וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערב הסעודית: "המשבר לא יסתיים אם קטאר לא תפסיק לתמוך בחמאס"

שר החוץ עאדל אל-ג'ובייר התייחס במהלך ביקורו בפריז לניתוק היחסים עם הנסיכות, והבהיר: "החלטנו לנקוט צעדים כדי להבהיר שהגבול נחצה". אמיר כוויית, שנחשב לגורם חשוב במאמצי התיווך, נועד עם מלך ערב הסעודית

עריכת וידאו:ניר חן

שר החוץ של ערב הסעודית עאדל אל-ג'ובייר אמר אתמול(שלישי) כי קטאר צריכה לנקוט "כמה צעדים", בהם הפסקת התמיכה בארגון הפלסטיני חמאס, על מנת לחדש את היחסים הדיפלומטיים והכלכליים על המדינות הערביות שהכריזו אתמול על ניתוק היחסים עם הנסיכות. "החלטנו לנקוט צעדים כדי להבהיר שהגבול נחצה", קרא אל-ג'ובייר, במהלך ביקורו בפריז, בירת צרפת.

לדבריו, "אף אחד לא רוצה לפגוע בקטאר. קטאר חייבת לבחור באיזה כיוון היא רוצה להתקדם". אל-ג'ובייר עוד טען, בהתייחסות לסגירת הגבולות וההגבלות העסקיות הרבות, כי "המחיר של הצעדים הכלכליים נגד קטאר ישכנעו אותה לצעוד בכיוון הנכון".

עוד בוואלה! NEWS:
טראמפ: מנהיגי האזור אמרו לי שקטאר מממנת אידיאולוגיה קיצונית
המשבר עם קטאר מחריף: סעודיה סוגרת את משרדי אל-ג'זירה
ליברמן: ניתוק היחסים בין מדינות ערב לקטאר פותח פתח לשיתוף פעולה

ראש הלשכה המדינית של חמאס חאלד משעל עם אמיר קטאר, שייח תמים בן חמד אל-תאני ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בפגישה בדוחא, 2014. GettyImages
"מערערת את מעמד הרשות הפלסטינית". אמיר קטאר עם אבו מאזן וחאלד משעל, 2014/GettyImages

שר החוץ הסעודי ציין את ארגון חמאס ואת הארגון המצרי "האחים המוסלמים", שלשניהם קשרים נרחבים זה עם זה ועם ההנהגה הקטארית, כגופים שעל דוחא לנתק עמם את הקשר. לדבריו, קטאר מערערת את מעמדה של הרשות הפלסטינית באמצעות תמיכתה בחמאס, ושל מצרים באמצעות התמיכה ב"אחים המוסלמים".

רק השבוע דווח כי קטאר גירשה משטחה כמה מבכירי חמאס, שהיו אחראים על הקשר עם פעילי הארגון בגדה המערבית, בעקבות "לחצים חיצוניים" שהופעלו עליה. אנשי הארגון שהתבססו בדוחא, בהם גם בכיר הארגון סאלח אל-ערורי, המופקד על הכוונת חוליות טרור בגדה, עזבו אותה, והתפזרו בין כמה מדינות בהן לבנון, מלזיה וטורקיה.

עוד באותו נושא

מיליארד דולר לאיראן ולג'בהת א-נוסרה: העסקה הקטארית שגרמה למשבר

לכתבה המלאה
שרי החוץ של מצרים וערב הסעודית, קהיר, 4 ביוני 2017. SPA, אתר רשמי
"הצעדים הכלכליים יכריעו". אל-ג'ובייר בפגישה עם שר החוץ המצרי סאמח שוכרי, בתחילת השבוע/אתר רשמי, SPA

שלשום הכריזו ערב הסעודית, איחוד האמירויות הערביות, מצרים ובחריין על ניתוק כל הקשרים עם קטאר, בתואנה כי הוא תומכת בטרור. לצעד החריף הצטרפו ממשלות השולטות בחלקים מתימן ומלוב, כמו גם ממשל האיים המלדיביים.

בהמשך היום, צפוי אמיר קטאר תמים בן חמד א-ת'אני לשאת דברים לאומה. שר החוץ מוחמד בין עבד א-רחמן א-ת'אני אמר מוקדם יותר בריאיון לרשת CNN כי קטאר "פתוחה לדיאלוג לפתרון המשבר" עם מדינות המפרץ.

אמיר כוויית ומלך ערב הסעודית, ג'דה, 6 ביוני 2017. , KUNA, צילום מסך
לא מסרו את תוכן שיחתם. אמיר כוויית/צילום מסך, , KUNA

במקביל, אמיר כוויית סבאח אל-אחמד א-סבאח הגיע הערב לערב הסעודית, שם נפגש עם המלך סלמאן בן עבד אל-עזיז. בסיום הפגישה דווח בסוכנות הידיעות הממלכתית של כוויית, שלא הצטרפה לחרם של מדינות ערב ונחשבת לגורם חשוב במאמצי התיווך, רק כי שני המנהיגים שוחחו על "ההתפתחויות האזוריות האחרונות".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שוחח אמש עם אמיר קטאר א-ת'אני, ועל פי הודעת הקרמלין הבהיר כי רוסיה ממשיכה לתמוך בפתרון מדיני ודיפלומטי למשבר. כמו כן, במהלך שיחתם, השניים דנו בשיתוף הפעולה הכלכלי בין שתי המדינות.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ואמיר קטאר שייח תמים בן חמד א-ת'אני, ריאד, 21 במאי 2017. רויטרס
"כולם הצביעו על קטאר". טראמפ ואמיר קטאר א-ת'אני בריאד, בחודש שעבר/רויטרס

בתוך כך, שיבח הפנטגון האמריקני בהודעה רשמית את קטאר, שמארחת בסיס אווירי של ארצות הברית במדינתה, בגין "מחויבותה המתמשכת לביטחון אזורי". יותר מ-11 חיילים אמריקנים או מהצבאות השותפים לקואליציה נגד "המדינה האסלאמית" (דאעש) בהובלת וושינגטון מוצבים בבסיס אל-עודייד, שבו מוצבים כמאה מטוסים הפועלים בעיראק, בסוריה ובאפגניסטן.

זאת, לאחר שהנשיא דונלד טראמפ טען בסדרת הודעות שפרסם בחשבון הטוויטר שלו כי ביקורו האחרון בריאד "כבר משתלם". לדבריו, "הם אמרו שהם ינקטו קו נוקשה נגד מימון טרור, וכולם הצביעו על קטאר. אולי זו תחילת הסוף של איום הטרור!". בפנטגון סירבו להתייחס לקשריה של קטאר לטרור או לפער הניכר בין המסר מטעמו של הנשיא למסר מטעם הצבא האמריקני.

דובר הבית הלבן שון ספייסר אמר בתדרוך לעיתונאים כי וושינגטון נמצאת בקשר עם כל הצדדים "על מנת לפתור את הסוגיות העומדות ולהשיב את שיתוף הפעולה על כנו". לדבריו, "ארצות הברית עדיין תומכת ברגיעה ובפתרון מידיים, בהתאם לעקרונות שהנשיא התווה למאבק במימון טרור ובקיצוניות".

(עדכון ראשון: 20:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully