וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ: מנהיגי האזור אמרו לי שקטאר מממנת אידיאולוגיה קיצונית

נשיא ארה"ב אמר כי במהלך ביקורו במזרח התיכון האשימו גורמים בכירים את דוחא בתמיכה בגורמים רדיקליים, והוא אמר להם שיש להפסיק זאת. אמיר כווית ייפגש עם מלך סעודיה במטרה לתווך במשבר שהוביל לבידודה של קטאר

עריכת וידאו:ניר חן

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר היום (שלישי) כי מנהיגים במזרח התיכון אמרו לו במהלך ביקורו באזור כי קטאר מממנת אידיאולוגיה קיצונית. זאת בעקבות המשבר החריף במפרץ בין הנסיכות לשכנותיה ולמדינות ערביות אחרות, בראשן ערב הסעודית. "אמרתי להם שאי אפשר יותר להמשיך ולממן קיצונים, והם הצביעו על קטאר", כתב טראמפ בחשבון בטוויטר שלו.

בדבריו רמז טראמפ לכך שממשלו אפשר את המהלך שהובילה ערב הסעודית, ושאליה הצטרפו איחוד האמירויות הערביות, בחריין, מצרים, תימן, הממשלה המזרחית בתימן והאיים המלדיביים. הלילה אמר גורם אמריקני בכיר כי התנהגותה של קטאר, המואשמת בשיתוף פעולה עם איראן ובתמיכה בארגונים רדיקליים, מדאיגה את וושינגטון. מנגד, בבית הלבן הבהירו אתמול כי טראמפ מקווה שהמשבר ייפתר במהירות.

לקריאה נוספת על הקרע במפרץ
מיליארד דולר לאיראן ולג'בהת א-נוסרה: העסקה הקטארית שגרמה למשבר
גורם בכיר בממשל האמריקני: "התנהגות קטאר מדאיגה את ארה"ב"

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ואמיר קטאר שייח תמים בן חמד א-ת'אני, ריאד, 21 במאי 2017. רויטרס
ביקורו אפשר את המהלך. טראמפ ואמיר קטאר בריאד/רויטרס

בהמשך היום, ייפגש אמיר כווית סבאח אל-אחמד א-סבאח עם סלמאן מלך ערב הסעודית בסעודיה במטרה לתווך בין הצדדים כדי לפתור את המחלוקות. כווית, שכמו עומאן לא הצטרפה למדינות המפרץ בחרם, דחקה גם בקטאר שלא להחריף את המשבר. אמיר קטאר, תמים בן חמד א-ת'אני, היה אמור לשאת נאום לאומה בעקבות המשבר, אך שוכנע בידי עמיתו מכווית להמתין עד תום מאמצי התיווך שלו.

בדוחא הבהירו כי לא ינקטו צעדי תגובה לניתוק קשרי התעופה והתחבורה מצדן של ערב הסעודית, איחוד האמירויות ומצרים. ריאד אף הודיעה אתמול על סגירת משרדי רשת אל-ג'זירה הקטארית. בנוסף לכך, שלוש מדינות המפרץ המעורבות בחרם, יחד עם מצרים, הודיעו על סגירת המרחב האווירי לטיסות מסחריות מקטאר. שלוש מדינות המפרץ אף הקציבו שבועיים לאזרחים ולתושבים מקטאר לעזוב את שטחן.

גורמים במערכת הבנקאית במפרץ אמרו לרויטרס כי כמה בנקים בערב הסעודית ובאיחוד האמירויות מתנקים את היחסים עם בנקים בקטאר. הפיליפינים הודיעה כי לא תאפשר לאזרחיה לצאת ולעבור בנסיכות עד שהמצב יתבהר. למרות זאת, ההון העצום שמחזיקה קטאר והכנסותיה מיצוא גז יאפשרו לה להחזיק מעמד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
משרדי רשת אל-ג'זירה בקאן, צרפת. רויטרס
משלמת את מחיר המשבר. רשת אל-ג'זירה/רויטרס

המשבר בין קטאר לשכנותיה עלול לגרום להשלכות ברחבי המזרח התיכון, שם הן מתחרות על השפעה בלוב, במצרים, בסוריה, בעיראק ובתימן. טורקיה, בעלת בריתה של קטאר, רוסיה, סודאן, אלג'יריה, כמו גם צרפת, קראו לצדדים להגיע לפשרות ולמנוע הסלמה במצב.

צעדי התגובה של ערב הסעודית ובעלות בריתה חמורים יותר מאלו שננקטו במשבר הקודם ב-2014, שנמשך שמונה חודשים, סביב אותן טענות. אז הואשמה קטאר בערעור היציבות במצרים בשל תמיכתה ב"אחים המוסלמים", שנשיאה מוחמד מורסי הודח בידי עבד אל-פתאח א-סיסי, הנשיא הנוכחי. באותו משבר, קשרי התעופה נמשכו ואזרחי קטאר לא גורשו מערב הסעודית, בחריין ואיחוד האמירויות, שהשיבו את שגריריהן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully