וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם בכיר בממשל האמריקני: "התנהגות קטאר מדאיגה את ארה"ב"

לפי ההערכות, הטון התקיף של הנשיא טראמפ נגד איראן הוא שאפשר את החרם על המדינה, שאותו מובילה ערב הסעודית. בקטאר כבר מרגישים את החנק, עם עצירת ייבוא הסוכר באמצע חודש הרמדאן: "אנשים נוהרים לחנויות המזון, זה כאוס"

עריכת וידאו:ניר חן

גורם בכיר בממשל האמריקני אמר אמש (שני) כי התנהגותה של קטאר גורמת לדאגה גם בארצות הברית, זאת אחרי החלטת ערב הסעודית ומדינות ערביות נוספות לנתק את הקשרים עם הנסיכות בשל "תמיכתה בטרור" וקרבתה לאיראן. עם זאת, הגורם הבכיר, שאמר את הדברים לרויטרס, הוסיף כי וושינגטון איננה מעוניינת בכך שהקרע בין מדינות המפרץ יהיה ממושך. "אנחנו רוצים להוביל אותם לכיוון הנכון", אמר.

לפי ההערכות, הטון התקיף של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נגד איראן והטרור במהלך ביקורו בערב הסעודית בחודש שעבר, הוא שאפשר את המהלך. בבית הלבן הדגישו מנגד, כי הנשיא יפעל להפגת המתיחות הרבה. גורם במחלקת המדינה אמר כי "כל הקשרים שלנו במפרץ בעלי חשיבות גדולה ואנחנו סומכים על כל הצדדים למצוא דרך לפתרון המחלוקות כמה שיותר מהר".

צבא ארצות הברית מסר הודעת תמיכה בקטאר, שבה בסיס אמריקני גדול, על כך שהיא תורמת "למאמצים להביא לביטחון באזור".

עוד בוואלה! NEWS:
ליברמן: ניתוק היחסים בין מדינות ערב לקטאר פותח פתח לשיתוף פעולה
מדינות המפרץ לא שוכחות: מצרים וסעודיה סוגרות חשבון ישן עם קטאר
קטאר: "ניתוק הקשרים מצער; ההאשמות על תמיכה בטרור חסרות בסיס"

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ואמיר קטאר שייח תמים בן חמד א-ת'אני, ריאד, 21 במאי 2017. רויטרס
"הנשיא יפעל להפגת המתיחות". טראמפ ואמיר קטאר בריאד, בחודש שעבר/רויטרס

אל ערב הסעודית הצטרפו איחוד האמירויות הערביות, בחריין, מצרים, תימן, הממשלה המזרחית בלוב והאיים המלדיביים. אלו רואות בתמיכתה של דוחא בתנועת "האחים המוסלמים" ובארגונים קיצוניים אחרים באזור סכנה ליציבותן. בנסיכות הקטנה, שבה שני מיליון תושבים וחצי, דוחים זאת וטוענים כי מדובר בשקרים. לצדה התייצבה איראן, שנתפסת כמטרה האמיתית מאחורי המהלך, שהאשימה את ביקור טראמפ במשבר.

טורקיה, שמקיימת יחסים קרובים עם קטאר אך גם עם יתר מדינות המפרץ, וכן רוסיה, הביעו תקווה לפתרון המשבר, ונשיאי המדינות רג'פ טייפ ארדואן וולדימיר פוטין שוחחו על כך בטלפון. אל מאמצי התיווך הצטרפה כווית - אחת משתי מדינות המפרץ שלא ניתקו את היחסים עם קטאר, לצד עומאן. גם סודאן הביעה דאגה מהמצב והציעה לתווך בין הצדדים.

אמיר כווית סבאח אל-אחמד א-סבאח שוחח עם אמיר קטאר תמם בן חמד א-ת'אני והפציר בו להימנע מנקיטת צעדים שיחריפו את המשבר ולתת הזדמנות להכלתו. השיחה התקיימה כמה שעות לאחר שחאלד אל-פייסל, יועצו של סלמאן מלך ערב הסעודית, ביקר בכווית. היו אלו דבריו של א-ת'אני, שנאמרו לכאורה לפני כשבועיים ושבהם הביע תמיכה ביחסים קרובים יותר עם איראן, שהציתו את המשבר הנוכחי. בדוחא טענו כי הדברים הללו לא נאמרו מעולם, וכי אלו נבדו בידי האקרים שפרצו לאתר של סוכנות הידיעות הרשמית של הנסיכות.

עוד בוואלה!

עימותים אלימים בין שוטרים לתושבים בכפר קאסם; תושב נורה למוות

לכתבה המלאה

ערב הסעודית עצרה ייבוא סוכר אל קטאר, תושבים אוגרים מזון

בעקבות ניתוק היחסים, שלוש מדינות המפרץ שניתקו את היחסים עם דוחא הקציבו שבועיים למבקרים ולתושבים מקטאר לעזוב את שטחן, וערב הסעודית, בחריין ומצרים אסרו על מטוסים מקטאר לנחות בשטחן ולהיכנס למרחב האווירי שלהן. קהיר הורתה לשגריר קטאר לעזוב את שטחה בתוך יומיים.

בנוסף לכך, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות עצרו את ייבוא הסוכר אל קטאר, מהלך שעשוי לפגוע קשות בצרכנים בזמן חודש רמדאן, שבו הדרישה למוצר הבסיסי גבוהה. לפי דיווחים בקטאר, חלק מהתושבים החלו לאגור מזון ומצרכים. "אנשים נהרו לסופרים וחטפו מזון, במיוחד מצרכים בסיסיים. זה כאוס, אף פעם לא ראיתי משהו כזה", אמרה איבה טובאחי, תושבת הבירה דוחא.

סופרמרקט ריק בדוחא, קטאר, 5 ביוני 2017. טוויטר, צילום מסך
תושבים החלו לאגור מזון. סופרמרקט בקטאר/צילום מסך, טוויטר

גם ספקי המזון נתקלו בקשיים. חברות מסחריות במזרח התיכון מספרות כי אלפי משאיות המובילות מוצרי מזון תקועות בגבול הסעודי ולא יכולות לחצות. כ-80% מהמזון של קטאר מיובא משכנותיה מדינות המפרץ, וגורמים בתעשייה מעריכים כי המחסור במזון צפוי להמשיך עד שהמשבר ירגע.

מנגד, המשבר עלול לפגוע בערב הסעודית, באיחוד האמירויות ובמצרים, התלויות בגז הטבעי שלה. גם ענף התעופה מושפע מהמשבר, אחרי שהחברות "איתיחאד אירווייז" מאבו דאבי, "אמיריית איירליין" מדובאי והחברות הלאומיות "פליידובאי" ו"אייר ערביה" משעות את כל הטיסות אל קטאר וממנה החל מהיום ועד להודעה חדשה. בתגובה, "קטאר איירווייז" השעתה את טיסותיה אל ערב הסעודית.

המשבר בין קטאר לשכנותיה עלול לגרום להשלכות ברחבי המזרח התיכון, שם הן מתחרות על השפעה בלוב, במצרים, בסוריה, בעיראק ובתימן. צעדי התגובה של ערב הסעודית ובעלות בריתה חמורים יותר מאלו שננקטו במשבר הקודם ב-2014, שנמשך שמונה חודשים, סביב אותן טענות. אז הואשמה קטאר בערעור היציבות במצרים בשל תמיכתה ב"אחים המוסלמים", שנשיאה מוחמד מורסי הודח בידי עבד אל-פתאח א-סיסי, הנשיא הנוכחי. באותו משבר, קשרי התעופה נמשכו ואזרחי קטאר לא גורשו מערב הסעודית, בחריין ואיחוד האמירויות, שהשיבו את שגריריהן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully