 1:20

בעקבות פרסום הצהרתו של ראש ה-FBI המודח בטרם עדותו בוועדת המודיעין של הסנאט מסר פרקליטו של הנשיא הודעה לעיתונות שלפיה הוא שבע רצון מתוכן הדברים. קומי רמז בדבריו כי טראמפ ביקש "להסיר את עננת החקירה"

צילום: CNN

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הביע הלילה (חמישי) שביעות רצון מתוכן הצהרתו של ראש הבולשת הפדרלית (FBI) המודח ג'יימס קומי בטרם עדותו בפני ועדת המודיעין של הסנאט. בהודעה שפרסם לתקשורת פרקליטו של הנשיא מארק קאסוביץ' נמסר כי "הנשיא מרוצה מכך שמר קומי אישר סוף סוף באופן פומבי את הדיווחים שמסר בארבע עיניים שלפיהם הנשיא לא היה תחת חקירה במהלך בדיקת הפרשות הקשורות ברוסיה". עוד נמסר כי טראמפ "מרגיש שהוא זוכה לחלוטין ובאופן מוחלט מהחשדות".

אתמול פרסם קומי את תוכן דברי הפתיחה שימסור בהצהרתו בפני הוועדה בשימוע שנועד לדון בשיחות שניהל עם הנשיא סביב חקירת מעורבותה של רוסיה בניסיון להשפיע על הבחירות לנשיאות שנערכו בשנה האחרונה. קומי, שפוטר בידי טראמפ ב-10 במאי, העיד בהצהרתו כי הנשיא הפציר בו "להסיר את העננה" מעל חקירת קשרי הממשל עם רוסיה ו, לדבריו, "לעזוב את זה".

עוד העיד קומי כי "הנשיא אמר לי 'אני צריך נאמנות, אני מצפה לנאמנות". על פי הצהרתו, אחרי שאמר לטראמפ שהוא אינו נמצא תחת חקירה, לחץ עליו הנשיא לפרסם זאת בפומבי. בנוסף לכך, דרש טראמפ מקומי כי יפסיק את חקירתו של היועץ לביטחון לאומי לשעבר מייקל פלין - שנאלץ להתפטר בחודש פברואר לאחר שנחשף שמסר דיווח כוזב על פגישותיו עם שגריר רוסיה בוושינגטון סרגיי קיסליאק.

לקריאה נוספת:
עו"ד פרטי, בלי ניסיון בביטחון לאומי: ראש ה-FBI החדש של טראמפ
דיווח: "ראש ה-FBI סגר את חקירת קלינטון - בשל מידע רוסי מזויף"
ראש ה-FBI לשעבר יפקח על חקירת קשרי טראמפ עם רוסיה

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש ה-FBI לשעבר ג'יימס קומי, ינואר 2017. GettyImages
ביקש "להסיר את העננה" מעל החקירה. טראמפ וקומי, בינואר/GettyImages

בהצהרה שמסר אתמול קומי סיפר ראש ה-FBI המודח על ארוחת ערב שקיים עם טראמפ ב-27 בינואר, שבוע אחרי השבעתו של האחרון כנשיא. תוכן ההצהרה אימת למעשה את הדיווחים הרבים שפורסמו מאז פיטוריו של קומי בחודש שעבר על אודות מערכת היחסים בינו לבין הנשיא. קומי מציין בגוף ההצהרה כי לאחר כל פגישה עם טראמפ חיבר מזכר שבו פירט את חילופי הדברים ביניהם - וחשף אותו בפני הנהלת הבולשת הפדרלית.

עוד באותו נושא

ראש המודיעין בארה"ב לשעבר: "ווטרגייט מחוויר מול חקירת רוסיה"

לכתבה המלאה

לדברי קומי, "הנשיא התחיל לשאול אותי אם אני רוצה להישאר כראש ה-FBI, שאלה שבעיניי הייתה מוזרה, מאחר שהוא כבר שאל אותי על כך בשתי שיחות מוקדמות יותר שבהן הבהרתי לי כי אני אכן רוצה בכך. הוא אמר לי שהרבה אנשים רוצים את התפקיד בשל מה שקרה בשנה שעברה, והוא יבין אם ארצה לעזוב".

בהמשך אותה פגישה, העיד קומי, אמר לו טראמפ "כי הוא רוצה נאמנות ומצפה לנאמנות". לדבריו, "לא זזתי, דיברתי או שיניתי את הבעת הפנים שלי במהלך השתיקה המוזרה שהגיעה לאחר מכן. פשוט הסתכלנו אחד על השני בדממה. לאחר מכן, השיחה נמשכה אבל חזרנו לנושא לקראת סוף ארוחת הערב".

שימוע בוועדת המודיעין בסנאט בעקבות חקירת קשרי קמפיין טראמפ וממשלת רוסיה, 7 ביוני 2017. רויטרס
"חקירה שגורמת לפרשת 'ווטרגייט' להחוויר". השימוע בסנאט, אתמול/רויטרס

ראש ה-FBI המודח הביע בהצהרה חשש כי טראמפ ניסה ליצור עמו "יחסי פטרונות". לדבריו, "זה הדאיג אותי מאוד, בהתחשב בעצמאות של ה-FBI". עוד הזכיר קומי בהצהרתו את הדיווחים על אודות איסוף חומרים מכפישים על טראמפ בידי רוסיה.

קומי תיאר כיצד הנושא עלה בשיחותיו עם טראמפ: "כפי שעשה בעבר, הוא הביע גועל מהטענות הללו והכחיש אותן נחרצות. הוא אמר כי הוא שוקל להורות לי לחקור את התקרית הזאת כדי להוכיח שהיא לא התרחשה". לדבריו, הוא הזהיר את הנשיא כי הדבר "עלול ליצור רושם שאנחנו חוקרים אותו אישית, מה שלא עשינו, ומאחר שקשה מאוד להוכיח את ההיפך. הוא אמר לי שהוא יחשוב על כך ואמר לי לחשוב על כך גם".

מנהל ה- FBI קומי מעיד על גבעת הקפיטול בוושינגטון 3 במאי 2017. רויטרס
חשש כי טראמפ מבקש ליצור "יחסי פטרונות". קומי/רויטרס

קומי מפרט פגישות נוספות בהן הוסיף טראמפ לשאול לגבי הפעולות שביצע בתגובה לבקשת הנשיא כי יפרסם את העובדה שהוא אינו נתון לחקירה אישית בנושא רוסיה. קומי מציין כי העביר את הבקשה לסגן התובע הכללי אך זה לא השיב לו. לדבריו, טראמפ אמר לו כי הוא שוקל לשלוח את אנשיו לסגן התובע. "אמרתי שככה עליי לטפל בבקשתו. אמרתי שהבית הלבן צריך ליצור קשר עם משרד המשפטים כדי לבקש את זה, שזה הערוץ המקובל", כתב.

בשיחה אחרת, יום למחרת פיטוריו של היועץ לביטחון לאומי פלין, שאל טראמפ את קומי על התרשמותו ממנו. "הוא אמר שהוא בחור טוב ועבר הרבה, ולא עשה שום דבר רע בשיחותיו עם הרוסים, אבל הטעה את סגן הנשיא. אני מקווה שאתה יכול לראות זאת ולעזוב את זה", כתב קומי. "הסכמתי שהוא אכן בחור טוב, אבל לא אמרתי שאעזוב זאת". קומי הוסיף כי הוא לא הבין מדוע טראמפ עוסק בחקירה וכי "זה היה מדאיג מאוד".

אתמל הכריז טראמפ על מועמד חדש למחליפו של קומי בראשות ה-FBI - כריס ריי, עוזר של התובע הכללי תחת ממשלו של ג'ורג' בוש הבן. טראמפ מסר את ההודעה במקביל לשימוע שנערך בוועדת המודיעין בסנאט בהשתתפות בכירי סוכנויות המודיעין. אלו סירבו להשיב אם טראמפ דרש מהם להתנער מהחקירה. כמו כן, ראש קהילת המודיעין לשעבר ג'יימס קלאפר אמר כי פרשת "ווטרגייט", שבסופה התפטר הנשיא ריצ'רד ניקסון, מחווירה בהשוואה לחקירה הנוכחית.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ והיועץ לביטחון לאומי לשעבר מייקל פלין. רויטרס
"בחור טוב". טראמפ ופלין, במהלך קמפיין הבחירות/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully