וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקווה להשאיר את הדרמה בוושינגטון: טראמפ יוצא אל המזרח התיכון

19.5.2017 / 14:30

הנשיא האמריקני ימריא הערב, מלווה במשפחתו וביועציו הקרובים, לתחנה הראשונה בנסיעה ארוכה במיוחד - שתסתיים רק עוד שבוע וחצי. על רקע המשבר בבית הלבן, טראמפ מקווה לרשום הצלחות במאבק בטרור, בברית עם נאט"ו, במגעים עם ישראל - ובטוויטר

עריכת וידאו:ניר חן

בסיומו של השבוע הקשה ביותר לכהונתו, ימריא הערב (שישי) נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לנסיעה המדינית הראשונה שלו. זו הייתה אמורה להיות נסיעה חגיגית, כזו שתמצב את הנשיא, שדגל בקמפיין במדיניות של "אמריקה תחילה", כמנהיג עולמי המתחזק קשרים קרובים עם מנהיגים במזרח התיכון ובאירופה.

אלא שבמקום זאת, הוא ישאיר אחריו בוושינגטון כמה פרשיות דרמטיות שילוו את הכהונה שלו עוד זמן רב. העובדה שהנסיעה תארך תשעה ימים ותתפרש על פני ארבע מדינות – ערב הסעודית, ישראל, איטליה ובלגיה – בזמן שארצות הברית סוערת, גרמה לו, לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס", לשאול את יועציו אם לא היה עדיף לקצר את הנסיעה לחמישה ימים.

עוד בוואלה! NEWS:
ביקור טראמפ: לא תתקיים פגישה משולשת עם נתניהו ואבו מאזן
א-סיסי לישראל: "יש הזדמנות לשלום, טראמפ הוא 'הקלף המנצח'"
שדה תעופה בגדה ואתר נופש בים המלח: דרישות הפלסטינים מטראמפ

נושא: נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בפגישה עם נשיא קולומביה, 18 במאי 2017. רויטרס
השבוע הקשה בכהונתו. טראמפ/רויטרס

בכל זאת, לטראמפ היו שיעורי בית רבים להכין לקראת עשרות המפגשים הצפויים לו עם ראשי מדינות ועם בכירים בימים הקרובים בכמה זירות שונות, החל מערב הסעודית ומדינות ערב, דרך ישראל והרשות הפלסטינית ועד לוועידת נאט"ו וועידת מדינות G7. לפני כשבועיים, נשאל דובר הבית הלבן שון ספייסר מדוע לוח הזמנים של הנשיא כה דל באירועים, והשיב כי טראמפ מתכונן לנסיעה המורכבת.

עם זאת, מאז הספיק הנשיא האמריקני לפטר את ג'יימס קומי מתפקיד ראש הבולשת הפדרלית, FBI, בצעד ששחרר כדור שלג של פרסומים והדלפות, שהעיבו על ההכנות לנסיעה. זה החל בפרסום כי טראמפ מסר לשר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, מידע מסווג שהתקבל מהמודיעין הישראלי, ואף העמיד בסכנה מרגל שהמדינה שלחה לכאורה לשורות ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש).

בעיצומה של הדרמה הזו, נחת פרסום מטלטל נוסף, שבישר כי הנשיא ביקש מקומי לסגת מחקירת היועץ המודח לביטחון לאומי, מייקל פלין, טרם החליט לפטר אותו, דבר שהעלה טענות לאפשרות של שיבוש חקירה מצדו של הנשיא. פחות מ-24 שעות לאחר מכן, הודיע סגן שר המשפטים, רוד רוזנשטיין, כי הוא ממנה תובע מיוחד לעסוק בחקירת הקשרים בין קמפיין טראמפ לזרועות הממשל הרוסי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
דובר הבית הלבן שון ספייסר בתדרוך עיתונאים, 11 באפריל 2017. רויטרס
"ברור שהכותל בירושלים". ספייסר/רויטרס

בין לבין, צצו עוד שורה של פרסומים בעייתיים, כמו המחלוקת בין צוות ההכנה האמריקני לזה הישראלי בנוגע לביקורו של טראמפ בכותל ומעמדו של האתר הקדוש לראיית וושינגטון. כשנשאלו על כך היועץ לביטחון לאומי הרברט מקמסטר ודובר הבית הלבן ספייסר, שניהם נמנעו מלומר שהכותל נמצא בישראל. מקמסטר השיב כי "זו שאלה של מדיניות" ואילו ספייסר אמר כי "ברור שהכותל בירושלים".

יתרה מכך, סרטון שפרסם הבית הלבן לקראת הביקור הציג את יעדי הביקור כולו, כולל ישראל, כמובן, שהוצגה ללא שטחי הגדה המערבית, רצועת עזה ורמת הגולן – שבה הוחלה הריבונות הישראלית בשנת 1981. סיפוח רמת הגולן, כמו גם ריבונות ישראלית על שטחי הגדה והרצועה, אינם מוכרים על ידי אף מדינה בעולם, וממשלים אמריקניים קודמים החזיקו באותה העמדה.

הסרטון שפרסם הבית הלבן לקראת הביקור:

כל אלה שמו את הצוות של טראמפ השבוע במגננה ובמצב תמידי של בקרת נזקים. גם הנשיא עצמו דיבר על "ציד מכשפות" ואמר כי מינוי התובע המיוחד "פוגע במדינה". במהלך מסיבת העיתונאים שקיים אמש עם נשיא קולומביה חואן מנואל סנטוס, דיבר טראמפ על הצורך לעבור הלאה ולחזור להתמקד בענייני המדינה. לכן, בניסיון לשים את התסבוכת הזו מאחוריו ולהתחיל את הנסיעה ברגל ימין, הוא צפוי על פי הערכות להודיע כבר במהלך היום על זהות ראש ה-FBI החדש. השם החם בבורסת השמות לתפקיד הוא זה של הסנאטור הדמוקרטי לשעבר ג'ו ליברמן.

פגישות עם מנהיגי העולם המוסלמי

טראמפ יצא מהבית הלבן בשעה 20:50 (שעון ישראל), אל עבר הבסיס הצבאי אנדרוז שנמצא בסמוך לוושינגטון הבירה, ממנו הוא ימריא לטיסה שתיארך 12 שעות אל התחנה הראשונה שלו – ריאד. אל טראמפ יתלוו רעייתו מלניה, ובתו איוונקה ובעלה ג'ארד קושנר, וב"פוליטיקו" דווח מפי גורמים בבית הלבן כי הזוג היהודי קיבל אישור רבני להצטרף לטיסה, על אף שהיא תמריא בשבת. לביקור יצטרפו גם שר החוץ רקס טילרסון, שר ההגנה ג'יימס מאטיס, היועץ לביטחון לאומי מקמסטר, וסוללת היועצים הקרובה.

הכנות בריאד לביקור:

במרכזן של שתי היממות הראשונות של טראמפ בערב הסעודית צפוי לעמוד שיפור היחסים בין שתי המדינות, כמו גם עם מדינות ערב נוספות. טראמפ מקווה לשפר בביקור זה את המסחר בין המדינות, ובמסגרת זאת ישתתפו למעלה מ-90 מנכ"לים של חברות ענק בוועידת עסקים משותפת. הנשיא מקווה גם לרתום את מדינות ערב המתונות למאבק בדאעש ובאיראן, ולמנף את התחממות היחסים בין ארצות הברית והעולם הערבי, בהשוואה לתקופת אובמה במהלכה הקשרים היו קרירים למדי, באופן שיעזור להתניע מהלך מדיני בין ישראל והפלסטינים.

במהלך הביקור, טראמפ ייפגש גם עם המלך סלמאן בן עבד אל-עזיז ועם מנהיגי מדינות המפרץ, וכן ישתתף בוועידה עם 55 ראשי מדינות ונציגים בכירים מהעולם המוסלמי, כולל נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, ומנהיגי עיראק, אפגניסטן ופקיסטן. בטקס חנוכת מרכז בינלאומי למאבק באידיאולוגיה קיצונית, הוא יישא את נאום המפתח שלו בחלק הזה של הביקור. נושא הנאום יהיה האסלאם, וטראמפ צפוי לשרטט בו חזון התומך באסלאם המתון וקורא למאבק משותף בקיצוניות ובטרור. בנוסף לכך, טראמפ – המוכר היטב כמשתמש "כבד" בטוויטר – צפוי לשאת את הנאום המרכזי בוועידה בנושא רשתות חברתיות.

היערכות לקראת הגעתו של טראמפ 18 במאי. נועם מושקוביץ
הכנות אחרונות לביקור טראמפ בארץ/נועם מושקוביץ

לאחר מכן, ימריא טראמפ לישראל, ויגיע הישר מנתב"ג לירושלים. הוא ייפגש עם הנשיא ראובן ריבלין במשכנו, ימשיך לביקור בעיר העתיקה של ירושלים, כולל כנסיית הקבר והכותל המערבי, ולאחר מכן ייפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו במלון "המלך דוד" ובמעון הרשמי ברחוב בלפור. למחרת, ייפגש טראמפ עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בבית לחם, יסייר במוזיאון יד ושם ויסיים את ביקורו עם נאום במוזיאון ישראל.

המשך לוח הזמנים העמוס של טראמפ צפוי לזמן לו גם נסיעה לרומא, שם ייפגש עם ראש ממשלת איטליה ועם האפיפיור פרנציסקוס בקריית הוותיקן. יממה לאחר מכן, ימשיך הנשיא לבלגיה, שם ישתתף בוועידה של המדינות החברות בנאט"ו. את הנסיעה האינטנסיבית והארוכה הוא יחתום בעוד בביקור בסיציליה, שם ישתתף בוועידת מדינות G7.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully