וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש ה-FBI המודח: "טראמפ ביקש ממני להסיר את עננת החקירה"

8.6.2017 / 0:50

בהצהרת הפתיחה שלו, שפורסמה יום לפני עדותו הדרמטית בוועדת המודיעין של הסנאט, קומי תיאר מפגש מתוח ומביך עם הנשיא, שביקש ממנו כמה פעמים להפגין "נאמנות". "טראמפ אמר שלא היה לו קשר עם זונות רוסיות", טען הבכיר לשעבר

צילום: CNN

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הפציר בראש ה-FBI המודח ג'יימס קומי "להסיר את העננה" מעל חקירת קשרי הממשל עם רוסיה ו"לעזוב את זה" - כך עולה מהצהרת הפתיחה שאמור קומי לתת הערב (חמישי) בשימוע בוועדת המודיעין של הסנאט. לדבריו, "הנשיא אמר לי 'אני צריך נאמנות, אני מצפה לנאמנות". עוד יגיד קומי כי אחרי שאמר לטראמפ שהוא אינו תחת חקירה, לחץ עליו הנשיא לפרסם זאת בפומבי, בנוסף להפסקת חקירתו של היועץ לביטחון לאומי לשעבר מייקל פלין.

הלילה פרסם פרקליטו של טראמפ הודעה לתקשורת שבה הביע הנשיא שביעות רצון מתוכן הצהרתו של קומי. על פי ההודעה טראמפ "מרגיש כי זוכה לחלוטין ובאופן מוחלט מהחשדות".

אתמל הכריז טראמפ על מינויו של כריס ריי, עוזר של התובע הכללי תחת ממשלו של ג'ורג' וו. בוש, למחליפו של קומי, במקביל לשימוע בוועדת המודיעין בסנאט שבו השתתפו בכירי סוכנויות המודיעין. אלו סירבו להשיב אם טראמפ דרש מהם להתנער מהחקירה. בנוסף לכך, ראש קהילת המודיעין לשעבר ג'יימס קלאפר אמר כי פרשת "ווטרגייט", שבסופה התפטר הנשיא ריצ'רד ניקסון, מחווירה בהשוואה לחקירה הנוכחית.

לקריאה נוספת:
הבית הלבן: "טראמפ שוקל למנוע את עדות קומי בקונגרס"
דיווח: "ראש ה-FBI סגר את חקירת קלינטון - בשל מידע רוסי מזויף"
דיווח: טראמפ אמר לבכירים מרוסיה כי פיטורי קומי "הפסיכי" הקלו עליו

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש ה-FBI לשעבר ג'יימס קומי, ינואר 2017. GettyImages
דברים קשים נגד הנשיא. טראמפ וקומי, בינואר/GettyImages

בהצהרתו, סיפר ראש ה-FBI המודח על ארוחת הערב שלו שקיים עם טראמפ ב-27 בינואר, שבוע אחרי השבעתו של האחרון לתפקיד. קומי, שפוטר בחודש שעבר, אימת למעשה את הדיווחים הרבים שפורסמו מאז פיטוריו על מערכת היחסים בינו לבין הנשיא.

"הנשיא התחיל לשאול אותי אם אני רוצה להישאר כראש ה-FBI, שאלה שבעיניי הייתה מוזרה, מאחר שהוא כבר שאל אותי על כך בשתי שיחות מוקדמות יותר שבהן הבהרתי לי כי אני אכן רוצה בכך", נכתב בהצהרת הפתיחה של קומי. "הוא אמר לי שהרבה אנשים רוצים את התפקיד בשל מה שקרה בשנה שעברה, והוא יבין אם ארצה לעזוב".

כמה שניות לאחר מכן, לפי ראש ה-FBI המודח, טראמפ אמר "כי הוא רוצה נאמנות ומצפה לנאמנות". לדברי קומי, "לא זזתי, דיברתי או שיניתי את הבעת הפנים שלי במהלך השתיקה המוזרה שהגיעה לאחר מכן. פשוט הסתכלנו אחד על השני בדממה. לאחר מכן, השיחה נמשכה, אבל חזרנו לנושא לקראת סוף ארוחת הערב".

עוד באותו נושא

עו”ד פרטי, בלי ניסיון בביטחון לאומי: ראש ה-FBI החדש של טראמפ

לכתבה המלאה
"הסתכלנו אחד על השני בדממה מוזרה"

ראש ה-FBI המודח יגיד כי הוא חשש מכך שטראמפ מנסה ליצור "יחסי פטרונות" עמו. "זה הדאיג אותי מאוד, בהתחשב בעצמאות של ה-FBI", כתב. קומי יעיד מחר בשני חלקים - אחד שיהיה פתוח לציבור והשני מאחורי דלתיים סגורות. "במהלך ארוחת הערב, טראמפ הזכיר את החומרים המכפישים שתדרכתי אותו לגביו ב-6 בינואר", הזכיר קומי את הדיווחים שפורסמו על כך שמוסקבה מחזיקה בחומר מכפיש עליו שאותו אספה במהלך שהותו במוסקבה.

"כפי שעשה בעבר, הוא הביע גועל מהטענות הללו והכחיש אותן נחרצות. הוא אמר כי הוא שוקל להורות לי לחקור את התקרית הזאת כדי להוכיח שהיא לא התרחשה", כתב קומי. "אמרתי לו כי הוא צריך להיות זהיר כי זה עלול ליצור רושם שאנחנו חוקרים אותו אישית, מה שלא עשינו, ומאחר שקשה מאוד להוכיח את ההיפך. הוא אמר לי שהוא יחשוב על כך ואמר לי לחשוב על כך גם". קומי אישר כי הוא כתב מזכר מפורט אחרי ארוחת הערב שלו עם טראמפ וחלק אותו עם בכירי ה-FBI.

ראש ה-FBI המיועד כריסטופר ריי. AP
ראש ה-FBI המיועד, כריס ריי/AP
מייקל פלין ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין באירוע לציון עשור להקמת רשת RT, 2016. רשת RT, צילום מסך
פלין ופוטין בארוחת ערב לציון עשור להקמת רשת RT, ב-2015/צילום מסך, רשת RT

בהצהרתו, מזכיר קומי עוד שיחות שניהל עם טראמפ. "בבוקר ה-11 באפריל, הנשיא התקשר אלי ושאל מה עשיתי בנוגע לבקשה שאפרסם את העובדה שהוא לא נתון לחקירה אישית בנושא רוסיה. השבתי שהעברתי את בקשתו לסגן התובע הכללי, אבל לא שמעתי ממנו בחזרה עדיין. הוא השיב ש'העננה' מפריעה לו בעבודתו. הוא אמר שאולי הוא ישלח את אנשיו לסגן התובע. אמרתי שככה עלי לטפל בבקשתו. אמרתי שהבית הלבן צריך ליצור קשר עם משרד המשפטים כדי לבקש את זה, שזה הערוץ המקובל".

בשיחה ביניהם ב-14 בפברואר שאל טראמפ את קומי שוב על סוגיית פלין. "הוא אמר שהוא בחור טוב ועבר הרבה, ולא עשה שום דבר רע בשיחותיו עם הרוסים, אבל הטעה את סגן הנשיא. אני מקווה שאתה יכול לראות זאת ולעזוב את זה", כתב קומי. "הסכמתי שהוא אכן בחור טוב, אבל לא אמרתי שאעזוב זאת". הוא אמר כי הוא לא הבין מדוע טראמפ עוסק בחקירה. "זה היה מדאיג מאוד".

בשיחה בין השניים ב-30 במרץ, לדבריו, טראמפ תיאר את החקירה כ"ענן" הרובץ מעליו ופוגע ביכולותיו להנהיג את המדינה. "הוא אמר שאין לו שום דבר עם רוסיה, ושום דבר שקשור לזונות רוסיות", יגיד ראש ה-FBI המודח. "הוא הניח שהוא תמיד מוקלט בכל מה שקשור לרוסיה. הוא שאל מה אפשר לעשות כדי להסיר את העננה הזאת".

לדברי קומי, הוא השיב על כך: "אנחנו מנהלים את החקירה מהר ככל שאפשר וזה יהיה נהדר אם לא נמצא שום דבר ונסיים את עבודתנו כמו שצריך. הוא הסכים, אבל אז הוא שב הדגיש את הבעיות שנגרמות לו כתוצאה מכך".

(עדכון ראשון: 20:56)

שימוע בוועדת המודיעין בסנאט בעקבות חקירת קשרי קמפיין טראמפ וממשלת רוסיה, 7 ביוני 2017. רויטרס
סירבו להשיב. בכירי המודיעין בסנאט, אתמול/רויטרס
שימוע בוועדת המודיעין בסנאט בעקבות חקירת קשרי קמפיין טראמפ וממשלת רוסיה, 7 ביוני 2017. רויטרס
השימוע בסנאט, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully