וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: ערב הסעודית העבירה לקטאר "עשרה תנאים לסיום המשבר"

7.6.2017 / 1:31

אמיר כוויית הגיע לפגישת תיווך עם מלך ערב הסעודית, ולפי "סקיי ניוז" בערבית, המלך הציג רשימת תנאים, שעל דוחא למלא תוך 24 שעות. במקביל, ירדן הכריזה על צמצום הייצוג הדיפלומטי בקטאר ועל סגירת משרדי "אל-ג'זירה" בעמאן

עריכת וידאו:ניר חן

מלך ערב הסעודית סלמאן הציג אמש (שלישי) לאמיר כוויית סבאח אל-אחמד א-סבאח עשרה תנאים לסיום המשבר עם קטאר - כך דווח ברשת "סקיי ניוז" בשפה הערבית. השניים נועדו בג'דה שבערב הסעודית, יום לאחר ההכרזה הסעודית על ניתוק הקשרים עם קטאר, שאליה הצטרפו גם מצרים, איחוד האמירויות הערביות, בחריין ומדינות נוספות.

בסוכנות הידיעות הממלכתית של כוויית, שלא הצטרפה לחרם של מדינות ערב ונחשבת לגורם חשוב במאמצי התיווך, נמסר רק כי שני המנהיגים שוחחו על "ההתפתחויות האזוריות האחרונות". עם זאת, ברשת "סקיי" דווח כי המלך סלמאן העביר לא-סבאח רשימה של עשרה תנאים, שלדוחא הוקצבו 24 שעות, "החל מהערב", כדי למלא אותם.

גם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ קיים אתמול שיחה עם המלך סלמאן, שבה הביע את הצורך הדחוף באחדות המפרץ. לפי בכיר בבית הלבן שהתראיין לסוכנות הידיעות "רויטרס", המסר שהעביר הנשיא בשיחה הטלפונית היה ש"אנחנו צריכים אחדות באזור כדי להילחם באידיאולוגיה הקיצונית ובמימון הטרור".


עוד בוואלה! NEWS:
ערב הסעודית: "המשבר לא יסתיים אם קטאר לא תפסיק לתמוך בחמאס"
טראמפ: מנהיגי האזור אמרו לי שקטאר מממנת אידיאולוגיה קיצונית
מיליארד דולר לאיראן ולג'בהת א-נוסרה: העסקה של קטאר שגרמה למשבר

אמיר כוויית ומלך ערב הסעודית, ג'דה, 6 ביוני 2017. , KUNA, צילום מסך
פריצת דרך? פגישת מלך ערב הסעודית ואמיר כוויית, הערב/צילום מסך, , KUNA

מוקדם יותר הכריז שר החוץ של ערב הסעודית עאדל אל-ג'ובייר כי קטאר צריכה לנקוט "כמה צעדים", בהם הפסקת התמיכה בארגון הפלסטיני חמאס, על מנת לחדש את היחסים הדיפלומטיים והכלכליים על המדינות הערביות שהכריזו על ניתוק היחסים. "החלטנו לנקוט צעדים כדי להבהיר שהגבול נחצה", קרא אל-ג'ובייר, במהלך ביקורו בפריז, בירת צרפת.

לדבריו, "אף אחד לא רוצה לפגוע בקטאר. קטאר חייבת לבחור באיזה כיוון היא רוצה להתקדם". אל-ג'ובייר עוד טען, בהתייחסות לסגירת הגבולות וההגבלות העסקיות הרבות, כי "המחיר של הצעדים הכלכליים נגד קטאר ישכנעו אותה לצעוד בכיוון הנכון". כשנשאל אם תיתכן תגובה צבאית נגד דוחא אם זו לא תשנה את דרכה השיב: "אני מקווה שלא".

עוד באותו נושא

ליברמן: ניתוק היחסים בין מדינות ערב לקטאר פותח פתח לשיתוף פעולה

לכתבה המלאה

ירדן: "מקווים להתגבר על השלב המצער הזה"

בתוך כך, ממשלת ירדן החליטה אתמול על הנמכת דרג הייצוג הדיפלומטי שלה בקטאר. דובר הממשלה מוחמד אל-מומני הוסיף בהודעה רשמית כי הממשלה הורתה על סגירת המשרדים בעמאן של רשת "אל-ג'זירה", שבסיסה בקטאר - בדומה להחלטת הרשויות בסעודיה על סגירת משרדי הרשת במדינה.

אל-מומני הוסיף כי ירדן "תמשיך להפעיל לחץ מרבי על מנת לקדם את ביטחון האזור ויציבותו, ולקדם עתיד בטוח לעמינו". הוא עוד מסר כי הממשלה הירדנית "מקווה להתגבר על השלב המצער הזה, ולמצוא קרקע מוצקה לפתרון המשבר, שתבטיח את שיתוף הפעולה של כל מדינות ערב בבניית עתיד טוב יותר".

חברת התעופה המרוקאית "רויאל אייר מרוק" הודיעה על הפסקת כל טיסותיה לשדה התעופה הבינלאומי בדוחא, בעקבות ניתוק הקשרים. ההחלטה משפיעה גם על טיסות רבות שעוצרות בשדה התעופה חמד בדרכן ליעדים אחרים - כולל שדות תעופה בערב הסעודית, מצרים, תימן ואיחוד האמירויות הערביות.

ממשלת מאוריטניה נקטה קו חריף יותר מירדן וממרוקו, והכריזה על ניתוק מלא של יחסיה עם קטאר. בכך, הצטרפה לערב הסעודית, מצרים, איחוד האמירויות הערביות, בחריין, האיים המלדיביים, והממשלות השולטות על חלקים בתימן ובלוב.

המלך עבדאללה עם שליט דובאי בפסגת הליגה הערבית בים המלח, ירדן, 29 במרץ 2017. רויטרס
בחר מחנה. מלך ירדן עבדאללה עם אמיר דובאי מוחמד בן ראשד אאל מכתום, ירדן/רויטרס

מזכ"ל הליגה הערבית אחמד אבו אל-רייט אמר כי הוא "מצר" על המשבר האזורי, והוסיף כי הוא עוקב מקרוב אחר ההתפתחויות. לדבריו, הוא מקווה כי המדינות הערביות יצליחו להתגבר על חילוקי הדעות בעתיד הקרוב, "על מנת להבטיח את ביטחונן של מדינות ערב מפני האיומים".

במקביל, נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן טען כי בידוד של קטאר או הטלת סנקציות "לא יפתור שום בעיה". הוא שב והוסיף כי אנקרה "עושה ותעשה כל שביכולתה כדי לפתור את המשבר" בין המדינות הערביות לקטאר.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שוחח אמש עם אמיר קטאר א-ת'אני, ועל פי הודעת הקרמלין הבהיר כי רוסיה ממשיכה לתמוך בפתרון מדיני ודיפלומטי למשבר. כמו כן, במהלך שיחתם, השניים דנו בשיתוף הפעולה הכלכלי בין שתי המדינות.

(עדכון ראשון: 22:52)

שר החוץ הסעודי עאדל אל-ג'ובייר בפגישה ברבאט, פברואר 2016. רויטרס
"אף אחד לא רוצה לפגוע בקטאר". אל-ג'ובייר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully