וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: טראמפ אמר לבכירים מרוסיה כי פיטורי קומי "הפסיכי" הקלו עליו

עמרי נחמיאס, שליח וואלה! NEWS לוושינגטון וסוכנויות הידיעות

20.5.2017 / 4:40

לפי "ניו יורק טיימס" אמר הנשיא לבכירים רוסים כי הדחתו של ראש ה-FBI "הורידה מהלחץ". ועדת המודיעין של הסנאט הודיע כי קומי יעיד בפניה פומבית, וברשת CNN דווח כי בבית הלבן נערכים לאפשרות של הדחת הנשיא, אף שהסיכויים לכך קטנים

צילום: יותם רונן עריכת וידאו:ניר חן

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר לשר החוץ הרוסי סרגיי לברוב ולשגריר הרוסי סרגיי קיסליאק בפגישתו עמם בחדר הסגלגל בבית הלבן בתחילת החודש כי פיטורי ראש הבולשת הפדרלית (FBI), שננקטו יום לפני, "הפחיתו הרבה מהלחץ" שהיה עליו – כך עולה ממסמך שסיכם את הפגישה ונחשף אמש (שישי) בעיתון "ניו יורק טיימס".

"הרגע פיטרתי את ראש ה-FBI, הוא היה משוגע, ממש פסיכי", אמר טראמפ לפי המסמך, שהוקרא לכתב העיתון בידי גורם אמריקני. "התמודדתי עם לחץ רב בגלל רוסיה. אבל עכשיו זה מאחוריי", הוסיף. הוא ציין גם כי הוא לא נמצא תחת חקירה.

תמלולי הפגישה מחזקים את הטענות כי טראמפ פיטר את קומי בעיקר בגלל חקירת הבולשת לגבי קשרי הקמפיין שלו לכאורה עם בכירים בקרמלין. המסמך שתיעד את הפגישה מבוסס על הערות שנכתבו בחדר הסגלגל במהלכה והועברו ל"ניו יורק טיימס" בידי גורם רשמי.

עוד בוואלה! NEWS:
רוחות הסערה לא מרעידות את הכיסא: הדרך הארוכה להדחת טראמפ
מקווה להשאיר את הדרמה בוושינגטון: טראמפ יוצא אל המזרח התיכון
טראמפ: "מינוי התובע המיוחד פוגע במדינה, תירוץ להפסד הדמוקרטים"

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עם שגריר רוסיה סרגיי קיסליאק ושר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב, 16 במאי 2017. AP
"התמודדתי עם לחץ מרוסיה". טראמפ, קיסליאק ולברוב/AP

בתוך כך, ועדת המודיעין של הסנאט הודיעה הלילה כי קומי יעיד בפניה בדלתיים פתוחות לקראת סוף החודש. בהצהרה שפרסמה הוועדה כתב היו"ר ריצ'רד בר כי "אנו מצפים לגבות עדות מראש ה-FBI לשעבר על מעורבותו בפיתוח הערכת קהיליית המודיעין לגבי מעורבותה של רוסיה בבחירות לנשיאות בשנת 2016. אני מקווה שהוא יבהיר לעם האמריקני את האירועים האחרונים שפורסמו בתקשורת". סגנו, הסנאטור מארק וורנר אמר: "אני מקווה שעדותו של קומי תעזור לענות על חלק מהשאלות שצצו מאז שהודח באופן כה פתאומי על ידי הנשיא. אני גם מצפה שקומי יוכל לשפוך אור על עניינים קריטיים לחקירת הוועדה בנושא מאורעות הבחירות האחרונות. לדבריו, "קומי שירת את ארצו בכבוד הרבה שנים, והוא זכאי להזדמנות לספר את סיפורו. ויותר מכך, לעם האמריקני מגיעה ההזדמנות לשמוע את סיפורו".

רשת CNN דיווחה הלילה כי היועצים המשפטיים של הבית הלבן החלו בהליך לימוד לעומק של הליך הדחת הנשיא, למקרה שייעשה ניסיון לפתוח בהליך שכזה נגד טראמפ. לפי הדיווח, הסיכוי שייפתח הליך שכזה עדיין נמוך, שכן טראמפ נהנה מגיבוי רפובליקני, ואפילו גורמים דמוקרטים מודים כי האפשרות להדיח את טראמפ עדיין אינה בשלה. למרות זאת, היועצים המשפטיים בבית הלבן קיימו השבוע התייעצויות כדי להבין איך בדיוק יתנהל הליך שכזה במקרה והוא ייפתח, כדי לחזק את ההגנה המשפטית של הנשיא בנוגע לחקירה המתנהלת בעניין קשרי קמפיין טראמפ וממשלת רוסיה.

במקביל, ב"וושינגטון פוסט" פורסם כי גורם נוסף בבית הלבן נחקר כחלק מחקירת קשרי טראמפ ורוסיה. על פי גורמים המעורים בפרטים, חקירת הגורם הרשמי בבית הלבן מצביעה על כך שהחקירה מגיעה לרמות הבכירות ביותר בממשל. הנחקר הוא יועץ בכיר שנחשב קרוב לנשיא. על פי הגורמים, בשבועות הקרובים מהלכי החקירה צפויים להאיץ והחוקרים שואפים להעביר אותה בזמן הקרוב לבית המשפט.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
מנהל ה- FBI קומי מעיד על גבעת הקפיטול בוושינגטון 3 במאי 2017. רויטרס
"מבצע פוליטיזציה לחקירת רוסיה". קומי/רויטרס

דובר הבית הלבן, שון ספייסר, לא הכחיש את הדיווחים. בתגובה לשני הפרסומים מסר כי ראש ה-FBI לשעבר שפוטר בידי טראמפ מבצע "פוליטיזיציה ראוותנית" לחקירה בעניין מעורבות הקמפיין עם רוסיה, ופוגע במאמצים הדיפלומטיים מול מוסקבה. "החקירה הייתה ממשיכה בכל מקרה, ומן הסתם, פיטוריו של קומי לא היו מסיימים אותה. הסיפור האמיתי כאן הוא שהביטחון הלאומי שלנו נפגע על ידי הדלפת שיחות פרטיות ומסווגות ביותר", הוסיף.

אמש אמר טראמפ כי ההחלטה למנות תובע מיוחד לחקירת קשרי ממשלו עם רוסיה "פוגעת במדינה" ונראית כמו "תירוץ של הדמוקרטים להפסד שלהם". זאת במקביל להאצת החקירה, שלפי סנאטורים מתמקדת בין היתר גם באפשרות של שיבוש הליכי חקירה. טראמפ, שאמר את הדברים בטרם פגישתו בבית הלבן עם נשיא קולומביה, הוסיף כי ההחלטה "מראה שאנחנו מדינה לא מאוחדת ויש לנו דברים חשובים לעשות. זה מראה שאנחנו לא מאוחדים כמדינה וזה דבר רע".

שלשום בלילה הודיע משרד המשפטים כי ראש ה-FBI לשעבר רוברט מולר יהיה התובע המיוחד בחקירה, שגרמה לטלטלה בבית הלבן. מאז החליט טראמפ להדיח את ראש ה-FBI ג'יימס קומי בשבוע שעבר, צצו דיווחים שלפיהם הנשיא ניסה לשכנע אותו עוד בפברואר להפסיק את החקירה, לאחר פיטוריו של היועץ לביטחון לאומי מייקל פלין.

במהלך מסיבת העיתונאים עם חואן מנואל סנטוס, הכחיש זאת טראמפ ואמר כי היה סבור שפיטורי קומי יזכו בתמיכה דו-מפלגתית. לדבריו, ההחלטה על מינוי ראש FBI חדש תתקבל בקרוב. אחד המועמדים המובילים הוא הסנאטור והמועמד לנשיאות לשעבר ג'ו ליברמן, שהיה חבר המפלגה הדמוקרטית.

(עדכון ראשון: 22:06)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully